Uppvärmning

Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

59 inlägg 24141 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Tralsmo  
#548427 Har skrivit flera inlägg men dom verkar försvinna ut i cyberrymden.

Hur som helst gör son föregående talare skriver.

Triacstyrningen styr fläkten. Tändelementet styrs sannolikt från ett relä i styr styrningen. Lite kryptiskt formulerat kanske men vi får se om det här dyker upp i rutan.

Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Tralsmo  
#548432 Tack å låv det gjorde det.

Va ja menar är att.
Enligt följande:

Jag tittade i en viking bio jag har liggandes som verkar funka som din.
Idén sitter det bara ett kretskort och det är styrningen till allt i brännaren. Vet ju ej om det är exact som i din , men alla fall så sitter där en tricstyrning till fläkten och även ett relä som ser till att tändelementet startar.

Finns det flera kretskort i din brännare? Så fall är det bara styrningen till fläkten du bytt.
Matningen till skruven sker ochså sannolikt via relä.

Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548455 När den lägger av vad händer då? Fläkten eller matningen lägger ner tvärt eller gör den ett "normalt" nedsläckningsstopp.

Tändelement är ju annars en slags "förbrukningsvara" och håller inte hur många år som helst. Som en vanlig hederlig glödlampa. Det ska också glöda synligt rött vid tändning.
Själv byter jag förebyggande var&varannan säsongsrengöring då jag tröttnat på att tvångsmeka när det står still. I värsta fall är man ju inte hemma och förr eller senare är det utbränt.

Men att det slocknar efter en tids körning kan inte ske om fläkten går och den får pellets inmatat. OM inte flamvakt eller överhettningsskydd eller panntermostaten stoppar driften. Kolla panntermostaten också samt eventuellt överhettningsskydd från pannan förutom brännarens egna.

Kolla även om du knäckt några kablar eller att ev. plintar är dragna så det inte spökar med glappkontakt. Har själv haft driftstörning pga plintglapp på en ny brännare och jag blev "tokig" innan det sketna felet blev fixat.

Alltså har det tänt upp och det matar pellets och fläkten går MÅSTE det vara någon övervakning som stänger ner antingen pga något fel eller att den tror att den ska stänga ner pga uppnådd temperatur.

Om fläkten börjar sakta ner och matningen går hem är ju det ett tecken på att brännaren får besked att den börjar nå inställd temperatur och stänger ner enligt styrprogrammet. Men den nerstängningen ska ju inte ske annat än vid just uppnådd och närmad inställd sluttemperatur.

Jag har en annan brännare men i princip är det ju samma principer. Det är det jag utgår från.

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#548486 Den matar som den ska och fläkten startar som den ska men elementet tänder inte.
Ser ingen glöd alls från elementet, det är problemet.

(Elementet är bara några dagar gammalt.)

   TS
Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Tralsmo  
#548488 Antingen fel (igen), på det nya elementet,, kanske sönderbränt av styrning. Ej troligt.

Fel på styrningen,, kass relä .

Eller mest sannolikt glapp i kablage.

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#548490
Tralsmo skrev:Antingen fel (igen), på det nya elementet,, kanske sönderbränt av styrning. Ej troligt.

Fel på styrningen,, kass relä .

Eller mest sannolikt glapp i kablage.

Har svårt att se att styrningen skulle paja bara sådär?
Vi har kollat alla kablar och kan inte se att det skulle vara glapp någonstans.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Tralsmo  
#548492 Ni kan antingen ohm mäta tändelementet. Görs genom att lossa kablarna och mäta direkt på dom.
Men det är egentligen inte riktigt tillförlitligt.

Det bästa är att mäta spänningen till elementet vid drift. Vet dock ej vad det skall vara för spänning.

Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Tralsmo  
#548494 Kom på ett annan möjlighet.
Det är lätt att lyckas kortsluta nånting när man håller på å fibbla med sånt där och det samtidigt körs.

Tror inte det kan vara en säkring för då borde hela brännaren slocknat.

Det som däremot kan hända är att en kretskortsbana kan brinna av å det kan den faktiskt ändå.
Det syns så fall ganska väl på kretskortet om man vet var man skall titta.

Det förutsätter ju naturligtvis att relät för elementet sitter på kretskortet men det gör det nog.

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#548496 Jag testade att koppla en vanlig 15 watts lampa på triacstyrningen, där tändelementet ska sitta.
Precis som med elementet så tändes inte lampan heller när det är tänkt att brännaren ska tända.

Vi mätte tändelementet till 126 ohm, så det verkar var helt.

Kablarna från tändelementet är för korta, annars kanske man kunde testa att koppla in dem direkt i någon av plintarna?
(Alltså koppla förbi triacstyrningen, för att felsöka.)

   TS
Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Tralsmo  
#548497 126 ohm på elementet verkar rimligt.

Lampan borde lysa om tändelementet skall ha 220v och lyser förmodligen på avsevärt mindre spänning ochså.
Jag skulle nog hålla för troligt att elementet är helt.

Angående förbikoppling så vet ja inte om jag vågar rekommendera det.
Då rekommenderar jag hellre att ni byter tillbaka till det gammla kretskortet å provar om tändelementet funkar mä de.
Om ja minns rätt så va de väl fläkten som strulade me de.

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#548498
Tralsmo skrev:Angående förbikoppling så vet ja inte om jag vågar rekommendera det.
Då rekommenderar jag hellre att ni byter tillbaka till det gammla kretskortet å provar om tändelementet funkar mä de.
Om ja minns rätt så va de väl fläkten som strulade me de.

Vi har inte bytt kretskortet utan vi bytte bara triacstyrningen.
Har testat att sätta tillbaka den gamla triac:en men det är samma problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Tralsmo  
#548501 Ok.

Trodde allt satt i samma kort, ser ut så i beskrivning.

Hursomhelst triacen styr nog bara fläkten.

Det enda ja kan komma på om nu elementet är helt å kablage är helt är ju att kontrollera kretskort å relä.
Jag antar att styrningen nog kostar nån eller några tusenlappar. Om man inte vill lägga ut det så ser jag ingen annan råd än att kolla kretskorts banor å eventuellt byta relä.
Relä går garanterat inte att köpa som reservdel, men går säkert att få tag på på annat håll.

Men med tanke på att det där ä rätt omständligt att fixa ,om inte man har handlag , så måste det först mätas upp med högre noggrannhet än va som nu är gjort.
Det är väldigt lätt att ställa till ändå mer problem än vad som redan är.

Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Norrtälje  
#548559 Relä i sockel eller med lödben?
Kanske kan mäta utgående spänning till elementet och peta på kablarna lite samtidigt med en isolerad elmejsel annars öppna och kolla styrningen bäst du kan som Tralsmo skriver om den inte tänder alls nu.

Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

bjonsing  
#549348 Hej,
jag är numera problemfri (nåja) nyttjare av kommunens dyra fjärrvärme men har kvar förråd, CTC-panna & en gammal PX-21 brännare i pannrummet "utifallatt". Eldningen gav mig rejäl huvudvärk då det begav sig men jag kan dela med mig av mina erfarenheter vilka stämmer väldigt bra med det "alla" andra skriver också.

Se till att allt är så "rent" som möjligt så ökar chanserna att det fungerar som tänkt.
-Städa förrådet. Om det är en massa spånrester i så blir inte pelletsdosen den tänkta.
-Jag tror att det blev avsevärt högre driftsäkerhet efter byte till 6mm pellets. Min tes är att den tänder lättare!
-Rengör/sota panna & turbulatorer ofta, sätt i så många som möjligt utan att det ryker in. Jag kortade av någon enstaka i mitten vill jag minnas. Det här är väl mer för effektiviteten.

Det viktigaste är nog brännardelen.
-Rengjord flamvakt
-Element långt fram i blåsrör och röret placerat så att de blåser genom hålet i väggen och det blir så hett som möjligt i pelletshögen. Justera ev startdos (kolla manual) och styrplåten så att pelletsen blir kvar skapligt nära hetluftsblåset.

Sen får man sitta några timmar och följa faserna & framstegen man gör med sina små förändringar. All form av eldning passar förmodligen vissa personligheter bättre. Jag arbetar som systemtekniker inom IT & skruvar en del bilar och motorer på fritiden. Saknar ibland känslan av att ha överlistat den där eländiga brännaren :)

Slutligen hade jag en relativt problemfri eldning och justerade elpatronen så att den höll grundvärme bara om eldningen fallerat. Fattar inte hur föregående ägare hade hanterat och stått ut med anläggningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).