ATV och UTV i skogen

Fjädring och timmervagn

39 inlägg 14131 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#534002 Har du möjlighet att väga av kultrycket på tom vagn. Vore intressant att veta hur många kilon du belastar dragkulan och ramkonstruktionen med??

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534049 Ska försöka!

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#538160
Uvskogen skrev:Ska försöka!

Hej hallå.
Har varit i kontakt med handlare för Kranman vagnar. Han fick kultrycksuppgifter från Kranman.
80-100kg kultryck på 1650-1750 vagnarna.
Verkar detta vara rimlig vikt??? Tycker det låter liiite ja?
Vad har du för uppfattning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538163
Bilboo skrev:
Uvskogen skrev:Ska försöka!

Hej hallå.
Har varit i kontakt med handlare för Kranman vagnar. Han fick kultrycksuppgifter från Kranman.
80-100kg kultryck på 1650-1750 vagnarna.
Verkar detta vara rimlig vikt??? Tycker det låter liiite ja?
Vad har du för uppfattning?

Ber om ursäkt för jag inte återkommit i frågan, en massa saker kom emellan. Men jag har inte kommit på något bra sätt att ta reda på kultrycket, men det låter lite. Utan mina specialdämpare så sjunker ATVn ihop och blir alldeles rak med en löjligt liten markfrigång. Men nu har jag sålt vagnen och köpt en annan maskin.
Fast å andra sidan, i praktiken, så kan man ju lasta "smart" i skogen så man kan balansera kultrycket ganska bra.

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Bilboo  
#538165
Uvskogen skrev:
Bilboo skrev:
Uvskogen skrev:Ska försöka!

Hej hallå.
Har varit i kontakt med handlare för Kranman vagnar. Han fick kultrycksuppgifter från Kranman.
80-100kg kultryck på 1650-1750 vagnarna.
Verkar detta vara rimlig vikt??? Tycker det låter liiite ja?
Vad har du för uppfattning?

Ber om ursäkt för jag inte återkommit i frågan, en massa saker kom emellan. Men jag har inte kommit på något bra sätt att ta reda på kultrycket, men det låter lite. Utan mina specialdämpare så sjunker ATVn ihop och blir alldeles rak med en löjligt liten markfrigång. Men nu har jag sålt vagnen och köpt en annan maskin.
Fast å andra sidan, i praktiken, så kan man ju lasta "smart" i skogen så man kan balansera kultrycket ganska bra.

Lasta smart tyckte ju säljaren oxo, fast det är ju tomresan som är problemet då det inte finns någon balansvikt att leka med.
Kultrycket skulle alltså motsvara en större mod passagerare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538168
Bilboo skrev:Kultrycket skulle alltså motsvara en större mod passagerare.


Ska vara en väldigt stor modell på passagerare då i så fall!

Avatar Fallback

Re: Fjädring och timmervagn

axwell  
#538185
Uvskogen skrev:ka vara en väldigt stor modell på passagerare då i så fall!


Plus att passageraren inte har tyngdpunkten nån dm bakom bakaxeln! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fjädring och timmervagn

halvproffs  
#538188 Är väl bara att ställa kulhandsken på en våg.
På mina vagnar med uppskattning; ren vagn 40kg. Vagn med vajerkran 70kg. Avestavagn med hydraulkran 120kg. Allt vid 3m från kula till centrum boggie. På ett ungefär.

Avatar Fallback

Re: Fjädring och timmervagn

Qkeeper  
#548815 Har ju en 1750 själv och det är väl som nämnt att man får balansera. 80-100kg ja kanske med tom vagn. Fort gjort de blir mer och lika fort gjort att de blir 0kg med lite längd på virket. Är ingenting som jag märkt skulle vara ett problem iaf inget mer slitage än innan hydraulvagnen blev inköpt. Verkar inte som fjäderlåsningen sliter mer än hårdare fjädrar heller vad jag märkt av. Var dock mycket skeptisk till låsningen innan! Men skönt att kunna plocka blrt och få maskinen original igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).