Motorsåg och handhållet

Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

44 inlägg 6407 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548731 Jaha haha ja då är jag med, gick som sagt å köpte en hva 445e imorse av lokala handlaren, fick bra pris och tänkte att jag kommer uppskatta 45cc lite mer när man står på vedbacken å tar reda på lite även om det är mestadels klent.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

halvproffs  
#548735 Tror du kommer att bli nöjd med sågen. Är nog bara en på tusen som krånglar och den promillen brukar jag köpa. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548737 Haha känner igen det där.., men man får trösta sig med att det kanske inte hade spelat nån större roll vad fan man köper för man hade likförbannat fått dendär som krånglar 😂

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Avslutat-02  
#548754 Ja får alltid måndagsexemplaren när ja köper sågar..... :d

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Avslutat-02  
#548758 ska du kapa rakt in i vältan eller tar du stam för stam?

för liten såg kan riskera att värmenypa, ta det bara lugnt och låt den gå på tomgång med jämna mellan rum,,
så slipper du haveri..... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548765 Är nog egentligen ett riktigt vindfällen med hela vältan, sen kanske 3-4st som knäckts en meter upp typ. Ja absolut, blir lugnt å försiktigt både för min och sågens skull👍
Sågen ska väl inte gå på toppvarv allt för mycket och ofta under inkörning heller vad jag fattat det som.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Avslutat-02  
#548767 tänkte mest på vedbacken,,,,, eller om ja missförstod. :oops:

ja en såg bör varva både upp och ner i början huvudsaken är att man inte hänger på ett 20" svärd och sedan kapar tank efter tank utan vila.

de är ju byggda för att varva och jobba.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

jannee  
#548768 Glöm inte att medtaga TVÅ kilar och yx, bra att ha när du klämt fast ditt nya inköp :grin:
Irriterande att behöva åka hem efter detta :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548769 Jag som ä lite snål, skulle en sådan enkel lätt såg duga till förstagallring av gran? Tycker inte det krävs så mycket av sågen då, men har aldrig prövat. Vill få ner vikten. Som ett komplement till min 550?

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Palakangas  
#548776
Mangan skrev:Jag som ä lite snål, skulle en sådan enkel lätt såg duga till förstagallring av gran? Tycker inte det krävs så mycket av sågen då, men har aldrig prövat. Vill få ner vikten. Som ett komplement till min 550?

Jag är amatör men visst är 445 en såg som man kommer långt med. Vass kedja så har du en såg att glädjas med i många år.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Avslutat-02  
#548778 dessa sågar på 40-50cc är riktigt bra maskiner till det mesta.

högg själv länge med en hva 40, liten och lätt såg..

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

totte  
#548779
Mangan skrev:Jag som ä lite snål, skulle en sådan enkel lätt såg duga till förstagallring av gran? Tycker inte det krävs så mycket av sågen då, men har aldrig prövat. Vill få ner vikten. Som ett komplement till min 550?


445 är t o m några hekto tyngre än 550 enligt Hva:s hemsida, så det är ingen idé med det. 439 eller en liten Stihl.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Palakangas  
#548782
totte skrev:
Mangan skrev:Jag som ä lite snål, skulle en sådan enkel lätt såg duga till förstagallring av gran? Tycker inte det krävs så mycket av sågen då, men har aldrig prövat. Vill få ner vikten. Som ett komplement till min 550?


445 är t o m några hekto tyngre än 550 enligt Hva:s hemsida, så det är ingen idé med det. 439 eller en liten Stihl.

Och 550 bara 1000 kr dyrare på maskinklippet. F.n å då...😲

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Avslutat-02  
#548784 är det inte viktigare med en ergonomisk arbetsställning istället för vikten på sågen, vilar man vikten på sågen på trädet tycker inte jag att vikten är något jag tänker på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).