Skogsröjning

EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

44 inlägg 18350 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Torbjörn Johnsen  
#549508 Energibolaget EON har bokat annons på Skogsforum för att komma i kontakt med entreprenörer som är intresserade av att jobba med maskinell röjning. Jag tyckte det lät lite intressant så jag kontaktade EON för att få mer information och det gå att hitta starka kopplingar till skogsbrukets utmaningar här. Johan Svensson som är skoglig underhållsingenjör och verksamhetsutvecklare på EON svarade på mina frågor:

EON underhåller drygt 24 000 hektar ledningsgator för de större, trädsäkrade kraftledningarna, varav drygt 16 000 hektar går i skogsmark. Varje år måste drygt 2000 hektar röjas och för EON finns inte alternativet att skjuta ett röjningsberg framför sig. Alternativkostnaden som uppstår om inte ledningarna röjs i tid är hög men konsekvenserna kan också bli helt oacceptabla ur ett samhällsperspektiv. Därför vill EON nu bidra till att utveckla maskinell röjning med hjälp av intresserade entreprenörer för att säkra sitt ledningsunderhåll enligt Johan.

Det mesta röjs med röjsåg
Precis som i skogen så röjs de flesta ledningsgator med röjsåg av mindre entreprenadföretag. För att klara av stora röjningsvolymer har flera entreprenörer anlitat arbetskraft från grannländerna runt södra Östersjön. I de här länderna har den inhemska arbetsmarknaden nu vuxit sig allt starkare och löneskillnaderna mot Sverige har minskat. Det gör att svenska röj- och skogsvårdsentreprenörer nu har allt svårare få tag i arbetskraft och att möta efterfrågan på röjning från skogsägare, skogsbolag och ledningsägare.

Teknikutveckling i malpåse
Under de senaste decennierna har avverkningsmaskinernas produktion ökat kraftigt. Däremot har inget hänt när det gäller att mekanisera röjningarna. Under 80- och 90-talet jobbade både skogsforskning och innovatörer med att ta fram olika röjningsmaskiner. Man lyckades i stort sett få fram teknik som fungerade men efter järnridåns fall kunde inte maskinerna priskonkurrera med arbetssugna östeuropeer.

1549319363_vimek-aggregat-c-12-scrubber.jpg


Letar efter intresserade entreprenörer
-Nu är situationen annorlunda och något behöver hända för att säkra det skogliga underhållet i våra ledningsgator, säger Johan Svensson. Vi kommer att satsa på det här och vi letar nu efter entreprenörer som vill samarbeta med oss och arbeta fram både teknikval och metoder.

Finns det teknik idag?
-Vi har idag avtal med en driven maskinröjare i Småland, säger Johan och tillsammans med EON har det företaget testat olika typer av aggregat och basmaskiner under flera år. Men för att klara sina behov behöver EON komma i kontakt med fler sådana företag.

Det finns äldre röjaggregat som togs fram under 90-talet och det finns även en del intressanta tekniklösningar i Finland där man arbetat mer med maskinell röjning än i Sverige. Nere på kontinenten finns olika tillverkare av s k ”mulchers” som är oömma men de kräver ganska robusta basmaskiner. I Nordamerika finns också flera tillverkare som gör robusta röjaggregat.

-Mycket handlar nog om att våga testa och hitta rätt balans mellan kapacitet, smidighet och robusthet i både aggregat och basmaskiner. Och inte minst att det finns långsiktiga och trygga uppdrag att jobba med och det är ju något som vi på EON kan erbjuda om vi hittar rätt partners, säger Johan Svensson.

Kan maskinell ledningsröjning bidra till mer röjning i skogen?
Johan har ett förflutet inom skogssektorn och är skogsägare själv. Därför har steget inte varit långt att även tänka skogsröjning när han gett sig i kast med den mekaniserade linjeröjningen.

-Det är klart att det är enklare att röja med maskin i en ledningsgata där nästan allt ska bort än om man ska vara rädd om plantor som ska sparas. Men det går säkert att hitta teknik som fungerar både i skogen och ledningsgatorna, säger Johan.

-I det korta perspektivet kan ju en ökad mekanisering av linjeröjningen frigöra röjsågsentreprenörernas tid. Tid som då istället kan läggas på ungskogsröjning. I ett lite längre perspektiv kan en utvecklad mekaniserad röjning säkert bidra till mer röjningskapacitet i ungskogarna också. Vem vet, säger Johan. Kanske våra röjentreprenörer i framtiden kan erbjuda skogsägare med mark utefter kraftledningarna att få sina ungskogar röjda när maskinen ändå passerar förbi?

Det verkar i alla fall som att EON är fast beslutna om att vara med och driva på den här utvecklingen och det ska bli intressant att följa.

Här på Skogsforum finns ett antal trådar om olika röjaggregat:

Rotryckan, nytt aggregat för maskinell röjning
Vallius Cutlink - nytt röjaggregat från Finland
Nytt finskt röjaggregat för ledningsgator
Maskinell Röjning
Forest ebeaver som röjmaskin

Här finns lite fler bilder på olika typer av aggregat:

1549319363_promac.jpg


1549319363_fae-mulcher.jpg


1549319363_cutlink2017-03-14a.jpg



Vad tror ni om möjligheten att mekanisera röjningen och vilken typ av maskiner och aggregat är i så fall bäst lämpade att köra i kraftledningar respektive ungskogar?

Det kanske t o m finns någon här på forumet som kört maskinell röjning? Skulle vara mycket intressant att höra era erfarenheter i så fall!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549545 Ekströms skogsservice kör med en menzi muck med röjningsaggregat, säkert smidigt i svår terräng

Användarvisningsbild

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Bax  
#549548 Jag har för mig att jag varit med i en diskussion i en liknande tråd för något år sedan...
För maskinell röjning i en ledningsgata ser jag framför mig en bandgrävare eller skördare/skotare med bärande band och i princip en grävarm med rototilt. På denna ett röjningsaggregat.
Maskinen måste kunna utföra både bottenröjning och kvistning av kantträd (typ helikopterkvistningen man ser i nån film) vid samma förbifart.
Av de filmer jag sett här ser Vallius Cutlink eller Mense-aggregatet bäst ut just nu.
Tänk på att EON (och andra bolag) inte bara har de stora, trädsäkra, ledningarna. De har också 20- och 10kV-ledningar som löper genom bygderna.
Jag har fortfarande funderingar hur man gör maskinellt när vattendrag och sankmarker ska korsas, det blir ju bara hårdare och hårdare krav på att det inte får bli spår. Den manuella röjningen kommer nog inte att helt ersättas med maskiner.

Om nu balterna börjar bli för dyra tror jag nog man till en början går vidare österut för att hitta billig arbetskraft, mot alla -stan-länderna och Sydostasien, sen kanske mot afrika.

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549557 Sca hade underentreprenörer som anlitade filipiner till ungskogsröjning, bandgrävare skulle aldrig funka i Blekinge iallafall 😀

Användarvisningsbild

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Bax  
#549559 Nä bandgrävare har jag egentligen svårt att tro på, bättre m typ skördare/skotare.
Rent krasst tror jag att det kommer gå åt alldeles för mycket dyr tid för maskinerna att ta sig runt olika hinder i terrängen, där människor enklare kan gå förbi hindret.

Användarvisningsbild

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549566
1549355139_img_3320.jpg
Är det "bara" 2000 hektar/år så kan jag ta det med gamla Bettan! :wink:
Senast redigerad av 0470 tis 05 feb 2019, 12:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549574 Bra att energibolagen också börjar inse att det är knepigt att hitta personal till skogvården, bra att de försöker lösa det med "nya" metoder.

Ett litet bekymmer är väl att det fortfarande måste gå någon och röja manuellt vid stolpar och staglinor osv...

Ett större bekymmer är att de få som har maskinvana nog hellre sitter i en nyare skördare/skotare där man har möjlighet till året runt arbete... Iofs söderut går det väl kanske bra att jobba året runt vid kraftledningarna :roll:

Hur har kostnadsutvecklingen i linjeröjning sett ut de senaste 20 åren?

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Avslutat-02  
#549575 När ellevio här i Hälsingland skulle gräva ner ledningarna så frågade ja hur de skulle göra med linjeröjningen, fick till svar att OM det blev något fel då grävde de bort busken då.....

Trevlig inställning :surp:

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549578 Pratade med en som höll på med linjeröjning och han sa att slutade ge anbud när det kom bulgarer till visningarna, dom la sig på 1500 kr/hektaret

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Avslutat-02  
#549579 Ja fy det går inte att livnära sig på. Då hinner man både svälta ihjäl och fogden ta allt man har innan man fått lön...

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549637 Är det nån här inne som har erfarenhet av maskinröjning? Pratade med Johan på Eon idag, trevlig kille👍 pratade lite om olika alternativ som basmaskin. Funderar på att lägga anbud men svårt att veta vad man hinner på en dag samt att räkna in manuella timmar

Användarvisningsbild

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

DenimDude  
#549660 Svenska Kraftnät utvärderade maskinell röjning utanför Borlänge för några år sedan, ett koncept med Mensi Muck och fräsaggregat... Det verkar dock inte ha varit någon hit då de inte använder dessa någonting idag vad jag vet.

@Flisaren: Skulle snarare säga att snittpriserna ligger mellan 2800-4500:- / ha. 1500:- har då jag aldrig sett några anbud ligga på...

Avatar Fallback

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549664 Kaiser s3 körde en entreprenörer med, typ samma som menzi muck, Ekström kör med 2 menzi med röjaggregat så helt dåligt kan det inte vara. 1500 kr är priset dom la, 5-6 år sedan

Användarvisningsbild

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549690
DenimDude skrev:Svenska Kraftnät utvärderade maskinell röjning utanför Borlänge för några år sedan, ett koncept med Mensi Muck och fräsaggregat... Det verkar dock inte ha varit någon hit då de inte använder dessa någonting idag vad jag vet.

@Flisaren: Skulle snarare säga att snittpriserna ligger mellan 2800-4500:- / ha. 1500:- har då jag aldrig sett några anbud ligga på...


Känns som mer rimliga priser, tippar dock att priserna kommer gå uppåt inom en snar framtid...
Om det nu inte blir en rejäl lågkonjuktur eller att kronan stärks kraftigt mot euron...

Användarvisningsbild

Re: EON satsar på maskinell röjning - letar efter partners

Torbjörn Johnsen  
#549946 Var ute och filmade en häftig maskin som jobbar med linjeröjning idag. Video och ny tråd kommer snart :geek:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).