Motorsåg och handhållet

Sågkedja??

29 inlägg 14119 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5478 Hmm...
Varför bidde det ingen bild direkt? Någon van bildinsättare som kan ge ett tips?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5480 Lite bilder..

Nederst och upp: 1/4, .325, 3/8Lp, 3/8, .404, resten är större....

Bild



Nästa bild näst nederst 3/8lp. :shock:

Bild


För er som trodde 1,3 mm drivlänk var nåt nytt...
Överst 1,2mm 1950 Kedja o svärd från en Como Comet Tändkula.
Underst Hva 1,3...

Bild
Senast redigerad av Mange lör 13 jan 2007, 18:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5481 Oj, då...
Glömde ju 3/8lp Överst, 3/8hobby de tre under.

Bild

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5482
th skrev:
Mange skrev:Just denna 91 du visade på länk från oregon är vad som kallas 3/8 Hobby/Mini.
Oavsett hur den filas...


Du har helt rätt. Mina kedjor ser ut så här:

Bild


Här ser man även att 0.325-kedjan för ett 20" svärd inte går helt jämt ut i antal länkar.

Kanske man skulle prova 3/8LP-kedjan nästa gång, den verkar ju finnas med 1,3mm länkar så man slipper byta svärd


Bild


Skulle tro du har inaktiverat BBCode.
Clicka på Edit post o se...
Kanske du behöver ändra i profil med..

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5499 BBCode är på men jag har HTML av i min profil. en typisk standard försiktighetsåtgärd från en som alltid mailar med vanlig tyext. Kan detta ha varit problemet? HTML kan man ju inte ändra i efterhand verkar det som.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5501 Här är thumbnail:
Bild


Direct länk:

Bild

Avatar Fallback

Re: Sågkedja??

Crille_på_skogen  
#237990 Kan någon förklara skillnaden på dessa kedjor. Kommer från http://www.jula.se/sagkedja-16-728039

Båda är 56 länkars, 1,3mm till 16" svärd, kolla båda bilderna. Jag har köpt 4 nya kedjor under senaste åren till min lilla CS2234 och har inte förrän nu tänkt på att de är olika. Exakt samma länkantal, men olika underställsklackar. Jag har inte märkt någon skillnad på sågningen, men så hugger jag bara björkved upp till max 25 - 30 cm stammar.

Nästa fråga jag har är: Vad händer om jag byter till ett 13" svärd med .325 kedja på min CS2234? Standard sitter det 16" 3/8 1,3 mm.

traktorz och jag har diskuterat det här sinsemellan, han tyckte dock att det vore bra om jag tog upp frågorna på forumet för att ventilera fullt ut.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja??

totte  
#238000 Vilken är det förutom 728039 som du menar?

Avatar Fallback

Re: Sågkedja??

åberg  
#238001 Edit: Läste fel. :oops:

Nytt försök: Jula visar två olika kedjor på bild varav (minst) en är fel. Antagligen grundat i okunnighet eller misstag.

Ena bilden visar en kedja med konventionellt utseende. Den andra har en extra fena som är till för att minska risken för kast. (Får kalla det för fena pga att min primathjärna vägrar leverera nåt bättre ord just nu.)

Vilken typ av kedja får man i handen om man köper artikelnr 728039 från Jula? Därom vet jag intet.

Avatar Fallback

Re: Sågkedja??

Crille_på_skogen  
#238005
totte skrev:Vilken är det förutom 728039 som du menar?


Om du tittar på samma artikelnummer så ser man 2 bilder (de jag har bifogat) det är samma kedja men med olika underställsklackar. Jag har köpt samma paket (från lokala järnhandlaren) 3/8 56 länkars till 16" svärd. De är lika långa och fungerar lika bra, men ser olika ut. Klacken på mellanlänken på den ena finns inte på mellanlänken på den andra kedjan. Det är den skillnaden jag vill få reda på varför. de jag köpt lokalt har varit samma kedjor men sett olika ut, precis som bilderna hos Jula.

Har precis varit ute och kollat kedjorna. De enligt bilden 027b (den översta) har instansat Husqvarna 37 respektive Oregon 91, de andra 2 kedjorna som den undre bilden ligger i Jonseredförpackningar och har instansat Husqvarna 36 på länkarna, de sista saknar också klack på mellanlänken. Varför, var ligger skillnaden?

Avatar Fallback

Re: Sågkedja??

Crille_på_skogen  
#238006 Tack Åberg för ditt svar, där har jag fått lite mer förklaring på mysteriet.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedja??

totte  
#238011
åberg skrev:Vilken typ av kedja får man i handen om man köper artikelnr 728039 från Jula? Därom vet jag intet.


Det vet nog ingen förrän man har den i handen! Verkar inte som Jula vet det heller. Det är nämligen samma två bilder som används för samtliga kedjor oavsett längd och delning.

Som Åberg säger den med den extra "fenan" är en s k säkerhetskedja, den avses ha lägre benägenhet för kast. Men vilken man får från Jula är ju ett lotteri. Ett bra argument för att i stället köpa sina kedjor från fackhandeln, där vet vet man vad man får och där finns det folk som kan berätta vad skillnaderna betyder.

Användarvisningsbild

H30/S30 kedja på CS2234

traktorz  
#238065
Crille_på_skogen skrev:Nästa fråga jag har är: Vad händer om jag byter till ett 13" svärd med .325 kedja på min CS2234? Standard sitter det 16" 3/8 1,3 mm.


Kollade på IPL
http://www.jonsered.com/ddoc/JONI/JONI2 ... aa__16.pdf
och ser att Jonsered visserligen listar två alternativ på kedjetyper:
  1. 530 04 70-61 6-kuggars drev integrerad med kopplingstrumma för 3/8" kedja
  2. 530 04 81-32 7 kuggars drev integrerad med kopplingstrumma för .325" kedja
Gissar att standardfästen för svärd gäller, så att både 1.3 & 1.5 drivlänksbredd kan tydligen användas.

Naturligtvis gäller måttlighet, så ett första test kunde vara med ett 13" svärd och helst pixelkedjan H30/S30. Men förmodligen är den lilla sågen avpassad för den klenare kedjan, 3/8" hobby, eller vad den nu heter. Visst kan det finnas rationaliseringsfördelar med att bara köra en standardiserad kedja, fast personligen optimerar jag hellre prestanda och skulle således gissa att vinsten med att byta till .325" kanske inte är så stor.

Avatar Fallback

Re: H30/S30 kedja på CS2234

Crille_på_skogen  
#238153
traktorz skrev:
Crille_på_skogen skrev:Nästa fråga jag har är: Vad händer om jag byter till ett 13" svärd med .325 kedja på min CS2234? Standard sitter det 16" 3/8 1,3 mm.


Kollade på IPL
http://www.jonsered.com/ddoc/JONI/JONI2 ... aa__16.pdf
och ser att Jonsered visserligen listar två alternativ på kedjetyper:
  1. 530 04 70-61 6-kuggars drev integrerad med kopplingstrumma för 3/8" kedja
  2. 530 04 81-32 7 kuggars drev integrerad med kopplingstrumma för .325" kedja
Gissar att standardfästen för svärd gäller, så att både 1.3 & 1.5 drivlänksbredd kan tydligen användas.

Naturligtvis gäller måttlighet, så ett första test kunde vara med ett 13" svärd och helst pixelkedjan H30/S30. Men förmodligen är den lilla sågen avpassad för den klenare kedjan, 3/8" hobby, eller vad den nu heter. Visst kan det finnas rationaliseringsfördelar med att bara köra en standardiserad kedja, fast personligen optimerar jag hellre prestanda och skulle således gissa att vinsten med att byta till .325" kanske inte är så stor.



Skall testa med 1,3mm svärdet jag fick av dig och ett nytt 7 kuggars hjul för 1,3 mm kedja på lillsågen (CS2234). Kul med nya uppslag att experimentera med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).