Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Adblue

49 inlĂ€gg 43835 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Adblue

Cat554  
#548444
Fredrik Reuter skrev:Riktigt bra info, tack! 👍

SCR Àr egentligen hela systemet dÀr man förenklat kan sÀga att:

AdBlue eller Urea sprutas in i avgassystemet och framför allt vÀrmen gör att urean blir till ammoniak. Ammoniaken blandas med NOx (kvÀveoxiden) som Àr avgaser frÄn förbrÀnningen i motorn och kommer blandat till SCR-katalysatorn som omvandlar blandningen i princip tvÄ Àmnen - kvÀve och vatten.

I trÄden Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner finns mer övergripande info sedan tidigare.

Jag hÄller med om att det Àr riktigt trÄkigt att det idag finns företag som livnÀr sig pÄ att koppla ur detta system. Det Àr extremt kortsiktigt tÀnkt och om nu tillverkarna har problem med sina system, rikta ilskan till dem istÀllet och fÄ dem att jobba hÄrdare och snabbare för att lösa problemen.

HÄller ogsÄ med at man ikke skal kopla bort systemet som er der for Ä oppfylle lagkrav, men en kan vel egentlig stille spÞrsmÄl ved lagen? NOX er et problem for personer med ÄndebesvÊr, og spesiellt et byfenomen. CO2 er det globale problemet. Skogsmaskinene anvendes jo i minimal grad i noen bystrÞk. Derfor er kostnad/nytteforholdet ganske dÄrlig. OH

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Adblue

Tralsmo  
#548571 AngÄende frysproblem, för er i norr dÀr det À kÄllt.

Victor ( pojken som kör) Ä ja diskutera det hÀr med tömning av addbluepumpen för frysriskens skull.

Han sÀger att nÀr man stÀnger av maskinen sÄ surrar pumpen en stund innan den elektroniska huvudströmbrytaren slÄr av. Sannolikt för att tömma pumpen.

LÀgg mÀrke till att ja inte vet hur den elektroniska brytaren Àr uppbyggd mjukvarumÀssigt.

Jag tÀnker sÄ hÀr att om pumpen skall tömmas:
Är det den elektroniska brytaren som bestĂ€mmer nĂ€r maskinen slĂ„s av eller Ă€r det pumpen som avgör nĂ€r brytaren slĂ„r av. ELLER Ă€r det nĂ„n skrivbordsnisse som bestĂ€mt att pumpen " bara" behöver en viss tid att tömmas?

Kan ju ha en viss betydelse för tömning av pump.

Avatar Fallback

Re: Adblue

pontiacfarmer  
#549202 Jobbar till vardags med euro 6 lastbilar - Ä dÀr har vi djÀvulska bekymmer med kristallisering o lÄga tryck osv
frÄn början var det samma renblÄsningsmjukvara till alla system vare sig man hade 50 cm slang att blÄsa eller 3 meter ....nu med den sista mjukvaran sÄ blÄses slangarna i över minuten....sen monteras ett tankfliter pÄ urluftningen pÄ adblue tanken för att det inte ska sugas in böööös i tanken genom slangen - djÀvulska bekymmer pÄ skogs o flisbilar med det fina dammet som sÀtter sig i sugsilen pÄ armaturen Ä om inte pumpen fÄr fritt flöde pÄ adblue sÄ gÄr den torrt Ä gÄr sönder
euro 5 hade bosch system Ä euro 6 har blueair- bosch var bÀttre
/S

Avatar Fallback

Re: Adblue

Tralsmo  
#549422 Tack Pontiacfarmer för kommentaren.

Intressant att höra vad nÄn som finns "mitt i smeten" har att sÀga.
BekrÀftar vÀl bara vad jag redan trodde för den delen.

Hursomhelst misstÀnker att det Àr sÄ att vi entreprenörer (och skogsmasintillverkare) fÄr vÀnta tills detta Àr utredat pÄ lastbilar och andra betydligt större produkter.
Men dÄ gÄr det sÀkert rÀtt snabbt att implementera pÄ "resten".
Va jag förstÄr sÄ Àr en uppgradering pÄ pumpar redan pÄ vÀg, förhoppningsvis sÄ hjÀlper det en bra bit pÄ vÀgen.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).