Traktorer och processorer

Styrled vänster BM 430

6 inlägg 2820 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Styrled vänster BM 430

Roger Gustafsson  
#549218 Styrled vänster tappade greppet under plogning, hjulet ställde sej på tvären. Har servo styrning. Lyckades göra en povisorisk åtgärd genom att knacka ner en 4" spik mellan axeltappen och styrstaget, så att jag kunde ta mej hem. Innan jag gör någon åtgärd, skulle ja vara tacksam för information om det är (splines eller någon annan låsning mellan axeltappen och styrstaget "länken") som kan ha gått sönder.
Tacksam för tipps för enklast åtgärd//Roger



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Styrled vänster BM 430

lodin92  
#549219 Kan räcka att dra åt bulten som drar åt splinsen. men splinsen brukar fara med tiden. själv borrade jag 1 eller om det var 2 hål och slog ner avkapade borrar som kilar sen svetsa. Obs kör du där du har mötande trafik är det bäst att byta istället för att svetsa så du slipper ha ångest den dagen svetsen släpper vid fel tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Styrled vänster BM 430

Roger Gustafsson  
#549221 Har själv funderat på att borra och slå i låsstift, eventuellt svetsa. Vet du om det är borrbara material i axeln och länkarmen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrled vänster BM 430

lodin92  
#549222 Jag lyckades då borra utan problem med en simpel borrmaskin 👍

Användarvisningsbild

Re: Styrled vänster BM 430

Roger Gustafsson  
#549224 Tack för tippset, då blir det reparation i morgon, liknande din.
MVH//Roger

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrled vänster BM 430

Avslutat-02  
#549494 Beställ delar på Laholms traktor demontering.
Jättebra och billigt.
Svetsa inte, slipa hellre bort lite av spåret vid bulten och försök dra åt skiten igen.
Ja byte på min Bm 650 i höstas kostade ca 2500 för båda sidorna tog mig en timme att byta.
:-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).