Skogsröjning

kantzoner ungskog / underväxt

45 inlägg 7670 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kantzoner ungskog / underväxt

Avslutat-02  
#549981 har lite tankar om vissa kantzoner som lämnas i underväxtröjning eller ungskogsröjning,

va tycker ni? är det ok att lämna en kantzon på 30 m för två vindfällen och en liten bäck?

eller lämna 2,5 ha för att området är lite blött..?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

isteskog  
#549989 Vem är det som har lämnat såna direktiv? 🙃

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#549991 ja är på en underväxtröjning där planeraren har lämnat en kantzon på ca 30 m i bredd där ett gammalt dike går,
pratade med markägaren och han hade dikat där för många år sedan och tyckte själv att det var lite väl tilltaget.

när jag senare hittade vindfällen, ja två st så hade det bandats av 50 m där dessa låg.

hela röjningen ligger angränsande till en gallring på 2,5 ha, där skulle jag enligt planeraren inte gå in alls, det skulle lämnas, pratade med ägaren igen och fick andra besked, röj allt, måste rensa skogen innan det är försent.

pratade med virkesköparen, han blev förvånad att det lämnades så mycket.

ska gallra och avverka 62 ha, och de ville lämna ca 25 orört,,,,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

isteskog  
#549993 Har planeraren en egen agenda? Vem är virkesköpare?

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#549996 nja ja tror att planeraren har väl tagit det lite väl seriöst.

jag tog och pratade med köparen i förra veckan, ja har röjt igenom hela av bandningen och rakt över den lilla bäcken, dessutom upparbetat vindfällena åt skördarn.

ja tänker inte tala om vem som äger vad eller va inblandade heter men ja blir förvånad över hur det verkar ha ändrat sig på några år.... iallafall på detta bolag.

nu ringde markägaren och hade beslutat att han anlitar mig privat och jag röjer efter eget huvud.
ja det går väl bra.

det som stör mig med detta objekt är:

inga råband finns.
inga tydliga gränser, avverkning\gallring.
det enda som är avbandat som tusan är detta sabla naturvård.
planeraren har dessutom struntat helt och fullt i att markägaren skall ta ut allt löv och röta som ved.
ja ska dessutom fälla alla grova träd och kapa loss alla vindfällen.

han ska städa sin skog.

och då väljer planeraren att banda av en massa klen skog som okej står lite i det blöta men där ska ja röja och sedan fälla ut det sista åt maskinen, kan ju inte lämna en halv hektar orört....

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

isteskog  
#549999 Inte intresserad av vilken privatskogsägare det är, men vore intressant att få veta vilket bolag i fall man ska affära med detta!

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#550003 ok det är M-S :surp:. inget fel på inspektorn, men detta ger ingen bra reklam för inspektorerna.
visst vissa kanske tycker detta är helt rätt men den gruppen är ganska liten som kundkrets.
sa det till honom också och han kunde bara hålla med.

de var väl inte helt hundra nöjd med planerarens insatser.

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Kristoffer D  
#550042 Oröjt 30m vid dike känns spontant väldigt fel, röja och främja löv torde vara det rimliga. Runt vindfällen har jag aldrig hört att man ska lämna hänsyn. Enbart spara vindfället om det är ett äldre vindfälle.

Är inspektorn ny?

Användarvisningsbild

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550056 Då det är markägarens skog och dessutom markägaren som betalar röjningen, så är det rimligtvis markägaren som ska bestämma hur röjningen ska utföras.

Dessutom så kan ju naturvård se ut på många olika sätt. Det är ju stor skillnad på NO och NS, även om båda räknas som naturvård. Å NO i röjskog är ju ren idioti, enligt mig, så vida det inte rör sig om ett röjtekniskt impediment...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#550058 oh nej,men det är inte inspektorn som har bandat, utan en extern firma.

och den planeraren verkar ha fått hjärnsläpp.

jag lämnar sällan mer än ca 3 meters kantzon intill blöthåll eller annat naturområde.

men här bandade man av ett stort område och en hel gallring pga den ligger i ett sluttande område och har en bäck
tvärs igenom.....

   TS
Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

isteskog  
#550063 Låter som min efterträdare....... Han har väl gått någon kurs ..... 🙃

Användarvisningsbild

Re: kantzoner ungskog\underväxt

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550065 Det kan inte vara så att de har rätt att plockahugga innanför snitslarna? bara att de ej får köra där inne?
kantzon 30m på vardera sida eller 30m totalt?

kantzon mot bäckar i ungskog bör man röja för att gynna löv, givetvis helt ok att lämna en del områden för att få lite variation....

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Avslutat-02  
#550070 Kanton 30 bred.. på båda sidor

   TS
Användarvisningsbild

Re: kantzoner ungskog\underväxt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551814 Med nya vattendirektivet så är det riktigt breda kantzoner mot vissa vattenförande diken/bäckar. Inga maskiner inom 25m i primärzon i vattenskyddsområde, kan det vara nåt sånt i det här fallet?

Sen om det klena är urbandat så kan det ju vara just pga att det är blöt mark och klen skog. Blir varken mycket ris att köra på eller någon ekonomi i att hugga för klen skog på dålig mark, kan vara bättre att ta det partiet i ett senare skede.

Det finns säkert skäl till att det är snitslat som det är gjort, sen om det är okunskap eller "verkliga" skäl kan man ju inte veta utan att ha kollat med inspektorn.

Avatar Fallback

Re: kantzoner ungskog\underväxt

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551816 Vid mina sista röjningar så har jag sagt till om ca 4 m totalröjt så man kan gränsla diket med grävmaskin för underhåll. Förförra sommaren underhölls 1010 meter dike.
Var Landshypoteks värderingsman som inför köp poängterade viktigheten av dikesunderhåll. Han rabblade som ett mantra för varje dike vi passerade.
"-Diken är viktiga att underhålla!"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).