Motorsåg och handhållet

Hva 560XP inkörning - tips och råd

8 inlägg 3774 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hva 560XP inkörning - tips och råd

cruisern  
#548343 Har köpte en ny 560XP och skall köra in den. Har läst en del trådar i ämnet och har några kompletterande frågeställningar

Objektet jag funderar att såga i är en tall som stormfällts. Efter att Vattenfall frigjort trädet från en elledning så ligger det i en tacksam lutning där den övre delen ca 25 cm ligger drygt 1 meter upp och rotdelen 40-45 cm ligger fritt från marken. Längden är ca 8 m. Det är en rotvälta och min bedömning är att rotvältan har frusit fast och inte faller tillbaka. Jag har frigjort många rotvältor sedan stormen, alla med stormkapet, så jag tycker mig kunna ”läsa” vad som kommer att ske. I vilket fall som helst kommer försiktighet att vidtagas. Mina frågor

På sågen sitter ett 18” svärd med H25 kedja. Jag har även 15” H25/21BPX och 13” H30/H25/21BPX/21LPX. Någon kombination att rekommendera eller blir 18” bra?

Jag hade först tänkt kapa i 30 cm kubbar men då blir det ca 25 kapningar, vilket kanske inte är tillräckligt. Kapar jag 3 cm trissor kan jag kapa upp mot 200 trissor. Hur många kapningar kan vara lämpligt första gången sågen får arbeta?

Tallen är säkert frusen eftersom den legat en 4 veckor. Är det dumt att kapa i fruset träd eller spelar det ingen roll?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva 560XP inkörning - tips och råd

anersimyra  
#548359 18” blir alldeles utmärkt. Om du med inkörning menar inställning av autotune så blir det perfekt att utföra den åtgärden genom att kubba upp tallen.. :-bd å andra sidan rekommenderas inte att maxbelasta sågen det första man gör, men att kubba upp tallen lite försiktigt kommer inte att på något sätt skada sågen.

Användarvisningsbild

Re: Hva 560XP inkörning - tips och råd

cruisern  
#548523 Det blev idag "inkörning" med 50 trissor á 22 cm och 10 trissor á 33 cm frusen tall. Allt gick mycket bra. Körde även några trissor med 550-an och det märks tydligt att det är mer effekt i 560. Anslutande med några rotvältor och är således mycket nöjd med den nya sågen.

Jag kan inte se att det står någon instruktion i manualen om inkörning. Sågen gick mycket bra från start så man kan fundera om det behövs någon inkörning för just Auto-tune. Att man sedan inte skall tokköra under de första timmarna är en annan sak.

1548945312_img_2552.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 560XP inkörning - tips och råd

anersimyra  
#548527
cruisern skrev:Det blev idag "inkörning" med 50 trissor á 22 cm och 10 trissor á 33 cm frusen tall. Allt gick mycket bra. Körde även några trissor med 550-an och det märks tydligt att det är mer effekt i 560. Anslutande med några rotvältor och är således mycket nöjd med den nya sågen.

Jag kan inte se att det står någon instruktion i manualen om inkörning. Sågen gick mycket bra från start så man kan fundera om det behövs någon inkörning för just Auto-tune. Att man sedan inte skall tokköra under de första timmarna är en annan sak.

1548945312_img_2552.jpg

Om man går och ” småfiser ” med sågen så ställer autotune in sig efter det körsättet och ger inte full effekt på sågen. Men att kapa trissor är helt onödigt då det går minst lika bra att såga spår i änden på en stubbe. Kör några spår på full gas i ca 30 sekunder så är saken klar.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hva 560XP inkörning - tips och råd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548533 Jag har erfarenheten av att det visst lönar sig o stå o kapa en tank eller två. Busa på riktigt o se till att den jobbar rätt men så mycket det går.

Användarvisningsbild

Re: Hva 560XP inkörning - tips och råd

anersimyra  
#548537
Mange skrev:Jag har erfarenheten av att det visst lönar sig o stå o kapa en tank eller två. Busa på riktigt o se till att den jobbar rätt men så mycket det går.

Jag menar att det är helt onödigt att kapa sönder gagnvirke när man får samma effekt genom klyvsågning i en stubbe, och det räcker gott och väl med någon halvminuts körning på hög belastning för att autotune ska ställa om sig. Går man och röjer storslyor med begränsad belastning så går sågen inget vidare efter en stund, då är lösningen med en halvminuts klyvsågning med hög effekt allt som behövs för att sågen återigen ska ge full effekt.

Användarvisningsbild

Re: Hva 560XP inkörning - tips och råd

cruisern  
#548553 För mig var det inte onödigt utan snarare mycket praktiskt. Inom mitt "ansvarsområde" (grönområden 55 ha) inom vår samfällighet i Roslagen så har vi bortåt 80+ träd som fallit offer för stormen. Flera träd ligger lämpligt till intill vägar och kan tas om hand av medlemmar till ved.

Jag valde 2 träd som bara var 2 meter från vägen. Hela kaplängden var i arbetshöjd. Jag, som senior, kunde således arbeta och kapa alla trissor i ståhöjd med rak rygg. Trissorna tog min granne med glädje hand om som ved. Han behöver bara enkelt klyva dessa med en yxa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 560XP inkörning - tips och råd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548681
anersimyra skrev:Jag menar att det är helt onödigt att kapa sönder gagnvirke när man får samma effekt genom klyvsågning i en stubbe, och det räcker gott och väl med någon halvminuts körning på hög belastning för att autotune ska ställa om sig. Går man och röjer storslyor med begränsad belastning så går sågen inget vidare efter en stund, då är lösningen med en halvminuts klyvsågning med hög effekt allt som behövs för att sågen återigen ska ge full effekt.


Klart man inte ska skiva upp nåt som ger pengar, oftast finns det en del annat o kapa i. Till o med jag har det o jag har ingen skog ens.
Det är svårare o få den att belastas rätt i en stubbe på tvären än i kap i stam. Särskilt om det inte är så vasst vilket stubbskärningar ofta orsakar. Det är gången i motorn man är ute efter. Rätt belastning/varvtal under upprepade tillfällen många gånger.

Jag har märkt att det finns rätt stora skillnader i hur resultatet blir då.

Fick förklarat för mig i procent. Om du kör sågen så anpassar den sig kontinuerligt. Men den har även en fast kurva som riktmärke. Den får den genom uppladdning och justeras (lär sig) något lite efterhand baserat på hur den körts.
Om du kört annorlunda mer än 50% av hur du kört innan så påverkar det vad den.
Så tar du o kör hårt o kapar ett par tankar direkt är det vad den känner till och systemet anpassas därefter.
Efter återställning och denna kapning kan sågen kännas helt annorlunda med mer brum.

Man känner skillnad i sågarna på de man kapat med ett par tankar med eller inte.
Det märkte jag och Naders redan då vi testade dem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).