Uppvärmning

Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

38 inlägg 30794 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Pia Laitinen  
#548291 Läste ett äldre inlägg här om problem med panna. De fick jättebra hjälp så nu hoppas jag på samma! Vi har fått ny panna installerad men nu fungerar det inte som det ska med ackumulatortankar (3 st). Jag får varmt inne i huset men tankarna blir inte varma och bara ljummet varmvattnet i kranar. Jag får elda hela dagarna för att hålla värmen uppe😞 De som installerat pannan ”kliar sig i huvudet” och verkar inte ha någon större erfarenhet. Detta är ett försäkringsärende så jag kan inte vända mig till någon annan rörfirma heller. Finns det någon som kan tipsa om något ”vedpannor-forum”?? Väldigt tacksam för alla tips,,, det har gått 7 månader nu och jag misströstar lite😓



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏

Arvid0  
#548296 jättesvårt utan förklaring/ritning hur det är kopplat och vad du har för panna. vad för slags hus, boyta, välisolerat? vad är tempen ut från pannan (på vattnet)? vad är det för temp på vattnet in i pannan? arbetstemp på pannan? rökgastemp? kan du stänga av tankarna var för sig? vad kommer tankarna upp i för temp? är det tillräckligt med vatten i systemet? någonstans tar värmen vägen och kokar det inte eller du har jättehög rökgastemp så låter det först som att pannan är för klen.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏

Vardon  
#548297 Går cirkulationspumparna? Vi fick en ny panna när vi upptäckte att pumpen mellan pannan och tanken stod still.

Lyssna och känn om det verkar hända något

Avatar Fallback

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏

Tralsmo  
#548300 Hej!

Jag håller nog med Arvid.

Utan att veta någonting av detta som har betydelse så skulle ja råda dig att ta kontakt med försäkringsbolaget och be dom skaffa fram en auktoriserad rörmokare som tar reda på om installationen är fackmässigt gjord.
Är systemet inte installerat enligt tillverkarinstruktioner så är felsökning nästan omöjligt.
Detta borde ju ingå i försäkringen.

Jag anser ju att det är helt oacceptabelt att man inte fått rätt sida på detta på 7 månader.

Har själv gjort några sådan installationer och vet nog att det kan krångla ibland men detta liknar ju ingenting. Antingen fel på installatör eller installation men det ä väl nästan samma sak i detta fall.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏

Fredrik Reuter  
#548301 Från höften några korta tips:

- Lufta, lufta, lufta! Både systemet i stort (alla element) men även alla pumpar inkl laddomat (eller motsvarande).

- Är det kallt så kan det vara så att shunten lägger ut max på elementen, får du inte upp en effektiv brasa så är risken att du kortsluter systemet och shunten tar allt varmvatten till elementen. Stäng shunten ut mot elementen och elda som det är tänkt, blir då ackarna varma så har du en del av felet där.

- Eldar du rätt? Har du rätt ved? Vissa pannor är mycket känsliga och krävs ganska mycket av den som eldar för att få till en bra laddning. Vad hr du för panna? Jag har varit med om när veden staplats dåligt i vedpannan och det blir total katastrof med eldningen och pannan levererar ingen energi.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Fredrik Reuter  
#548306 Typ såhär ska det se ut om du har inspektionsglas till brännkammaren när pannan kommit upp i 80 gr eller mer.
Det är rejäla effekter när en vedpanna går för fullt, det ska vara nästan ett dovt mullrande när 50kW brinner.


Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Nissehuult  
#548325 Håller med de andra som skrivit om temp från pannan och i tankar. Går pumpen? Åt rätt håll?
Är det någon laddomat kopplad till pannan? Ev kan man få byta ut shunt ventilen i laddomaten om det är fel grader på den. Den kan nog kärva också. Finns på Youtube om laddomater.
Inte acceptabelt att firman fixar det. Ring försäkrings bolaget.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Sture Andersson  
#548334 Om du ska få hjälp här får du ta massa bilder .

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Henrik-  
#548339 Måste ju vara något fel på förbränningen. Om man eldar hela tiden så måste det ju bli värme. och den måste ju ta vägen någonstans. Dålig cirkulation i pannan brukar leda till att pannan går upp i hög temp och stänger av fläkten.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Sture Andersson  
#548344 Orsaken kan vara om laddomten inte fungerar eller att det är felkopplat så man inte får upp rätt temp på pannan .
För att få verkningsgrad på pannan ska pannan ha samma temp både uppe och nere(nästan) annars kan man elda hur länge som helst.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

stone66  
#548379 Om inte pumpar o laddomater funkar så lär det koka ordentligt. Hur stort är huset effektbehovet? Hur stor är pannan. All effekt går kanske åt o värma huset o då blir det inget över o ladda tankarna vad hade du innan den här pannan funkade det då? Vedkvalitet är me viktigt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Pia Laitinen  
#548402 Tack Alla för respons!!😍 Jag har tagit massa foton och ska se om jag fattar hur man laddar upp dem🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Tralsmo  
#548412 Tittar på bilderna men ser ju alldeles för dåligt,,, men jag tycker laddpumpen ser ut som en som som är avsedd att ackumulera värmen i tankarna för att sen ladda tillbaka till pannan när det slocknat. Har ja rätt?.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

Fredrik Reuter  
#548414 Hej,
När bilderna togs så ser det ut som att tankarna håller ca 40 gr i botten, stämmer det?
Samtidigt så visar laddomatens tempmätare att det vatten som ska komma från botten av tankarna och som ska in i pannan på värmning ligger som de övriga två mätarna på laddomaten. Detta är fel vid laddning i så fall. Den högra mätaren längst ner på laddomaten ska ha samma temp som botten av tankarna.

Luft i laddomaten?

Alldeles för hög returtemp från elementen kan också ge detta fenomen. Pröva i så fall att ställa ner tryck/flöde på cirkulationspumpen ut till elementen. Annars flushar man bara elementkretsen och konvektorerna på elementen hinner inte fördela ut värmen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! ”Finn felet”🙏 (vedpanna fungerar dåligt)

stone66  
#548420 Kunde inte se nån temp på mätarna. Får du varmt på radiatorkretsen? Blir det varmt i huset? Temp på tillopp o retur?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).