Uppvärmning

Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

38 inlägg 30783 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Pia Laitinen  
#548421
Tralsmo skrev:Tittar på bilderna men ser ju alldeles för dåligt,,, men jag tycker laddpumpen ser ut som en som som är avsedd att ackumulera värmen i tankarna för att sen ladda tillbaka till pannan när det slocknat. Har ja rätt?.

Lite för svår fråga för mig, jag vet helt enkelt inte riktigt vad de gör,,, cirkulationspump, ladomat och shunt,,, det är grekiska för mig tyvärr😞//Pia

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Pia Laitinen  
#548426 Ja det blir jättevarmt i huset och vi har ställt ner hastigheten på cirk.pumpen men det hjälper inte,,, misstänker att det blivit ”felkopplat” på nåt vis,,, det här systemet har funkat klockrent i 10 år innan med samma typ sv ladomat, shunt osv och de ser ut att sitta på samma plats,,, men är inte helt säker dock😳

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Vardon  
#548430 Se om du kan ta en bild på en av cirkulationspumparnas märkskylt, är det en trefas skulle nån lätt koppla in dem åt fel hål, det borde kunna ställa till en del.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Tralsmo  
#548436 Ja trodde att alltihop va installerat för ett halvårsen, om det funkat i 10 år förut ändrar ju förutsättningarna en hel del.
Vad är reparerar eller bytt sen det slutade funka?

Baklänges cirkpump kan ju ställa till det.
Men,, är det ett system som bygger på att värmen laddas tillbaka till pannan? Rätt viktigt för hur det funkar med acktankarna å varmvatten.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Arvid0  
#548459 blir det "jättevarmt" som för varmt i huset? prova och stäng shunten till radiatorerna så du bara laddar tankarna, och se så att det laddar som det ska.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

skogshasse  
#548461 det kan kanske vara fel på bakventilen i laddomaten så den inte stänger
kan även vara fel på pumpen i laddomaten för ni har väl två pumpar i systemet

Avatar Fallback

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Sture Andersson  
#548489 kollar på dina bilder ,tror jag ser ett fel ,skulle villa att du tog några fler bilder .En bild på din gula tank i hörnet ,så du får med hela rörkopplingen ,och nån mer på den närmast pannan .rakt framifrån.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Pia Laitinen  
#548491 Tack! Ska fixa!🙏

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Sture Andersson  
#548520 Om du sitter framför laddomaten och kollar på den termometern längs ner till höger och den visar 70 grader .Som Fredrik skrev så borde den ha samma temp som tankarna i botten .Så är det ju inte ,om du följer röret åt höger bort mot den gula tanken ,kolla om röret är 70 grader och i så fall var kommer värmen från ,min gissning är att värmen kommer från returen på elementen .Om det skulle va så har du ju helt fel på styrning på elementen.
Böja med att kolla detta om röret är varmt och var värmen kommer ifrån .Men bränn dig inte .
Mitt fundering här utgår från att laddomaten är ok.Med det kan vara fel tanke.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Pia Laitinen  
#548543 Tack! För alla tips och råd!! Det verkar vara något felkopplat och ska få ett kopplingsschema för anläggning med tre tankar snart som jag kan ge företaget som ett litet ”tips”! Ladomat, shunt och pump är helt nytt och verkar funka som de ska! Nästa steg blir att helt enkelt klaga till försäkringsbolaget. Jag är för snäll och tålmodig säger en del. Jag ska ändra mig! Tack igen!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Larsi  
#548582 Om jag ser rätt på din bild så visar mätarna samma värde
Nu vet jag inte om du eldade när du tog fotot men så visar mina bara under startskedet innan pannan kommit upp i 78 grader och laddomaten inte skickar något vatten till tankarna
Över 78grader på pannan visar dom olika
Övre visar inkommande dvs panntempraturen
Nere till vänster visar returvatten temp tillbaka till pannan
Och nere till höger visar temperaturen i botten på tanken
Är du säker på att cirkulationspumpen på laddomaten snurrar
Lyssna för det hörs väl

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Nyborg  
#551179 Vad är driftstermostaten inställd på? Går pannans rökgasfläkt hela tiden eller slår den ifrån när den kommer upp till en viss temperatur? Vet inte om nån har frågat innan, ställer frågan igen i så fall. Om den tex går upp till 80 grader och sen bryter fläkten så kan det brinna i evighet utan att det laddar, dock går värmen ut på elementen ganska direkt. Borde även bli dålig förbränning med tjärbildning som följd. Sedan som andra har påpekat att man måste stapla veden tätt i eldstaden samt att man fyller hela eldstaden. Felet med driftstermostaten är rätt vanligt, många blir rädd för att pannan ska koka, vilket den oftast inte gör förrän en bit över hundra grader.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Nyborg  
#569191 Har hittat tillbaka till denna tråden igen, vet inte om det har blivit bättre? En sak som beskriver detta problem var jag ute för härom dagen. Det var helt enkelt så att rökgastermostaten, den som även styr laddpumpen, var ställd för högt. Den fungerar som så att fläkten går över inställd temperatur, för att sedan stänga av när den går tillbaka. Startar fint när man tänder pannan, men när pannan går i drift sjunker temperaturen något och allting stannar av. Värmen finns i pannan och går ut på elementen, men laddning till tank uteblir.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

80-90  
#626208 Hittar inget bättre ställe å skriva än här så jag försöker .. har luft i systemet å luftar å luftar !! Men hjälper inte det går ca 1 v så är det dax igen .. systemet är Nibe 3300 å tusen liter vatten . Varmvattentanken är bort kopplad då jag har en beredare . Nån som har nått tips ??

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

fendt311  
#626212 Är det ett tryck satt system eller öppet? Fyller du på systemet med jämna mellanrum? Eller luftar du bara?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).