Avverkning (slutavverkning)

Tjäna på egenbruk

45 inlägg 13400 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tjäna på egenbruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550085
Mangan skrev:Har du sett boken "Drivningsteknik"? Finns ett kapitel om manuell avverkning, och hur man brosslar minst möjliga för att få bra högar för skotning.

Men orkar man brossla särskilt mycket manuellt vid slutaaverkningar. Jag har problem dra ihop högar redan nu när jag hugger ur gran som är på "sen gallringsdimension"
Kommer nog att landa i en modell där jag vinschar helträd till vagnen och apterar där.
Skulle jag göra en slutaverkning så kan jag inte se annat än att bitarna blir där de faller.
Som på bilderna tidigare i tråden
Eller tänker jag fel här?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550087 Du tänker alldeles rätt. Att flytta virke med kroppen hörde 1900-talet till.

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

Palakangas  
#550088 På slutavverkning där stora skotare används så kommer teknik med fällbänkar och rulla, väga och i sista hand dra och lyfta till godo. Men slitsamt ändå.

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550090 I så fall är det bättre att betala skotaren en femma extra per kubik och lägga kraften på att hugga någon gran till.

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

isteskog  
#550097 Får man till det i granavverkning är metoden att ha en väg med 4-5m ris att fälla i och sen rulla undan timret och massaveden förträfflig.

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550100
Mangan skrev:
halvproffs skrev:Så där ska det inte se ut efter manuell avverkning.


Visa gärna bilder och filmer på hur det skall se ut.

Vore synd om det blev så att ingen vågade berätta här, om det skall komma kritik på allt.


För min del är det ingen fara jag tål kritik iallafall för det mesta, och jag har dessutom träffat halvproffs och vet att det är en mycket trevlig människa med inte bara en stor kunskap om skog utan även om snickeri, hästar och säkert mycket mer.
Mangan har dock en poäng som jag ska ta till mig själv när jag skriver här, det är så lätt när man skriver något att det tolkas på ett sätt som man inte alls menade.
Och det är ju väldigt synd om man avstår från att skriva här , att höra om andras erfarenheter berikar en själv otroligt mycket till och med även om man inte skulle hålla med.

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

Avslutat-02  
#550104 Har fällt och huggit mycket i mina dagar, och i det fall som ses på bilden händer, än sen. När man kör åt sig själv går allt.

Annars är det väldigt bra att ha två vägträn,
Kvista och kapa dessa.

Sedan fälla snett över och kvista märka och sedan rulla ut timmret ur vägen, detta är tungt ibland, eller bara tidskrävande.
Fördelen riset kommer i kör vägen.

Men det kan och vara till nackdel vid körning med jordbrukare.

Allt har sina för och nackdelar,
Man kan ju hugga som för häst också.
Och då se till att så lite ris som möjligt hamnar i vägen.

Välj själv, alla sätt fungerar utom de dåliga
Men vilka är det?

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550108
1549558369_avv.jpg


Utsnitt ur boken drivningsteknik.

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550110
1549558840_20181014_170246.jpg
Mangan tror jag har läst Drivningsteknik, om du tänker på metoden där man fäller över en annan stock och kvistar och sen vrider runt stocken så man får den parralellt med den första och apterar och fortsätter men nästa och nästa.
Den metoden har jag provat fungerar bra om det är lite klenare/kortare och inte så virkesrik skog, med stammar på över 1 kubik är dom så tunga att stocken ligger som en banan och fast man har jämvikt orkar man inte lyfta och vrida runt. Och fastän det inte ser ut att vara så mycket kvist blir det otroligt mycket kvist som ligger ivägen.
Brossla manuellt är inte heller något jag orkar med då jag i detta fallet hade en medel timmerstock på 0,23 fub .

Bästa metoden som jag upplevde det som var att börja fälla ett par träd vinkelrätt mot tänkt fällriktning sen fälla träden lite spritt över dom vinkelrätt fällda träden, då får man upp träden från marken och man sprider ut kvistarna så det blir inte så jobbigt att trampa runt i.

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550112
1549559201_20180513_191252.jpg
Lutar det fungerar det även bra att fälla träd vinkelrätt mot fällriktningen upp för backen, sen fälla på dom och kvista och låta träden rulla ner för backen och aptera där.

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550114 Sista bilden! :ymparty: Tänka att få gå loss med en vajerkran där, det är ju bara att plocka! 🤗

Kan tänka mig att det bli mycket ris om man kör allt i vägen.

Orkar din kran lyfta mer än en stock i taget, förresten?

Användarvisningsbild

Re: Tjäna på egenbruk

halvproffs  
#550124 Kanske första bilderna var lite vilseledande för dom senare bilderna visar ju på riktigt proffigt och genomtänkt utfört. 👍

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550128
1549562339_20170723_172748.jpg
Hur många den orkar lyfta beror lite på hur stor stock, den största på mätbeskedet var 0,9 fub den lyfter jag bara en av men runt 1 fub i gran fungerar att lyfta. Oftast kan man dock inte greppa mer än 2 stockar.

När det blir andra träslag som bok kan det ibland vara gränsfall vad man kan lyfta, då får man asa stocken istället.

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550131
halvproffs skrev:Kanske första bilderna var lite vilseledande för dom senare bilderna visar ju på riktigt proffigt och genomtänkt utfört. 👍

Snarare lite dumt av mig att prata om skotning och visa dom bilderna, den ena är det i princip färdig skotat och den andra visar ett anat problem jag har genom att bo nära havet. Vind ena dan fäller man från ena hållet nästa är det omöjligt och man får byta riktning.

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

Danskar´n  
#554788 Så kul att se dessa film...det bringer fram minnorna… alla kockar gör ju sin egen sås. Jag jobbade i stormfall i Danmark på 1980-talet o då blev vi i ganska bra form, kan jag tala om... :grin: Vi förbrukade väl 2 sågar om året, pr. man o filade upp en kedja på ett par dagar... :-o
Senare var det mestandels massaved för hand... ganska tjocka bjässor i bland, o våran gamla argsinta skogsmästare vilja att vi lade de små (!) bitarne intill de stora så skotaren inte skulle köra så mycket runt... :-ss. Lunchboxen var väl så stor som en resväska o ett par liter jus på en 8 timmars dag... Hur fan jag fick energi till att lägga 2 vackra dottrar i ugnen, fattar enbart guderna... :d men man såg ut som Arnold Schwarzenegger på den tiden - numera har "graviteten" gjort sitt, så allt sitter lite närmare "ekvator"... =))

Men tack för fina films...skönt att se att det fortfarande finns proffis i skogen... :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).