ATV och UTV i skogen

Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

80 inlägg 58673 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Tokslut  
#547665 Stämmer bra + jag har aldrig gillat att ploga med någon av mina ATVer... bara nu på senaste så har jag bytt 3-4 Warn kontaktorer på garantin och tröttnat så jag såg till att redskapsbäraren jag handlade i somras kunde ha en trevlig plog så jag aldrig behöver ploga med ATVn igen

Ventrac är en fröjd att ploga med i förhållande! Drift, servo, lyft samt plogvinkling hydrauliskt är nått helt annat än som bäst ha el/vinschlyft samt elvinkling av plogblad på ATVn + ett jävla ryckande med växelspaken.

Hoppas du gillar det mer än vad jag har gjort de senaste ~10åren ;)
Senast redigerad av Tokslut mån 28 jan 2019, 04:53, redigerad totalt 2 gånger.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

halvproffs  
#547667 "Så jag aldrig slipper ploga med atv-n igen"
Vad menar du?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Tokslut  
#547678
halvproffs skrev:"Så jag aldrig slipper ploga med atv-n igen"
Vad menar du?

Ja sådär kan man ju inte skriva..

Byt ut slipper mot behöver :-bd :wink:

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Ent  
#547684 Riktig diffspärr finns from 2018 bara på Yamahas 700. Dessa blev grymt dyra med traktorreg när jag var i köpartagen så därför blev det Can-Am för mig. Men är verkligen framaxeln helt "odiffad" på Yamaha 450? De har inte nån form av automagisk variant liknande Can-Am Visco-Lok?

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Anders B  
#549291 Hmmmm, jag har en Grizzly 07 450
kör hem ved med med en jula timmervagn.
Det viktigaste på en 4hjuling i mitt tycke är markfrigången, på min 24cm
hade gjärna haft 5 cm till , canam vet jag lite om men dom är säkert bra bättre än Goes tex :P
köp en med servo .. får jag råd byter jag upp mig till en 550 Märke....? nåt japanskt iallafall

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Qkeeper  
#549300 Skulle jag byta ut Grizzlyn (700 -16) mot en annan maskin för arbete skulle valet falla på en Honda men växlar.

Har endel bekanta som åker Can-am och man blir fort från åkt på grizzlyn och komforten med framför allt en bättre servo på Can-am tycker jag gör det till en fin maskin att åka på men skulle inte köpa en som arbetsredskap då plasten är mer skör, draganordningen tveksam, samt mer remslir vid belastning. Sistnämnda sägs vara varför man skall välja en Pro utrustad Can-am enligt åf.

Har haft minimalt med strul på de Yamaha maskiner vi haft här mest vart service.

Först ut var en Bruin 350 -05 körde den ca 400h. Service och byte av lampglas bak (förarmisstag).

Nr 2 var en Grizzly 700 -08. Kördes ca 900h i skog och snökörning. Sista 4 åren och ca 400h med Kranman T1750 bakom. Service, 2 generator byten (var ett känt problem på årsm -07 o -08) samt byte av motorkuddar vid ca 875h. Gick fortfarande på helt fräsch original variatorrem vid 900h.

Nuvarande en -16 grizzly 700. Har i dagslåget gått ca 260h med endast service. 200 av dom timmarna är i skogen med hydraulvagnen.

Säger i mina ögon endel om Yamahas kvalité.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#549301 Låter väldigt bra! Tror jag kommer bli nöjd med min kodiak 🙂 får den om ett par dagar. Har provplogat en del med min kompis nyinköpta cf moto 520 L, helt okej maskin i mina ögon när man bara provat den lite. Ska bli väldigt intressant att jämföra, och inte minst efter några år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Jerpa  
#549363 Jag har en Kawasaki kvf650 2012, lite låg men har fungerat bra till allt jag gjort. Både plogar och drar fram stockar och nu även med vagn. Riktigt bra att smyga med.

Har fortfarande originalwire, men har gått av ca 4ggr. Men det har berott på att jag lyft snön. Efter att jag har kört fram backar jag lite och lyfter därefter. Men då går wire i originalutförande, ner till bladet via en plastspole och längre in på fästet. Så undre spolen där wire går ut belastas högt.
Något som florerade på atv forum då jag köpte den 2012, var spännband. De drog ut hela wire och matade in spännband istället.
Jag har tänkt tanken varje vinter men... Det har inte hänt. Nu bytte jag dock wirelås på 10min, man börjar bli van o har verktyg 😉

Edit: fick upp minnen från Facebook nyss, och så här ligger min wire

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#550314 Nu har jag kört ca 6 timmar med kodiaken och är riktigt nöjd. Imponerad över plogen! Det enda tråkiga är att timräknaren sluta funka vid 2 timmar. Så det får fixas vid första servicen. Har åkt med folk som har difflock i skogen i djup snö och har inte saknat det än sålänge!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Stefan_N  
#559535
Qkeeper skrev:Har endel bekanta som åker Can-am och man blir fort från åkt på grizzlyn och komforten med framför allt en bättre servo på Can-am tycker jag gör det till en fin maskin att åka på men skulle inte köpa en som arbetsredskap då plasten är mer skör, draganordningen tveksam, samt mer remslir vid belastning. Sistnämnda sägs vara varför man skall välja en Pro utrustad Can-am enligt åf..


Köper man en Outlander vilket lär vara det som är aktuellt om man ska arbeta med sin Can Am då är de en PRO som gäller, farsan har en -18 terrängreggad som ej är PRO, medan jag har en -18 T3B PRO. Min har en en otroligt mycket lägre utväxling på lågväxeln. Man kan köra rejält sakta med den och den känns ändå stark.

Jag köpte Can Am av några olika anledningar
* Priset
* ÅF finns 3 minuter ifrån mig, körde dit den för 50h service och promenerade hem
* Kände väldigt trevlig vid provkörning
* Tycker de är toksnygga
* 570 modellen ger mer effekt än 650 om man kostar på den en mappning för 6000kr, då slipper man även 60km/h spärren
* Mycket tillbehör

Jag betalade 84 300kr för en flångny 570 PRO T3B i september 2018, att jämföra med kompisen som 2 månader innan köpte 2012 Grizzly 700 för 60 000kr, vilket då var en kap jämfört med andra 6, 7, 8 år gamla Grizzly maskiner. Men får man flångnytt för den mellanskillnaden tyckte jag valet var enkelt.

Jag han dra ut 5 älgar med den i höstas, varav vid ett tillfälle älgko och stor kalv utan pulka eller vagn, gick alldeles utmärkt.

Jag är dock av åsikten att ska man arbeta i skogen, då är det traktor som gäller för virkestransporten, jag vill nästan grina när jag tänker på vad folk kan lägga på hydraulvagnar och annat och då kör man ändå runt med ett plockepinn i kapacitet jämfört med en liten traktor. ATV är ju dock överlägsen om man ska frakta kroppen snabbt. Så köp i praktiken vilken fyrhjuling som helst och kör ut i skogen med motorsågen, sen en traktor att skota hem virket med :smile:

1553984608_20190330_144025.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Tokslut  
#559546 Can ams XMR maskiner sedan några år tillbaka har väl också den lägre utväxlingen på lågen?

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Ent  
#559596
Stefan_N skrev:
Qkeeper skrev:Har endel bekanta som åker Can-am och man blir fort från åkt på grizzlyn och komforten med framför allt en bättre servo på Can-am tycker jag gör det till en fin maskin att åka på men skulle inte köpa en som arbetsredskap då plasten är mer skör, draganordningen tveksam, samt mer remslir vid belastning. Sistnämnda sägs vara varför man skall välja en Pro utrustad Can-am enligt åf..


Köper man en Outlander vilket lär vara det som är aktuellt om man ska arbeta med sin Can Am då är de en PRO som gäller, farsan har en -18 terrängreggad som ej är PRO, medan jag har en -18 T3B PRO. Min har en en otroligt mycket lägre utväxling på lågväxeln. Man kan köra rejält sakta med den och den känns ändå stark.

Jag köpte Can Am av några olika anledningar
* Priset
* ÅF finns 3 minuter ifrån mig, körde dit den för 50h service och promenerade hem
* Kände väldigt trevlig vid provkörning
* Tycker de är toksnygga
* 570 modellen ger mer effekt än 650 om man kostar på den en mappning för 6000kr, då slipper man även 60km/h spärren
* Mycket tillbehör

Jag betalade 84 300kr för en flångny 570 PRO T3B i september 2018, att jämföra med kompisen som 2 månader innan köpte 2012 Grizzly 700 för 60 000kr, vilket då var en kap jämfört med andra 6, 7, 8 år gamla Grizzly maskiner. Men får man flångnytt för den mellanskillnaden tyckte jag valet var enkelt.

Jag han dra ut 5 älgar med den i höstas, varav vid ett tillfälle älgko och stor kalv utan pulka eller vagn, gick alldeles utmärkt.

Jag är dock av åsikten att ska man arbeta i skogen, då är det traktor som gäller för virkestransporten, jag vill nästan grina när jag tänker på vad folk kan lägga på hydraulvagnar och annat och då kör man ändå runt med ett plockepinn i kapacitet jämfört med en liten traktor. ATV är ju dock överlägsen om man ska frakta kroppen snabbt. Så köp i praktiken vilken fyrhjuling som helst och kör ut i skogen med motorsågen, sen en traktor att skota hem virket med :smile:

1553984608_20190330_144025.jpg


Om man nu kastar sig in i det relativa vansinnet att lägga 80-100-150 papp på en fyrhjuling, så kan man åtminstone lägga 15 000 ytterligare på en enklare boggikranvagn med fjärrstyrd winsch. Nog är det gött att ha exempelvis när man tar reda på vindfällen i hyggeskanten. Om man ska få plats med ett traktorekipage måste man hugga undan mer, och då blir det ännu glesare, mer skador på rötterna på kvarvarande träd, ännu mer som blåser ut osv. Men för lite större operationer vinner så klart MF35, Buster, Boxer eller vad som helst med ett lagom hydraulvagn.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#559602 "Vansinnet" isåfall är allt man kan köpa i dagens samhälle ett vansinne. Beror helt och hållet på vart intresset ligger. Men nog håller jag med om att det är dyrt, fast det är bilar, båtar, traktorer, och motorcyklar av kvalitet också. Har haft bra med användning av min (dyra) Yamaha dagar jag inte kommit ut till stora vägen med bilen pga snö och när saker ska transporteras. Hade väl kunnat lagt hälften på en kinaplastmaskin men då hade den väl stått på verkstan nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Stefan_N  
#559763 Ja jag ska inte döma ut någon, har ju själv lagt ut typ 20’ på tillbehör, maptun mjukvara osv så vill folk köpa skogsutrustning så är det helt OK. Men jag tycker verkligen som kört traktorer hela livet att ska man arbeta med lite mer än ved till kaminen då borde man fundera på en mindre traktor. Men ATVn är ju oslagbar om man vill surfa runt lite snabbt på egna marken.

Jag började den egna ATV karriären med en Kinamaskin i form av Hisun 500 -16 med EPS Servo. Motormässigt sjukt klen (23hk), på tok för mjuk fjädring, sjönk ihop 6-7cm bara man satte sig på den, svängradie som en oljetanker, riktigt dålig variatorkonfig orginal, fick shimsa och vikta om som en dåre innan det ens blev någorlunda acceptabelt. Steget till en -18 Can Am var ganska positivt :smile:

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

bevakare  
#647409 Hallå

Nu så här ett år efter pepas, vill du ge en uppdatering på hur din Yamaha 450 uppfört sig !?
Gärna detaljer som bränsle förbrukning, ev garanti fel, däck åsikt bra el dåliga original däck mm
åf uppförande efter affär, service kostnad mm

Jag har en terräng reggad 2011 can-am nu och fått en köpare på den.
Jag tänker byta till en traktor b reggad maskin.
Gillar Japanska maskiner generellt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).