Traktorer och processorer

Vilka snökedjor brant backe

22 inlägg 4755 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilka snökedjor brant backe

Awe  
#549024 Vi har en Fiat 780 DT 80-tal.
Fyrhjulsdriven. ( 3 hjulsdriven just nu för något att gått sönder på höger fram) Slitna bakdäck.
Som vi måste ha igång för att röja snö på vår lilla gård. Inga större sträckor eller ytor. Kanske 1 km väg samma lagt. Men vägen till gården är mycket brant.
Om det kommer snö så krävs fyrhjulsdrift för att överhuvudtaget komma framåt (personbil).
Vi har gamla ringkedjor till Fiaten bakdäck. Och några ”vanliga” kedjor fram.
Jag har aldrig kört med dem.
Min fundering nu är om dessa verkligen tar mig upp och ner säkert för backen.
En del säger att gamla ringkedjor får traktorn att glida omkring.
Vad tror ni ?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vilka snökedjor brant backe

Ldsaren  
#549029 Jag har en 680 men har ingen diffspärr fram ,kom senare på 70-90 o dom ,nonslip .
Tror det är så.

Användarvisningsbild

Re: Vilka snökedjor brant backe

Fredrik Reuter  
#549032 Hej,
Kör man bara sakta så kan det vara ett otroligt grepp i gamla ringkedjor, det är min erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Vilka snökedjor brant backe

bgl  
#549048 Sitter bara ringarna tillräckligt tätt fäster det bra. Är det för stort avstånd mellan ringarna, kanske oftast där kedjan kopplas ihop, kan bromsarna låsa hjulet mellan 2 ringar. Då blir det halkigt, kan vara det du hört talas om!?

Avatar Fallback

Re: Vilka snökedjor brant backe

Awe  
#549054
Ldsaren skrev:Jag har en 680 men har ingen diffspärr fram ,kom senare på 70-90 o dom ,nonslip .
Tror det är så.


Förstår inte vad du menar med inlägget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka snökedjor brant backe

Awe  
#549057
bgl skrev:Sitter bara ringarna tillräckligt tätt fäster det bra. Är det för stort avstånd mellan ringarna, kanske oftast där kedjan kopplas ihop, kan bromsarna låsa hjulet mellan 2 ringar. Då blir det halkigt, kan vara det du hört talas om!?


Mm är väl nått sånt jag funderat på.
Skulle man kunna modifiera de gamla kedjorna ?
Svetsa på mer stål på ringarna ? Typ piggar.
Sätta fast piggar mellan ringarna ?

Finns det sånt löst att montera på kedjor ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka snökedjor brant backe

Ldsaren  
#549065
Awe skrev:
Ldsaren skrev:Jag har en 680 men har ingen diffspärr fram ,kom senare på 70-90 o dom ,nonslip .
Tror det är så.


Förstår inte vad du menar med inlägget.
Ingen spärr men nonspin menar jag autodiffspärr som Fiat från ca--85 senare har .

Användarvisningsbild

Re: Vilka snökedjor brant backe

Kaffespill  
#549075 Är det skarpskor du menar ? Isåfall så drar dom otroligt bra om det fortfarande finns piggar i ringarna. Däremot är det ju inga komfortkjedjor om det blir lite hastighet

Avatar Fallback

Re: Vilka snökedjor brant backe

Ldsaren  
#549081 Fina ringkedjor drar bra ...men vid spin i skogen kan gräva hål och du hänger traktorn.

Avatar Fallback

Re: Vilka snökedjor brant backe

Awe  
#549090
Ldsaren skrev:
Awe skrev:
Ldsaren skrev:Jag har en 680 men har ingen diffspärr fram ,kom senare på 70-90 o dom ,nonslip .
Tror det är så.


Förstår inte vad du menar med inlägget.
Ingen spärr men nonspin menar jag autodiffspärr som Fiat från ca--85 senare har .


Menar du tänkbara delar som gått sönder för mig höger fram ?
Jag tror inte våran är 85 och nyare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka snökedjor brant backe

Awe  
#549094 Ingen aning om det heter skrapskor. Har bara hört ringkedjor.
Det är en ring med platta stål på.
Ska fixa bild imorrn.

Dessa är gamla så greppet är okänt för mig.
Men jag tänker att även slitna stål borde greppa en del.
Kan man svetsa i ringarna tro ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka snökedjor brant backe

Ldsaren  
#549096
Awe skrev:
Ldsaren skrev:
Awe skrev:[quote="Ldsaren"]Jag har en 680 men har ingen diffspärr fram ,kom senare på 70-90 o dom ,nonslip .
Tror det är så.


Förstår inte vad du menar med inlägget.
Ingen spärr men nonspin menar jag autodiffspärr som Fiat från ca--85 senare har .


Menar du tänkbara delar som gått sönder för mig höger fram ?
Jag tror inte våran är 85 och nyare.[/quote]Kan vara så om den aldrig spinner där ,min spinner antingen hö ellet vä fram eller båda.
I skogen lite tråkig om traktorn diagonalar över stenar o så ,så spinner det det lätta hjulet , vill låsa även det andra då.

Användarvisningsbild

Re: Vilka snökedjor brant backe

Micke36  
#549122 Jag har en väldigt brant backe upp till min gård (300 m med en stigning på ungefär30 -35 m)och jag kör med lättviktskedjor bak och 300 dubb fram (150 i varje hjul) det är bara när det är packad drivsnö som jag får problem och då får jag köra uppifrån och ner istället, jag har en mf 4707 som väger runt 5,2 ton.

Avatar Fallback

Re: Vilka snökedjor brant backe

Awe  
#549232
Micke36 skrev:Jag har en väldigt brant backe upp till min gård (300 m med en stigning på ungefär30 -35 m)och jag kör med lättviktskedjor bak och 300 dubb fram (150 i varje hjul) det är bara när det är packad drivsnö som jag får problem och då får jag köra uppifrån och ner istället, jag har en mf 4707 som väger runt 5,2 ton.


Vet inte stigningen på våran backe.
Men det du skriver gör mig orolig för att jag verkligen ska klara detta med vanliga kedjor fram utan brodd.
Och gamla ringkedjor bak.

Men hör så mycket olika.
En del säger att jag kommer kunna köra rakt uppför med detta.
En del säger att det kommer glida hej vilt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka snökedjor brant backe

Avslutat-02  
#549497 Hastigheten är väl det som påverkar mest.
Ja har mycket plogning och lutning åt alla håll. Kör med en Bm 650 industri.
Och broddkedjor fungerar jättebra om man tar det lite lugnt.
Laga fyrhjulsdriften och lägg på kedjorna fram kör på låg växel nerför så går det bra.
Tryck bara ner kopplingen om den vill ge sig i väg i sidan, bromsa som om en äggkartong stod in under pedalen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar