Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3267 inlägg 607764 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548177 Med den snön som kommit och som utlovas till helgen så verkar min huggarsäsong över innan den riktigt börjat!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

isteskog  
#548182 Snö på vindfällen är ett skit! Då får det hellre vara opplega! 🌲

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

ulfgustav  
#548264 Efter två fina dar i skogen så blir det nu en "koj dag" - 27 gr är lite tufft, tredje veckan som det är såhär, ett par dagar bra arbetsväder och där emellan dagar med temperaturen pendlande från under - 20 gr till under -30 grader, lite frustrerande

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

isteskog  
#548266 -20 här nu, blir till att göra momsredovisning och bokföring idag .....

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#548268 Inatt var det -17 men nu är det bara- 10.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Fredrik Reuter  
#548269
halvproffs skrev:Inatt var det -17 men nu är det bara- 10.


Ja, nu biter det i när man är ute. Har var det nog strax över -20 i natt. -15 när jag körde barn till skolan förut.

Men de sa på TV:n igår att det kunde -40 vid de stora sjöarna i USA kommande dygn, -40 i typ Chicago, det kan inte vara vanligt väl? Är de förberedda? Ska vi be dom konsultera @slurfi, @kse och @majasally?

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

halvproffs  
#548270 I Thunderbay vid The Great Lakes kan det bli 40 minus på vintern och det är ju på gränsen mellan Canada och USA.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Fredrik Reuter  
#548272 Ja, men nu ska det ju komma en sådan front från norr och jobba sig neråt på breddgrader det inte varit dessa temperaturer på 30 år. Mellan minus 30 till minus 40 måste vara väldigt ovanligt för Chicago?

https://www.nytimes.com/2019/01/29/us/p ... ather.html

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

bgl  
#548273 Vi får se hur det går att köra Tesla i Mellanvästen kommande dagar!
Teslorna är kanske bättre idag, vid ett liknande kalluftsinbrott för ett par år sen gick det illa för elbilar enligt bekant som var på affärsresa i Canada. Dom åkte Tesla som stannade efter mindre än 20 mil och blev räddade av en äkta fullsize-pickup!

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Vedproducent  
#548274
Fredrik Reuter skrev:Ja, men nu ska det ju komma en sådan front från norr och jobba sig neråt på breddgrader det inte varit dessa temperaturer på 30 år. Mellan minus 30 till minus 40 måste vara väldigt ovanligt för Chicago?

https://www.nytimes.com/2019/01/29/us/p ... ather.html

Nej det är nog inte så vanligt. Yr visar 33 minus i Chicago som kallast men redan på måndag ska det bli 10 plusgrader.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Vedproducent  
#548275 Här skrev man om köldrekord i Chicago 2014 med minus 27.
https://www.expressen.se/nyheter/isbjor ... rar-ga-ut/

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

JensSkoog  
#548282
Fredrik Reuter skrev:Ja, men nu ska det ju komma en sådan front från norr och jobba sig neråt på breddgrader det inte varit dessa temperaturer på 30 år. Mellan minus 30 till minus 40 måste vara väldigt ovanligt för Chicago?

https://www.nytimes.com/2019/01/29/us/p ... ather.html

Chicago kallas "windy city" av dom som bor där. Inga fjäll som värn mot vinderan från norr, och den stora sjön
som gör det extra illa innan den fryser till. Var där och besökte släkten i 1967 och frös mig halvt död :lol:

Min morsas gamla tant som hade bodd där sedan 1895, sade att hon i alla år hade hatat vintrarna, eftersom dom blåste hjärtat ur kroppen, och dom ofta kom så snabbt att man inte hann hem efter varma kläder. Gick på jobb i femton pluss och innan du skulle hem var det tio minus och en vind utav h...vite :mrgreen:


Senn är det väl så att dom använder Farenheit i tidningen. Det är ju vanligt i USA.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Kse  
#548299
Fredrik Reuter skrev:
halvproffs skrev:Inatt var det -17 men nu är det bara- 10.


Ja, nu biter det i när man är ute. Har var det nog strax över -20 i natt. -15 när jag körde barn till skolan förut.

Men de sa på TV:n igår att det kunde -40 vid de stora sjöarna i USA kommande dygn, -40 i typ Chicago, det kan inte vara vanligt väl? Är de förberedda? Ska vi be dom konsultera @slurfi, @kse och @majasally?


Ja minus 40 är inget att leka med, inte ens för hårdingar som oss.
Hittills i år har vi varit ner på -34 men det brukar bli nån dipp ner mo -40.
2018 års lägsta notering i Kuoksu.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

jannee  
#548303 Går man in på Windy.com kan man där se att temperaturen på många ställen ligger nedåt minus 35 Celsius i USA men även Canada.
För övrigt tycker jag att ALLT kallare än minus 10 är för kallt.
Ni som arbetar ute i kallare än minus 10 är verkligen beundransvärda, inget tal om annat.
Trots värme i handtagen blir mina fingrar vita när de utsätts för sådana horribla köldknäppar som minus 10 eller mer :mrgreen:
Bara "XXXXX" som utsätter sig för detta, se och lär av björnen, den ligger minsann och gottar sig i stället för att ge sig ut i rysskylan :grin:
I dag är det för övrigt - 5, ska ut ett pass till

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

isteskog  
#548305 -15 nu, blir ett kortpass i skogen nu efter bokföringen ..... 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).