Föryngring

Svårt att få markberett?

44 inlägg 10848 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svårt att få markberett?

Torbjörn Johnsen  
#549388 Trots yrande snö och fortsatt vinter så börjar onekligen vårkänslorna att spira här på Skogsforum? Eller hur ska man tolka att flera intressanta föryngringstrådar har sparkat igång:
Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?
Tillväxt marberedning vs inte markberedning

Ämnet "plantera utan att markbereda?" kommer upp och jag tror inte att det är en slump. De senaste veckorna har jag pratat med flera plantföretag och de ger en samstämmig bild över att markberedningen är en flaskhals. Dels så hanns inte alla objekt med i fjol p g a hög brandrisk och sen så är det flera markberedningsentreprenörer som helt enkelt lägger av. De har inte råd att spela rysk roulette med väderförutsättningarna. I alla fall inte inom dagens rådande avtals- och affärsmodeller.

Land Skogsbruk uppmärksammade situationen i förra veckan i en artikel och det verkar ju vara en lite lätt problematisk situation.

Hur ser det ut för er? Finns det markberedare att få tag i eller håller det på att bli en bristsituation?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549397 Väntar på Södras markberedare sedan hösten 2017.
I våras blev det för torrt och sedan kom vintern. Hoppas de kan köra i april.
Helst vill man ha det gjort på hösten för att det ska tjälas en gång innan plantering.

Användarvisningsbild

Re: Svårt att få markberett?

ananders  
#549398 Hos mig kom de förtidigt, vart beställt till våren men de kom redan i slutet på november.
Tur att det var avverkat iallafall.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549401 Det där var lite tjorvigt. De hade upplägget att tre man skull köra dygnet runt på en maskin plus en trailerbil i sju dygn i sträck. Sen så skulle tre nya komma och hålla igång en vecka. När de väl kom så var de allmänt hysteriska och knappt kontaktbara. Nu rotar jag själv i marken själv lite med en minigrävare. Mycket trevligare.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549423 Större delen av mina föryngringar är markberedda med grävmaskin, antingen har jag lånat maskin och kört själv eller lejt. Den enda gången jag lejt markberedare själv var till min lärkplantering och då körde de ras på våren och kom inte förens säsongen efter. När de väl kom så var det beckmörkt och de saknade det mesta av traktdirektiv så det var att försöka visa på plats i mörkret.
Får nog säga att jag föredrar markberedning med grävmaskin av en lokal entreprenör. Det blir säkert dubbelt så dyrt men då är dikena rensade, körskadorna reparerade och man slipper stora stenar upvälta. Dessutom blir det ståndortsanpassat på riktigt med försiktiga åtgärder där det behövs och rejäl högläggning där det behövs.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

frågande och vetande  
#549428 Enda nackdelen med grävmaskin, är priset. Nästan 5000kr/hektar blir en del.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Axl  
#549439 Det går att få markberett med grävmaskin för 2500 också men då funderar dom kanske inte så mycket på var varje hög hamnar.

Det är ju inte bara markberedarna som ligger efter utan även risskotningen är en flaskhals.

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Avslutat-02  
#549470 Ett bolag här bytte entreprenör och vips en markberedning på ca 20 ha, kostade hela 35.000 kr mindre och blev med hela 40% bättre utförd och det bästa av allt: entreprenören kom lite före utsatt tid.

Mycket trevligt när planten kom två dagar efter..., :d

Användarvisningsbild

Re: Svårt att få markberett?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549474 Vi har väl uppskattningsvis minst 500 tusen färre plantor att sätta i år pga att så lite markbereddes 2018, lär bli lite mer att plantera 2020 istället :)

Dock blir det större areal hjälpplantering pga både snytbagge & torka :/


Är tyvärr extremt problematiskt att försöka hitta personal och behålla den till markberedning om de har stillestånd typ halva säsongen :(

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Avslutat-02  
#549482 Ja markberedde med röjarn på ca 25 ha då ingen markbereddare fanns att tillgänglig.

Gick jättebra och ja fick ju in dubbla intäcker från den kunden, kostade dock en del att köpa den fräsklingan.

Användarvisningsbild

Re: Svårt att få markberett?

Kse  
#549549
vinterrojarn skrev:Ja markberedde med röjarn på ca 25 ha då ingen markbereddare fanns att tillgänglig.

Gick jättebra och ja fick ju in dubbla intäcker från den kunden, kostade dock en del att köpa den fräsklingan.


25 ha var inte nån dålig areal att manuellköra, hur lång tid tog det?

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Avslutat-02  
#549554 Ca 25-30 dagar, satte en ganska låg Tim ersättning. Tog ut 200 kr per timme exklusive moms, sedan körde ja med en hva 244 och en hva 250 Rx som ja brukar trimma gräs med, de höll jättebra.
Riggen är lite längre och vinkeln är helt rätt för jobbet.

Ok det tog lite tid men va f-n istället för att vänta så kunde jag plantera en tredjedel om ja vill och få flytta med mig depåplatsen.
Hela arbetet tog nog ca 45-50 dagar.
Då ja sätter plant på ackord.
Ja tar 1.40:- per planta exklusive moms då ingår utbärning på hygget. :-bd

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Kristoffer D  
#549625
Röjkvist skrev:Väntar på Södras markberedare sedan hösten 2017.
I våras blev det för torrt och sedan kom vintern. Hoppas de kan köra i april.
Helst vill man ha det gjort på hösten för att det ska tjälas en gång innan plantering.


Även jag väntar på markberedning från Södra, beställdes i september 2017...

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

Avslutat-02  
#549629 Åh tusan är det mycket?

Avatar Fallback

Re: Svårt att få markberett?

jannee  
#549652 Varför inte ringa direkt till Grimslöv skogstjänst, då behöver man inte vänta om man bara bokar i tid :mrgreen:
Förklarar man från vilket datum man har plantorna hemma ser de till att det är markberett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).