Trädslag

Hästen kissar rött av rödgran

23 inlägg 8015 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hästen kissar rött av rödgran

halvproffs  
#548840
Hugin skrev:... Helgdagskväll i timmerkojan?

Om det är mig du menar så är jag hemma. Ursäkta om det blev lite rörigt. Har redigerat det nu.

Avatar Fallback

Re: Hästen kissar rött av rödgran

Hugin  
#548865 Inte alls menat till någon av deltagarna i tråden. Debatten känns aktiv och med någon känsla av "jag vet" ... .
Men, erkänn (ingen nämnd och ingen glömd), visst lite av fredagskväll i timmerkojan, eller annan påverkan?
Önskar trevlig helg!

Avatar Fallback

Re: Hästen kissar rött av rödgran

tallen100  
#548867
Lars Lundqvist SLU skrev:Människor pissar rött om de äter mycket rödbetor...

Gult om man dricker apelsinsaft :geek: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hästen kissar rött av rödgran

anersimyra  
#548872 Och blått om man krubbar metylenblått.. :-bd =))

Användarvisningsbild

Re: Hästen kissar rött av rödgran

Vardon  
#548873
anersimyra skrev:Och blått om man krubbar metylenblått.. :-bd =))


Gäller människor med om man lägger i deras grogg eller kaffe :-)

Användarvisningsbild

Re: Hästen kissar rött av rödgran

Lars Lundqvist SLU  
#548911
halvproffs skrev:Tänkte jag skulle få en reflektion av @Lars Lundqvist slu. Om stålgranens egenskaper. Han hade ju läst massor av gammal litteratur och aldrig hört talas om stålgran. Skulle vara bra att få ett utlåtande på texten jag la ut.

Det framgår inte var texten kommer ifrån, men av annat i texten ser man att det handlar om lokala extranamn, för att förtydliga specifika egenskaper hos specifika granar som vuxit på ett visst sätt eller en på viss lokal. Det finns fler såna namn, exv ormgran, men det är fortfarande bara precisering av det mer allmänna "gran".

Användarvisningsbild

Re: Hästen kissar rött av rödgran

MilanJo  
#550394
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, den kallas rödgran i Danmark därför att den är rödare i barken än den andra gran som finns naturligt där, den vi kallar silvergran, som har en gråare bark.

Det finns för övrigt flera växter som ger hästurin en lite röd nyans. :)


Ja, t ex asp, som lär ha avmaskande effekt. Har ingen källa på det, bara "det är sen gammalt."
Hobbykörut asp när jag har ork, fina vinterdagar. Avlägget är i pålles hage så jag tänkte det skulle snabba på avbarkningen med att ha han till att gnaga på dem. Kan jag bara klura ut hur jag ska få honom att kapa och klyva dem också så har jag räknat hem hökostnaden!

Avatar Fallback

Re: Hästen kissar rött av rödgran

Avslutat-02  
#550396 Har det gått bra att få fram hö i fjol?

Ja har fortfarande 25 ton som väntar på pressen..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).