Motorsåg och handhållet

Stihl 021 - tillbaka från de döda

7 inlägg 5117 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl 021 - tillbaka från de döda

petesc  
#547994 Hej,
Kul å komma med i forumet!

Jag behöver lite goda råd. Har fått överta en Stihl 021 som inte gått på ca 10 år. Tänkte jag skulle få liv i den. En kvalitetssåg blir väl aldrig för gammal...

Nåväl.
Började med å byta alla vätskor, filter och byta tändstift. Hade i en liten skvätt olja i cylindern och testade å dra igång den.
Den startade inte. Kändes lite ojämnt när man drog i startern i början. Kan tänka sig att kolvringarna kilar sig lite efter 10 år evt. Men nu går den runt jämnt å fint.

Behöver lite råd i hur jag ska fortsätta felsökningen.
- stift, filter å vätskor är nya å fräscha
- har bekräftat att den får gnista när jag drar igång med jordat stift.
- men stiftet är vått när man tar ut det efter å försökt starta.
- kompressionen är 140 psi (självklart kall)

Va tror ni?
- borde jag byta förgasaren? (Verkar ju få soppa men skadar inte å byta dom e ju nästan gratis på ebay)
- e säker på den får gnista men stiftet e ju vått när man tar ut det efter startförsök. Ny tändspole?
- är 140 psi ok på kall cylinder? När man inspekterar cylindern å kolven genom stifthålet å avgasöppningen ser det fint ut utan repor eller hack. Måste jag ha nya kolvringar? Bör jag göra annat?

Hoppas ni har några bra tips!

Vh / Peter



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 021 - tillbaka från de döda

totte  
#548011 140 psi borde vara rätt OK för den sågen.

Gnista säger du att den har. Prova dock med ytterligare ett annat tändstift. Och se till att först blåsa ur sågen ordentligt från sura rester av olja och bensin. Blir den lika blöt igen efter ett antal drag i snöret så är det nog otätt i förgasaren.

Ny förgasare är väl att ta i, men en repsats och byta membran och eventuellt nålventilen är ofta inte så dumt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 021 - tillbaka från de döda

petesc  
#548014 Tack för svar! Då testar jag förgasaren först så ser vi hur det går! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 021 - tillbaka från de döda

JensSkoog  
#549068 Om sågen har fått vila sig i tio år, så skulle jag absolut göra som "totte" rekommenderar.
Membranar är oftast mycket stela efter så lång tid, men ochså slangar kan vara dårliga, sprukna.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 021 - tillbaka från de döda

Mellberg  
#549100 Enklast att anmäla till Antikrundan :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stihl 021 - tillbaka från de döda

petesc  
#549108 Haha! Fick igång den igår! Den går efter lite finjustering av förgasaren... men den måste gås igenom... har ett kit som kommer i posten men efter det e den så gott som ny tror jag! Ser fram emot å såga lite till påsk :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 021 - tillbaka från de döda

JensSkoog  
#549240 Vad bra, @petesc :-bd

Du får lägga ut en bild eller två från skruvandet.

021 är en bra såg, men om du ska jobba mycket med den, så vill du
känna att den vibrerar så mycket att händerna inte mår bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).