SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagnar med full navdrift

462 inlägg 149093 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

quaker  
#548525 Erbjuder inte Köntys nått med full navdrift?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#548567 Låter intressant. Inte hört talas om Köntys tidigare. Finska de också antar jag?

Du har inte någon länk, bild eller video?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

FMJ  
#548568
ss0803 skrev:Låter intressant. Inte hört talas om Köntys tidigare. Finska de också antar jag?

Du har inte någon länk, bild eller video?


https://www.korpelankone.fi/tuotteet.html


Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#548572 Det där verkade vara mekanisk bakhjulsdrift. Rejäl vagn i vilket fall.

Någon med finskakunskaper som kan förklara om det är drivhjulsberoende eller en hydraulmotor som driver på bakaxeln?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548575 Om de är samma som tidigare är de en separat stel bakaxel som drivs via en automatlåda om jag nu inte missuppfattat de hela

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#548579 Stora nackdelen med vad som ser ut som en klassisk bakaxel är ju att diffhuset ger rejält begränsad markfrigång mitt under vagnen där man vill att den ska vara så hög som möjligt.

Andra vagnar i denna storleksklassen är ofta 600-700mm höga i mitten mellan boggivaggorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

FMJ  
#548580
gnisten83 skrev:Om de är samma som tidigare är de en separat stel bakaxel som drivs via en automatlåda om jag nu inte missuppfattat de hela


Ja, så är vagnens överföring gjord.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548586
ss0803 skrev:Det där verkade vara mekanisk bakhjulsdrift. Rejäl vagn i vilket fall.

Någon med finskakunskaper som kan förklara om det är drivhjulsberoende eller en hydraulmotor som driver på bakaxeln?

Tryck på svenska flaggan så klarnar de lite :-b
18.4/30 i däckstorlek ger visst 50cm frigång

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

stegmaster  
#548588 Even Binderberger har några rejäla vagner, dock svårt att veta om det er navmotorar, men ser så ut tycker jag.

http://binderberger.com/produkte/produk ... rw21-alpin

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#548604
gnisten83 skrev:18.4/30 i däckstorlek ger visst 50cm frigång

Jag kollade bara videon, på den vagnen satt det 600/50-26.5”. Diametern på den dimensionen är 1270mm, därmed sitter axelcentrum på 635mm. Har svårt att se att bakaxelklumpen bara bygger 135mm neråt.

Med 18.4-30” däremot blir det skillnad, diameter är då 1545mm. Med axelcentrum på 770mm känns det kanske mer rimligt att nå 500mm markfrigång.

Men den vagnen hör inte riktigt till denna tråden, inga navmotorer och inte heller drift på alla fyra. Intressant koncept dock!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548606 Vagnen har varit på tapeten innan i någon tråd för några år sen.
Är det 2 olika vagnar de har eller är det varianter på samma kärra tro?

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#548608
stegmaster skrev:Even Binderberger har några rejäla vagner, dock svårt att veta om det er navmotorar, men ser så ut tycker jag.

Tack för tipset.

Binderberger RW 21 var ju rejäl minst sagt. Hittade en bild med full navdrift, är det Black Bruin är det BB6, för fälgarna på denna vagn är 10-bultade. BB5 finns bara som 8-bultad.

BB6 är nästan dubbel så stor som BB5 nämligen 3150cc. Det ger med 4ND, 290 bar och 600/50-22.5” en dragkraft på 9 ton!

1548967078_904fdd97-345b-4a1e-972e-fe4be5d3d902.png


Hittade ingen video på de stora vagnarna, detta är en liten RW 11 med 2ND.


   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

alsbäck  
#548610 Palms 3,2 mwd var med på Elmia.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagnar med full navdrift

källefall8  
#548616 Finns det inga mindre vagnar med navdrift? Kanske inte på alla 4... att sätta dit navmotor borde vara det enklaste sättet att få drift på en vagn som saknar. BB4 har ju vanligt 6 bult nav. Vad får man för dragkraft på dessa? Jag har fantiserat lite kring en sån ombyggnad. Kanske lite Off topic, Sorry.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagnar med full navdrift

ss0803  
#548617 Den Palms vagnen har mekaniska boggi, inga navmotorer.

Hjulen drivs antingen av drivhjulsberoende kraftuttag eller hydrostatisk med en stor hydraulmotor som driver på ingående axel till boggienheten.

Jämför med Kesla 12MD (mekanisk drivhjulsberoende) resp. 12 MDH (hydrostatisk-mekanisk).

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).