Virkesmätning och Matrisfub

100% industri och 100% män i Biometrias nya styrelse

83 inlägg 23706 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 100% industri och 100% män i Biometrias nya styrelse

sojoh  
#536773 Gör en ny tråd om jämställdhet så att vi kan fortsätta diskutera styrelsesammansattning!

Användarvisningsbild

Re: 100% industri och 100% män i Biometrias nya styrelse

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536788
ocke skrev:
Niking skrev:Att bortse från relevant fakta, leder aldrig diskussionen framåt.
/Niklas
:-) Ja det är ju lite det som jag försöker påvisa.

Varför föreslår du då att vi ska bortse från relevant fakta, som motsäger dina ståndpunkter?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 100% industri och 100% män i Biometrias nya styrelse

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536794
Niking skrev:
ocke skrev:
Niking skrev:Att bortse från relevant fakta, leder aldrig diskussionen framåt.
/Niklas
:-) Ja det är ju lite det som jag försöker påvisa.

Varför föreslår du då att vi ska bortse från relevant fakta, som motsäger dina ståndpunkter?
/Niklas
Om du avser det här med spridning så har jag efterfråga mer fakta för att vi ska kunna göra någon typ av bedömning om den är relevant(och först då något vi måste ta hänsyn till). Jag upplever att det mesta i inläggen ovan är mer av en subjektiv bedömning av hur man ska tolka "spridningen" utan att ha bevis för slutsatserna att det skulle påverka huvudfrågan. Ett exempel på bevis: Det här med att det skulle vara biologiskt. Ett bevis skulle kunna vara att kvinnor har en egenskap att föda barn vilket gör att de inte kan spendera lika mycket tid på jobbet(ny fakta) och skaffa sig kompetens(Vi både utgår ju ifrån att tid är en faktor för att skaffa sig kompetens). Motbeviset är dock att tiden som den biologiska faktorn påverkar är relativt liten. Frånvaron är mesta kopplat till sociokulturella faktor så som att kvinnor tar ut flera föräldrarledighetsdagar(ny fakta). Slutsatsen blir att just denna biologiska faktor är irrelevanta och det mest beror av sociokulturella faktorer.
Jag tänkte att mina två första ståndpunkter skulle uppfattas som axiom men där hade jag fel:-)

Avatar Fallback

Re: 100% industri och 100% män i Biometrias nya styrelse

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536796
sojoh skrev:Gör en ny tråd om jämställdhet så att vi kan fortsätta diskutera styrelsesammansattning!
Bra förslag, var ju lite det jag försökt med i mitt första inlägg. Varför har man misslyckats i rekryteringen? (Könsfördelning borde ju vara ett bevis för detta.)

Avatar Fallback

Re: 100% industri och 100% män i Biometrias nya styrelse

LesterCGarreth  
#537496 Det kan faktiskt vara så att personerna i styrelsen kan skilja på sin roll som styrelseledamot i Biometria och sin roll inom industrin. Kan kanske var tveksamt när det är folk inom storfinansen. Bara att se hur övriga Sverige ser ut inom tex rättväsende, länstyrelser och tex skogstyrelsen där personliga politiska åsikter kommer före opartiskheten och att alla ska vara lika inför lagen.

Sen tror jag knappast att dessa herrar kommit dit de kommit för att de är just herrar.

Hur såg styrelsen ut i de virkesföreningar som var innan, och var de så mycket bättre eller sämre?

”Det blir som det blir och ibland blir det inte ens det”.

Användarvisningsbild

Re: 100% industri och 100% män i Biometrias nya styrelse

Torbjörn Johnsen  
#548621 Jag var och lyssnade på ett seminarium om "Bildigenkänning/Ai i verkligheten" i går och där presenterade Biometria (f d SDC) bl a hur man utvecklar och jobbar med bildmätningen av massaved. Intressant att lyssna på!

En sak som jag dock reagerade över var att Magnus Hedin, vice vd för Biometria, vid två tillfällen sa "...våra ägare skogsindustrin." när han beskrev Biometria och virkesmätningsorganisationens historia för den närvarande församlingen av främst "icke-skoglia" deltagare. Det styrker ju tyvärr rubriken i den här tråden.

I morgon 1 februari håller Biometria extra föreningsstämma och så här ser fördelningen av röster ut enligt röstlängden.

Användarvisningsbild

Re: 100% industri och 100% män i Biometrias nya styrelse

halvproffs  
#548659 Hur mycket kostar ett sådant här mätsystem jämfört med skördarmätning som i Finland och hur mycket får vi leverantörer betala?

Användarvisningsbild

Re: 100% industri och 100% män i Biometrias nya styrelse

gurrasnurra  
#549228 Hej.
Jag kollade Vmf Nords senaste årsredovisning som är för 2017, där står det att priset för att mäta virke, alla sorters virke och alla mätmetoder tillsammans är 3,35 kr/m3f. Denna kostnad tar industrierna där virket mäts.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).