Föryngring

Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

13 inlägg 6284 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

frågande och vetande  
#549355 Har alltid markberett när jag valt att planterat täckrot gran. Grannen däremot har flera gånger planterat stor täckrot av gran med gott resutltat utan markberedning. Någon här som gjort samma?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

Avslutat-02  
#549359 Har planterat täckrot stora utan markberedning, men fan vilket skit om det är mycket.
Det går betydligt segare och tar mera tid för planering.

Nä inget ja gör om jag får in det som tjänst.

Avatar Fallback

Re: Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

Avslutat-02  
#549360 Mindre fläckar på ca 0.5 ha går bra men inte sånt som tar ca en vecka att plantera.

Avatar Fallback

Re: Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

frågande och vetande  
#549372 Förstår precis, gå i ris och försöka få ner borret är nog inte det roligaste. Det jag tänkte mest på är bortgången av plantor. Svårt att få ner dem till mineraljorden, och trycker man ner dem för långt, är ju en stor del av skyddet borta, snytbaggekalas!

   TS
Avatar Fallback

Re: Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

Avslutat-02  
#549379 Ja tycker att det går åt mera plant på markberedda hyggen.

Sedan hatar ja riset....

Avatar Fallback

Re: Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

jannee  
#549384 Har otvetydighet både sina för och nackdelar med att markbereda.
Lättare att plantera, plantorna tar sig bättre och växer snabbare.
Nackdelen är att det kostar "några" kronor, spårbildningar, upprivna stenar men inte minst blir det betydligt mer lövinslag - ändå kanske positivt om man är ute efter blandskog.
I alla fall här i söder är barrotsplantorna billigare än täckrot dito, räknar man inte tidsåtgång är det barrot som gäller och då utan markberedning.

Avatar Fallback

Re: Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

80-90  
#549390 Har planterat mycket utan å markberedning . Det tar längre tid visst men det känns lättare å bryta mönstret å sätta plantan på en bra punkt !! Är det berett så blir det lätt att man sätter allt i raden, högen eller fläcken !! Å visst det kan nog bli lite bättre fart på plantan i starten då det är berett !!

Avatar Fallback

Re: Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

timber  
#549425 Har provat att sätta täckrot utan markberedning. Ser bra ut än så länge men är inte säker på att det lyckats innan det gått en till två säsonger till

Avatar Fallback

Re: Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

frågande och vetande  
#549432 Kan bara hålla med er alla som skrivit och tacka för era erfarenheter! När det gäller sommarens torka tycker jag mig dock se att föryngringarna klarat sig bättre när det är markberett. Men det är olika förutsättningar som naturligtvis spelar in

   TS
Avatar Fallback

Re: Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

Avslutat-02  
#549473 Det som främst talar emot icke markberedda planteringar tycker ja är tidsåtgången.

Va det gäller lövuppslag så tror ja det mera hänger på marktypen, då ja sett efter bara några år på vissa marker utan beredning sprutat upp sly men plantorna tagit stryk.

Avatar Fallback

Re: Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

NIM  
#549561 Jag har då och då planterat mindre områden med täckrotsplantor utan markberedning. Resultatet har blivit alldeles utmärkt.
Det funkar inte om det är kraftigt högt gräs och örter t.ex. bräken. Lövuppslaget blir betydligt mindre. Vid markberedning kommer det upp björk så att det i varje harvfåra blir som en häck av björk. Jag har dock ännu inte vågat plantera större hyggen utan markberedning.

Avatar Fallback

Re: Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

frågande och vetande  
#549587 Roligt att höra olika erfarenheter och tillvägagångssätt! och resultaten man fått :grin:
Kommer nog fortsätta att hålla mig till markberedning när det är täckrot som gäller, för att vara på den säkra sidan :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Planterat täckrot utan markberedning, någon som provat?

Ora  
#549593 Hej har planterat mycket täckrot på omarkberedda hygge. Bor och jobbar i Norge. Här i området planteras allt omarkberett med täckrot. (Antagligen för att det är mycket små hyggen å långt mellan hyggena så transport kostnaden blir för hög) var skeptisk i starten då jag är van me markberedning hemifrån men efter att ha sett resultaten så fungerar det bra. Ska tilläggas att det är på höga boniteter nästan allt.
Tar naturligtvis längre tid att plantera omarkberett. Här är det ju ofta branta hyggen som man i Sverige aldrig har sett. Det gör självklart också markberedning omöjligt. Jämför jag tidsåtgången mellan markberett och omarkberett så går det ungefär dubbelt så sakta. Ska du plantera omarkberett så rekommenderar jag inte planterings rör utan spade. Planterar drygt 100 000 planter per år på detta sättet

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).