Fredrik Reuter skrev:Riktigt bra info, tack! đ
SCR Àr egentligen hela systemet dÀr man förenklat kan sÀga att:
AdBlue eller Urea sprutas in i avgassystemet och framför allt vÀrmen gör att urean blir till ammoniak. Ammoniaken blandas med NOx (kvÀveoxiden) som Àr avgaser frÄn förbrÀnningen i motorn och kommer blandat till SCR-katalysatorn som omvandlar blandningen i princip tvÄ Àmnen - kvÀve och vatten.
I trÄden Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner finns mer övergripande info sedan tidigare.
Jag hÄller med om att det Àr riktigt trÄkigt att det idag finns företag som livnÀr sig pÄ att koppla ur detta system. Det Àr extremt kortsiktigt tÀnkt och om nu tillverkarna har problem med sina system, rikta ilskan till dem istÀllet och fÄ dem att jobba hÄrdare och snabbare för att lösa problemen.
HÄller ogsÄ med at man ikke skal kopla bort systemet som er der for Ä oppfylle lagkrav, men en kan vel egentlig stille spÞrsmÄl ved lagen? NOX er et problem for personer med ÄndebesvÊr, og spesiellt et byfenomen. CO2 er det globale problemet. Skogsmaskinene anvendes jo i minimal grad i noen bystrÞk. Derfor er kostnad/nytteforholdet ganske dÄrlig. OH