Verkstan

Kvistare!

66 inlägg 36003 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kvistare!

Nolltax AB  
#44493 I tidningen Vi skogsägare finns en återkommande annons angående miniskördare. Kran, egen hydralik. Kopplas efter dragare.
Internetadress hänvisas till, och där återfinns nada.....
Det lilla jag lyckats gräva fram pekar mot 400 kilo och ungefär lika mycket i tusenlappar. Rätt eller fel vet ej....

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kvistare!

masen  
#54769 Jag går oxo och lurar på samma sak.
Min tanke är att det kan ju inte vara särskilt svårt att plocka ihop en enklare vedrunkare "stegmatare".
En ganska lätt konstruktion som man kunde fästa bak på wirekranen eller på skogsvagnen.
Lite hardox i kvistknivarna och lite kolvar, verkar som en baggis :) Har några projekt före, men en sån ska jag bygga.
Styrningen till den om man vill ha längdmätning ock autkapning borde gå att lösa med en PLC.

Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54968 Är inne på att göra nåt med fjäderbelastade rullar och kontinuerlig drift direkt från motor-växellåda utan hydraulik.
Tänkte offra en gammal IRUS 2-hjulstraktor. Orkar den fräsa jord så borde den orka kvista en stam.
Det enklaste vore om man kunde stoppa i stammen med toppen (kapad) först och låta den pressa itu rullarna varteftersom den matas in.
På så vis kan får man händerna fria att plocka upp nästa stam medans maskinen sköter si själv.
Det vill ju till att stammarna håller ungefär samma mått förstås.
Fungerar kvistknivar lika bra från fel håll av kvisten?
Har inge vidare koll på hur det skall dimensoneras heller. Avlagda delar från ett skördaraggregat blir nog i största laget
för det stammar jag har i åtanke. (10-12 cm i rot)

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54972 Lät lite farligt med rullar som snurrar kontinuerligt :shock: Säkrare och enklare med en hydralpump som du kan starta då stammen är i rullarna.

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

Skogsmange  
#54976 Risken är nog att det kommer att gå för sakta.. Går nog fortare att hugga helt manuellt..

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

masen  
#54991 Måhända att det går lite långsammare, men för oss med lite krassliga ryggar är det nog toppen.
Sen är det ju halva nöjet att bygga den oxo :grin:

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55035 Nån medalj från arbetarskyddsstyrelsen lär det väl knappast bli. :wink:
Tror ändå inte den blir så värst mycket farligare än en vedkap.
Man får se till att hålla sig på rätt sida och ur vägen när man väl stoppat i.
Hastigheten eller kraften kan bli ett problem. Men jag har som sagt inte tänkt ta något grövre.
De flesta kvistarna kommer inte vara grövre än att man kan skära av dom med en morakniv.
Fick ihop halva årsveden och del gärsgårsvirke på nån hektars röjning med sånt småskrammel håromåret.
Det går iofs rätt fort att kvista med röjyxa oxå, men jag får så jävla ont i armbågen efter en par timmar.
Om den funkar jag tänkt så borde den kunna kvista en dryga 3 m röjstam på en par sekunder i alla fall.
Om inte så var det, som du säger, i alla fall roligt att bygga nåt själv
Vi får väl se hur det hela (ur)artar sig varteftersom.

Var det ingen förutom jag som såg den där bilden på en Alstor med en väldigt liten stegmatare på flaket?
Måste ha varit nåt mässutskick eller kanske tidningen skogen för en två, tre år sedan.
Letade på internet efter mer information men kammade noll.

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

masen  
#55185 Tyvärr, vore ql att se den bilden, det konceptet skulle ju funka på vilken liten skotare som helst.

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

tjoolahopp  
#91279
masen skrev:Tyvärr, vore ql att se den bilden, det konceptet skulle ju funka på vilken liten skotare som helst.

Jag har inför skaffat ett litet kvistnings aggregat till min vimek 101.
Rulldrivet kvistar upp till 25cm med detta .
Helt perfekt vid gallring av ungskog.
Det är hydrauldrivet och knivarna är fjäder belastade.
Funkar kanon.

Användarvisningsbild

Re: Kvistare!

Torparn79  
#91280
tjoolahopp skrev:
masen skrev:Tyvärr, vore ql att se den bilden, det konceptet skulle ju funka på vilken liten skotare som helst.

Jag har inför skaffat ett litet kvistnings aggregat till min vimek 101.
Rulldrivet kvistar upp till 25cm med detta .
Helt perfekt vid gallring av ungskog.
Det är hydrauldrivet och knivarna är fjäder belastade.
Funkar kanon.

som vanligt så är vi sugna på bildbevis av skapelsen.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

tjoolahopp  
#91282
Torparn79 skrev:
tjoolahopp skrev:
masen skrev:Tyvärr, vore ql att se den bilden, det konceptet skulle ju funka på vilken liten skotare som helst.

Jag har inför skaffat ett litet kvistnings aggregat till min vimek 101.
Rulldrivet kvistar upp till 25cm med detta .
Helt perfekt vid gallring av ungskog.
Det är hydrauldrivet och knivarna är fjäder belastade.
Funkar kanon.

som vanligt så är vi sugna på bildbevis av skapelsen.. :mrgreen:

Jag vet och det skall jag fixa...

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

tjoolahopp  
#91286 Här lite bilder på aggregatet

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

tjoolahopp  
#91287 Ytterliggare en bild

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

tjoolahopp  
#91288 Detta är nu bilder jag tog när jag köpte detta.
Så vagnen är borttagen och den smala ramen är kvar.
Ekipaget är lika brett som vimeken driver detta via kraftuttaget på dito fordon.

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

tjoolahopp  
#91289 Här kommer mera....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).