mån 04 feb 2019, 11:54#549348
Hej,
jag är numera problemfri (nåja) nyttjare av kommunens dyra fjärrvärme men har kvar förråd, CTC-panna & en gammal PX-21 brännare i pannrummet "utifallatt". Eldningen gav mig rejäl huvudvärk då det begav sig men jag kan dela med mig av mina erfarenheter vilka stämmer väldigt bra med det "alla" andra skriver också.
Se till att allt är så "rent" som möjligt så ökar chanserna att det fungerar som tänkt.
-Städa förrådet. Om det är en massa spånrester i så blir inte pelletsdosen den tänkta.
-Jag tror att det blev avsevärt högre driftsäkerhet efter byte till 6mm pellets. Min tes är att den tänder lättare!
-Rengör/sota panna & turbulatorer ofta, sätt i så många som möjligt utan att det ryker in. Jag kortade av någon enstaka i mitten vill jag minnas. Det här är väl mer för effektiviteten.
Det viktigaste är nog brännardelen.
-Rengjord flamvakt
-Element långt fram i blåsrör och röret placerat så att de blåser genom hålet i väggen och det blir så hett som möjligt i pelletshögen. Justera ev startdos (kolla manual) och styrplåten så att pelletsen blir kvar skapligt nära hetluftsblåset.
Sen får man sitta några timmar och följa faserna & framstegen man gör med sina små förändringar. All form av eldning passar förmodligen vissa personligheter bättre. Jag arbetar som systemtekniker inom IT & skruvar en del bilar och motorer på fritiden. Saknar ibland känslan av att ha överlistat den där eländiga brännaren
Slutligen hade jag en relativt problemfri eldning och justerade elpatronen så att den höll grundvärme bara om eldningen fallerat. Fattar inte hur föregående ägare hade hanterat och stått ut med anläggningen.