Skogsmiljö och Trädlära

Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

37 inlägg 16254 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

erik  
#548849 Hej!

Jag har, som så många andra, några granar som blivit angripna av barkborre och håller på att dö. Jag tror att angreppet i dessa träd är från i år, så jag misstänker att det finns borrar och larver kvar i dem och att de har för avsikt att utvecklas i trädet för att krypa ut och ställa till med mer elände i vår.

Det bra och tydliga rådet jag sett är att hugga ner, forsla ut, transportera bort och se till att virket ligger i en vattnad hög på en industri när borrarna annars krupit ut.

Min fundering rör att jag i år (första året med skog) inte tänkte leverera något virke. Det kommer bli så små volymer jag hugger i år att jag hellre bygger upp ett vedförråd till stugan jag också har på fastigheten. Funderingen är då vad jag kan göra för att undvika att larverna utvecklas färdigt och sprider sig till andra granar i vår då stugan ligger mitt i skogen.

Att bara kapa och klyva verkar inte räcka om borrarna redan finns i virket, att döma av vad jag läst i några trådar här på forumet.

Jag kan barka de granar där jag tror borrarna finns, barken verkar sitta rätt löst. Jag har dock läst att barkborrarna kan övervintra i jorden, finns det risk att borrar och larver tar sig ner i jorden och fortsätter övervintringen där om jag barkar? I så fall kanske jag borde stå och barka vid en eldtunna och göra processen kort med all bark på en gång?

Skulle jag kunna lägga upp veden i en välta utanför stugan och täcka med något finmaskigt nät?

Vad har ni för tips?

Jag har försökt söka efter trådar i ämnet och hittat många diskussioner som tangerar denna, men ingen som belyser precis detta, om jag missat någon sådan tråd så säg gärna till.

#barkborreangrepp2019



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

anersimyra  
#548855 Det är vad jag vet den fullt utvecklade baggen som övervintrar i jorden. Larver som övervintrar i de stående träden behöver allra troligast just den miljön för att kunna övervintra och dör således om man barkar virket. Men du kan vända dig till skogsstyrelsen eller till naturhistoriska riksmuseet för info från entomolog.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

Ldsaren  
#548883 Jag har också funderat på samman problem ,Södra ska ha en del , men jag har en hög med lagringsröta som jag tagit undan själv som inte duger som jag tar till ved här sen .
Om man gör ved nu framöver undrar också risken ?

Avatar Fallback

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548885 Det finns vid denna tiden på året inga barkborrar i stående skog. Har barken börjat lossna så är de redan därifrån. Enda anledningen att ta ner sådana träd är att rädda virkesvärde. Ska man tillämpa sök och plock för att förebygga skador så är det arbete i maj till september som gäller.

Avatar Fallback

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

Ldsaren  
#548886 Kanske finns i träd från höstas som man inte ser nu på trädet än men ska finnas ingångshål bara , och gömmer sig ? Fel eller rätt ?
Träd som står bredvid så att säga också.

Avatar Fallback

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

jannee  
#548887 Denna vinter finns det barkborrar i stående träd, om orsaken är att det förekom en väldigt sen svärmning eller har experterna fel angående att alla granbarkborrar övervintrar i marken.
Var också beredd på att till synes fullt friska (helt gröna) granar i Maj kan bli helt bruna bara på några dagar - oberoende väderlek.
Gör du/ni inget får ni ställa era förhoppningar till naturens egna predatorer och vädret. En kall och mycket regnrik vår och sommar gör troligtvis mer nytta än alla feromonfällor.

Avatar Fallback

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

Ldsaren  
#548889 Vildsvinen bökar tydligen mycket i skogen nu ,ska visst vara efter borrar i marken säger en del experter .

Avatar Fallback

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

Ldsaren  
#548890 Frågan är ska man ta fler träd som ser fina ut bredvid dom skadade?

Avatar Fallback

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

jannee  
#548891 En del "experter" påstår att träd i den närmaste omgivning troligtvis är angripna (säkert sant), men bara för att träden är angripna behöver de inte ta någon allvarlig skada, allt beror på trädets egna förmåga att producera kåda (självläka).
Träd som står i de angripna (döda) trädens närmaste omgivning kan klara sig likväl som träd kanske 50 - 100 meter bort angrips och dör.
ALLT beror på trädets vigör.
Det är träd som blir stressade som inte klara angreppen. Stressen kommer av att trädet inte får tillräcklig tillgång till vatten/ eller att åldern börjar ta ut sin rätt.
Det du egentligen bör göra är att VARJE vecka under våren/sommaren gå runt och inspektera dina domäner och då plocka bort de synliga borrträden.
Visst du kan avverka i förebyggande syfte, själv tror jag dock inte på den hanteringen. Risken är stor att du avverkar träd i onödan, annorlunda är det om det gäller redan slutavverkningsmogen skog, då kan det var bäst att slutavverka.

Avatar Fallback

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

Kristoffer D  
#548893
Ldsaren skrev:Frågan är ska man ta fler träd som ser fina ut bredvid dom skadade?


En stor anledning att ta till synes friska träd som står bredvid angripna träd är att säkerställa att man fått ut alla angripna träd. Ett träd kan se friskt ut från marken men när man sen kvistar detr kan det vara någon meter i toppen som är angripen. Jag hugger alltid till sista trädet är helt oskadat.

Avatar Fallback

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

Ldsaren  
#548897 Ser som sagt en del träd kådat och försvarat sig ,om det är det jag ser på dom? Men det är dom yngre träden ,har lite äldre som jag kanske tar .
Man ska tydligen kolla extra träd i solbelysta kant zoner, och de som blir skadade ska tydligen ut till sista juni sades förut .

Avatar Fallback

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

Ldsaren  
#548898 För att förhindra omsvärmning

Användarvisningsbild

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548908 Några saker att tänka på.
Träd som har sena angrepp har både larver puppor och färdiga baggar.
Det är nästan bara baggar som gjort näringsgnag och blivit könsmogna som övervintrar i marken.

Träd som har baggar i sig kommer ovillkorligen dö kommande vår har inget med vitaliteten nu för den var så dålig när svärmningen var. Detta då baggarna drar in blånadssvampar.
Där emot kan fler baggar fylla på i vår.

Sena angrepp finns ofta i övre tredjedelen av träden och nästan omöjliga att se. Går ibland att se att träden blivit gråa i barren.

Vildsvinen älskar barkborrar men det finns även andra insekter runt angripna träd som drar vildsvin.

Om hackspettarna finns i granarna finns även barkborrarna.

Fångstvirke är mest effektivt att bekämpa baggarna men kommer i år vara omöjligt då det krävs ca 5 miljoner kubik fångstvirke som Ska till industri inom några få veckor.
Som scenariot nu är normal sommar 3-5 milj skadat virke kall och blöt somnar 2 milj lika varm sommar som förra året 10-15 milj m3sk.

Avatar Fallback

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

Ldsaren  
#548915 Intressant tråd här. Fick -08 en januaristorm och vindfällor här dom låg till maj - juni innan skördarn kom ,det han och bli massor av borrehål i dessa som låg ,Södra han och få bort det med baggar i ,blev lyckat fångstvirke den gången,ändå godkänt som timmer .

Avatar Fallback

Re: Hantera barkborrar och -larver utan att köra iväg virket

Ldsaren  
#548916 Fråga? , kan man tänka sig att fälla lite själv i april som fångst o sen köra bort med kontroll på detta med borrehål ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).