Skogsröjning

Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

16 inlägg 10758 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

frågande och vetande  
#549611 Provar att slänga ut en fråga här om ett märkligt problem...

Har som sagt en röjsåg 545 från husqvarna. Den går alltid i vilket väder som helst och hela tiden så inga problem där :-bd . MEN när den går på tomgång och ska gå upp på fullvarv så låter det från vinkelväxeln :???: . Ljudet påminner om en plåt som sitter löst och vibrerar. Men detta är precis när den ska gå upp i varv, sedan spinner den som en katt :wink:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

Avslutat-02  
#549615 Har du kollat om klingmuttern sitter åtdragen? Annars får du nog börja fundera på att byta lager i växeln.

Avatar Fallback

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

jannee  
#549618 Kolla även om du har fett i vinkelväxeln.
Ingen av skruvarna till klingskyddet som har lossnat?

Avatar Fallback

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

frågande och vetande  
#549623
vinterrojarn skrev:Har du kollat om klingmuttern sitter åtdragen? Annars får du nog börja fundera på att byta lager i växeln.


Klingmuttern sitter åt så det är lugnt. Befarar att det kanske kan vara något med lagren, men har aldrig tagit itu med detta tidigare så vill utesluta enklare fel först.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

frågande och vetande  
#549624
jannee skrev:Kolla även om du har fett i vinkelväxeln.
Ingen av skruvarna till klingskyddet som har lossnat?


Fett finns, och lite mer än halvfullt uppskattningsvis. Klingskyddet är en bra gissning, låter från röjsågen nästan som det skulle kunna vara något sådant...men nepp, det sittter. Ska börja kolla specen för att se hur det verkar med lagrena...

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

Avslutat-02  
#549627 Dessa lager är dubbeltätade.
Och har lagerbana i plast.

Har bytt åtskilliga sådana.

Sist köpte ja lager till mina egna sågar på Biltema och de håller efter ca ett år i skogen. Men då är det otätade lager med stålbana

Användarvisningsbild

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

Henrik-  
#549638 låter som det ljudet jag har på min 545. Är också orolig för vinkelväxeln

Avatar Fallback

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

Avslutat-02  
#549639 Vinkelväxlarna låter ganska mycket på dessa modeller, på hva 555 låter det ganska mycket också men den växeln håller.

Har bytt tror det var fyra växlar på min 2245
Jonsered lika som hva 545.

Avatar Fallback

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

Avslutat-02  
#549691 Inga problem med att sågen skakar mycket vid upp gasning?

Det är ett vanligt problem med riggaxeln i riggröret, byt axel så slipper man vibrationerna.

Avatar Fallback

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

frågande och vetande  
#549702
vinterrojarn skrev:Inga problem med att sågen skakar mycket vid upp gasning?

Det är ett vanligt problem med riggaxeln i riggröret, byt axel så slipper man vibrationerna.


Visst blir det vibrationer, men inget över det vanliga ännu. Tack ändå för tipset :-bd
en följdfråga kanske, hur märker man tydligast att lagrena är dåliga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

Seb macahan  
#549703 Det märks när du plockar bort växeln och känner på lagerna. Jag har bytt båda lager och vinkelväxel på min, har för mig att lager och nya kuggar kostade 6-700kr Ha original. Det är ganska lätt o byta. Du måste lägga i allt från kedjedrevet och uppåt, dvs laget upp mot stången är det sista du monterar (har jag för mig).

Avatar Fallback

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

Avslutat-02  
#549716 Om du tar tag i klingan om kan röra lagren fram och tillbaka, alltså inte i klingan riktning utan mot marken och upp emot såg,då vet du att de är på väg att rasa.

I övrigt så hör man när man snurrar på klingan, ett tickande ställande, skrapande ljud indikerar att det är lika bra att byta.
Om kuggkransen låter så då är något riktigt galet.......

Ja brukar koka växeln i olja, får då en jämnare värme, sedan knackar jag lite lätt på sidan så kommer allt ut.

Sedan noggrann rengöring, kontroll in montering.

Avatar Fallback

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

Avslutat-02  
#549720 6-700 kr? För allt? Det lät som handlar priser, kundpris är är över 1400 kr.

En ny växel kostar ju 1125 kr exklusive moms för handlare.

Köpte nyss tre stycken.

Avatar Fallback

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

Avslutat-02  
#549730 Jo visst ja, det kan vara lite fippligt med den övre säkringen. En lång segelsäkringstång löser det problemet, brukar sätta en liten mejsel i spåret så stannar säkringen upp.

Ett annat tips ja har är: det nya lagret tror att det är 6202 längst ner, ta bort ena tätringen för att släppa in fet den vägen, behåll den nedre tätringen.
Gör så på de flesta lagren så håller växeln längre

Avatar Fallback

Re: Problem vinkelväxel? Husqvarna 545FX röjsåg

frågande och vetande  
#549753
vinterrojarn skrev:Om du tar tag i klingan om kan röra lagren fram och tillbaka, alltså inte i klingan riktning utan mot marken och upp emot såg,då vet du att de är på väg att rasa.

I övrigt så hör man när man snurrar på klingan, ett tickande ställande, skrapande ljud indikerar att det är lika bra att byta.
Om kuggkransen låter så då är något riktigt galet.......

Ja brukar koka växeln i olja, får då en jämnare värme, sedan knackar jag lite lätt på sidan så kommer allt ut.

Sedan noggrann rengöring, kontroll in montering.


Värdefull information för mig måste jag säga! Man tackar och bugar :grin: . Alltid funderat lite över hur man kan veta om lagrena är dåliga eller inte, och nu vet jag!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).