Skogsmiljö och Trädlära

Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

26 inlägg 17103 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

cruisern  
#548743 Vi är en samfällighetsförening i Roslagen som blivit drabbad av stormen i början på året. På föreningens marker har 80+ träd blåst omkull. En del ligger med rotvältor på marken och en del ligger fastfällda i andra träd. Det är mest gran men det finns även tallar och aspar som fallit. Merparten ligger dessutom eländigt till.

Har försökt läsa mig till vilka skyldigheter vi har som markägare men inte fått klara svar. Vad är det som gälla? Måste vi hand om alla träd som fallit offer för stormen. Det skriv ju en del om granbarksborre och att man måste ta bort granar för att den inte skall orsaka mer skada.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Torbjörn Johnsen  
#548748 Så här säger skogsvårdslagen:

Insektsskador måste förebyggas genom att den mängd skadad skog av gran och tall som överstiger 5 skogskubikmeter inom ett hektar tas om hand. För gran gäller reglerna stamdiameter över 10 centimeter och för tall den del av stammen som har skorpbark. Obarkat virke av tall och gran får inte lagras i skogen eller vid bilväg över sommaren.

Regler för utforsling (södra Sverige)
Virke som avverkats eller skadats före 1 juni måste forslas till skogsindustri eller större virkesterminal senast 1 juli.
För gran gäller dessutom att virke som avverkats eller skadats under juni måste forslas bort senast 1 augusti. Gran som avverkats eller skadats under juli måste forslas bort senast 1 september.


Sen är frågan om det kommer att bli några specialbestämmelser i ditt område p g a ökad risk för barkborreskador. Hursomhelst är ni skyldiga att avverka och forsla bort det virke som överstiger 5 kubikmeter per ha. 5 kubikmeter ≈ 10 träd per ha om det är måttligt stora eller färre om de är riktigt grova eller långa.

Avatar Fallback

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548749 https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-t ... -insekter/

Torbjörn var före, men här är en länk.

Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

anersimyra  
#548755 Hur är det med potentiellt farliga vältor om marken inte är produktionsmark, kan t.e.x en samfällighetsförening åläggas att lägga igen dessa.. :???:

Avatar Fallback

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Avslutat-02  
#548756 Javisst kan du bli ålagd att lägga omkull vindfällen.

Rotvältan kan räknas som samhällsfarlig och därmed betraktas som ditt ansvar.

Avatar Fallback

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548762 Det är ju lite problematiskt om man hugger manuellt, särskilt om det är fruset. Har några vältor som fortfarande står upp, kanske skall försöka köra ut med vajerkranen och välta till tillbaka dem när det är tinat då?

Avatar Fallback

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

jannee  
#548772 Ytterst få vältor som står kvar när tjälen väl har släppt, och de som eventuellt då står kvar brukar ändå ligga stadigt.
När de sedan går tillbaka är det väldigt sakta - upplevt att det kan ta flera dagar innan de riktigt lagt sig tillrätta.

Avatar Fallback

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Palakangas  
#548774
vinterrojarn skrev:Javisst kan du bli ålagd att lägga omkull vindfällen.

Rotvältan kan räknas som samhällsfarlig och därmed betraktas som ditt ansvar.

2014 var det i produktionsskog inte krav på att rotvälta skulle läggas till rätta.

Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

cruisern  
#548790 Jag räknar med att vi kommer att lägger igen alla rotvältor. Har redan åtgärdat dom som är nära där personer kan vistas. En del har fallit tillbaka och en del har en bit kvar, men rör sig sakta trots att det är kallt.

Hur räknar man ”5 kubikmeter per ha”? Vårt totala område omfattar ca. 100 ha blandat med fritidshus och flera områden med samfälld mark/skog. Den samfällda marken omfattar 55 ha där vi har 80+ stormfällda träd. Räknar man på totalen blir det mindre än ett träd per ha. Även om jag beaktar ett snävt område där vi har som tätast med omkullblåsta träd så har jag svårt att komma upp i 10 träd per ha.

Området inom det rödmarkerade är totala arealen på ca 100 ha

1549036537_karta_nesf.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

anersimyra  
#548791 Jag minns att efter stormen 69 gick det historier om vandrare som satt sig bakom vältor och gjort upp eld varpå marken tinat och vältan slagit igen över dem, men det får nog antas höra till skrönornas värld.. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Palakangas  
#548792
anersimyra skrev:Jag minns att efter stormen 69 gick det historier om vandrare som satt sig bakom vältor och gjort upp eld varpå marken tinat och vältan slagit igen över dem, men det får nog antas höra till skrönornas värld.. :ugeek:


Ja vem vet. Jag var med om en som slog igen rätt snabbt när jag körde med skogstraktorn några meter i från. Beror kanske på vältans rötter och hur lång stam som är kvar.

Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548794 Som jag ser det i dessa barkborretider så ska dem tas om hand. Borde ju gå runt om det inte är småträd.
Eller låt någon göra jobbet mot att dem får virket.

Avatar Fallback

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548798 Om du räknar 0,5 m3sk per träd och det inte ligger mer än tio per hektar så bör du klara lagkravet för att slippa ta bort dem. Sen så blir det död ved och då får du knappt ta bort dem.

Avatar Fallback

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548803 Minns jag inte helt tokigt så skärpte skogsstyrelsen kraven tillfälligt till 3m3 inom det de kallade bekämpningsområde för barkborre efter stormarna i södra Sverige.

Det är nog inte helt osannolikt att samma händer i Roslagen när läget var ansträngt på förhand.

Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548817 Angående rotvältor efter Gudrun så fick vi ut varningsskyltar att sätta ut vi aktuella område

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).