Vedmaskiner, flishuggar

Kjøpe vedmaskin

10 inlägg 17367 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kjøpe vedmaskin

Høsøien  
#54552 Skal kjøpe ny vedmaskin.

Produserer ca 600 fastkubikk fjellbjørk med mange kroker og bøyer pr sesong og nå er det på tide med en ny produksjonslinje.
Min nye maskin MÅ ha joystick styring, automatisk innmating fra stokkebord eller stegmater, El motor, svingbar transportør.

Har tenkt på følgende utstyr, folk med erfaring må gjerne uttale seg om disse.
-Kisa med stegmater
-Hakki Pilke, flere modeller, med stokkebord
-Palax Power 70 med stokkebord
-Tajfun RCA 400 Joy, må finne innmating til denne

Forslag på maskin og utstyr ønskes da jeg har gått meg litt vild i jungelen av utstyr som finnes.

MAX kr 250 000,- SEK for hele pakken er også et "krav".



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Kjøpe vedmaskin

stegmaster  
#54642 Skal du produsere så mye ved, ville jeg ihvertfall valgt en maskin uten kilremmer(disse krever nesten konstast ettersyn). så da forsvinner vel både Hakki pilke og palax fra den lista de. Palax`n er dessuten beregent for dim. opp til ca 25cm noe som gir en meget liten innmatnigsåpning, og det gjør det vanskelig med kroket virke.Tror ellers at både Kisa og tajfun er et godt valg, men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke har tatt med Dalen på den lista de, du vil kanskje si at denne ikke har "ekte" joystick, men kan bare si til det at betjeninga på Dalen er noe av det beste med hele maskinen. Pa grunn av betjeningen har du den ene armen fri til og følge stokken med, noe som er en stor fordel med kroket virke, dette er ikke like enkelt på de med joystick p.g.a av at du kommer lenger ifra selve maskinen(det ser jo fint ut på videoer med "telefon stokker", men er ikke like elegant på kroket virke.
Det som taler imot Dalen er en noe høy pris, så derfor ville jeg gått for en nyere brukt, men med ditt budsjett kunne du også kjøpt nytt. Jeg bruker min Dalen sammen med en Kisa stegmater, og det er kombinasjon som kan anbefales.
Har en video hvor du kan se noen bilder av systemet(videosnutten er ifra Dalen hjemmeside). Det er jo også kommet en ny modell fra Duun med joystick, til ca 90000,-nok
Men lykke til med valget, hør av deg når du har bestemt deg.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpe vedmaskin

buster67  
#54668 Vad med power 90/100 ?? jag har en power 70 som jag är mycket nöjd med :) Enda nackdelen är att det tar några små pinnar :sad:

Power 90 :arrow: http://www.palax.fi/no/index.php?option ... &Itemid=21

Power 100 :arrow: http://www.palax.fi/no/index.php?option ... &Itemid=22

Avatar Fallback

Re: Kjøpe vedmaskin

Høsøien  
#54708 Kan Dahlen leveres med hydralisk sving på transportøren eller går det å lage en egen patent på den uten mange nye innfestinger etc. Har ikke sett en slik "live" så inntrykket mitt er basert på bilder og info på nett.

Har lest at Dahlen har for smalt bånd på innmatings siden. Stemmer det med din erfaring?
Har egentlig mest lyst på Kisa men synes selve maskinen blir for dyr!

Flott anlegg du har der sør, noe slikt bare innendørs jeg ser for meg selv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpe vedmaskin

stegmaster  
#54742 Tror det er samme innmatingsband på Dalen som på de andre, men det kan kanskje virke smalere p.g.a at hele innmaterbordet er mye breiere enn på konkurentene. Hadde en hakki pilke før og synes det virker likt det som på den.
Tror ikke du får hydraulisk sving på tranportør orginalt, men det skulle være en enkel sak og sette på en sylinder, hvis en skulle ønske det( synes at den manuelle svingen fungerer lett nok og gir ikke noe tidstap).
Er ellers enig med deg i at Kisa er en kvalitetsmaskin. Skulle jeg selv kjøpt nytt idag hadde nok Kisa vært en het kandidat.
Ser at buster67 anbefaler Palax 100, og det er sikkert en bra maskin, men da sprekker budsjettet ditt, da denne vel kommer på godt over 200000,- bare for maskinen(vet ikke hvordan det er med palax 90?)
Mitt utstyr skal også under tak så fort årest ved er kappet, så skal det bygges hus over alt. :???:

Avatar Fallback

Re: Kjøpe vedmaskin

Høsøien  
#54933 En litt annen sak!

Var å så på et vedanlegg i fjor høst. De hadde Kisa hele veien med unntak av transportøren etter kløveren. Husker ikke navnet på den. Den var blå, ca 5-6 m lang og hadde hjul som sto "på tvers" av transportbandet og var hydraulisk drevet slik at den kunne svinges høyre / venstre med en spak på maskinen.

Kjenner noen til denne?

Tror slik det ser ut nå at Kisa stegmater, Tajfun løftebord og Tajfun 400 ligger nærmest hjertet nå.
Løftebordet pga lik hastighet som maskinen. Vil gjerne ha Kisa der men tror du det vil gå å få disse til å fungere sammen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpe vedmaskin

stegmaster  
#54966 burde ikke være noe problem med å koble en stegmater til Tajfun, stegmater fungerer med et dobbletvirkende uttak, så du kan vel bare bruke det uttaket som er til løftet på løfebordet, da dette vel blir til overs med en stegmater? :???:

Avatar Fallback

Re: Kjøpe vedmaskin

Høsøien  
#55025 Magefølelsen i dag er Kisa hele veien. Eller Pezzolato :)

Bestillte brosjyre på Pezzolato i går og i dag så ringte de derifra. Blir spennende å høre og se videre da brosjyre og DVD kommer i posten. Et slikt kjøp sprenger investeringen totalt men på den annen side så er det ingen ting i veien for å lage mer ved enn det som jeg ser for meg fremover.

Stegmaster, den Naarva'n din, hvor mange trær feller du i timen med den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpe vedmaskin

stegmaster  
#55060 Det var da veldig så magefølelesen din varierte, fra 90000,- - 900000,- kr. :wink:
Dette med tre pr. time er veldig vanskelig å gi et eksakt svar på da det avhenger veldig av hvilken type skog en har. Ser av videoen at det tar mellom 1-2 min pr tre, når det er furu(tall)gran eller andre rette trær, men tiden det tar mellom vært tre kommer ann på hva slags skog en har. Så i en fin bestand med furu eller gran bør en kunne klare en 30-40 tre pr time, men i krokete bjørkeskog blir det selvsagt mindre.

Avatar Fallback

Re: Kjøpe vedmaskin

Høsøien  
#55084 Magefølelse :) Jo den er der den.

Pezzolato er jo mer den "våte" drømmen som finnes.

Krone verdien er bra om dagen mot den svenske så Kisa kjennes veldig aktuelt. Spreker budsjettet litt men tror jeg får igjen for det på sikt.

Ang Naarva'n, skal evnt bruke den i bjørkskog så da kan jeg vell regne 10 til 15 tre pr time?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).