Motorsåg och handhållet

Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

44 inlägg 6391 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548203 Hej. Söker som många andra lite köpråd. Jag och sambon planerar husbygge och håller på styckar av en tomt om strax under en ha just nu av svärföräldrarna. Dessutom blir det tre till tomter bredvid oss och totalt har det avverkats ca 1,5ha. Många klenare trän blir det såklart kvar som inte riktigt höll mått som massa och även mycket grova tallgrenar. Lägg på en drös med björk vindfällen på det.
så jag gick en helg och började ta reda på allt som var kvar och värt att ta ved av efter skotaren hade plockat sitt. Insåg att det var rätt så mycket att ta reda på och efter jag dragit fram ett par tre kubik på 1,5 dag med min spontanköpta hva 240e så insåg jag att jag lär/vill ha en bättre såg. Dessutom har den krånglat från dag ett. Har läst igenom de flest köprådstrådarna långt bakåt men inte blivit riktigt klok.

Tänkte kränga nuvarande sågen till farsgubben för en tusenlapp eller nått och kan sen tänka mig lägga till 2k just nu. Så typ 3k i budget. De alternativ jag kollat på just nu i sågväg är:
Ny hva 435 för ca 2.3k ex moms på internet
Ny hva 445e triobrake för ca 3.9k ex moms hos handlaren.
Begagnad servad 345 för 2.5k ex moms hos handlaren.
Begagnad stihl ms 211 för 2.5k ex moms (okänt skick) hos en annan rätt oseriös handlare.
Begagnad hva 550 xpg triobrake på blocket för 3.8k som påstås vara i bra skick och ser fin ut på bilder. Kommer dock skickas isåfall och kan alltså inte provköra..
Ny hva 550xp för 4.8k ex moms på internet

Vart mycket text nu men har någon ett slag att slå för någon såg. Har egentligen inte råd med sistnämnda känner jag, men om inget annat skulle vara ett bra alternativ så får jag väl helt enkelt ta mig råd.. :-bd \:d/ #:-s


Senast redigerad av antonleyonberg tis 29 jan 2019, 23:25, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

HagaJonas  
#548213 Jag kan bara säga att jag är mycket nöjd med mina HVA 435 klarar i princip allt den är lätt och använder den till allt klent från sly upp till enstaka träd. Är det mycket grövre eller ett större område så använder jag 550n som jag också är mycket nöjd med. Kan sedan rekommendera att oavsett såg x-cut kedjan den är mycket bättre än tidigare pixel-kedja och gör framför allt 435 till en bättre såg.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548215 Tack för svar, det är till stor hjälp. Jag tror garanterat att jag skulle klara mig långt med 435an. Det ända som gör att jag tänker annorlunda är att jag längre fram i tiden skulle vilja köpa till skog då intresset alltid har varit stort för det och då kanske man kommer vilja ha en rejälare såg, samtidigt ligger det ganska många år bort så vid det laget skulle man kunna köpa till en rejälare såg. Sen att man är lite pryltokig är en helt annan sak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Ferguson system  
#548217 Kjøp ei skikkelig sag når du først skal ha og spesielt siden du har planer om å kjøpe skog. Ei sag på 50cc holder til det meste med 13" eller 15" sverd. Kan anbefale Jonsered 2252/Husqvarna 545.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Björn T  
#548219 Jag hade köpt en ny JONSERED Bensinmotorsåg CS 2234 på Hornbach för 1895 kr då får du ett års garanti och den duger för att såga upp det mästa. Mvh Björn

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548220 Även Stihl 260, 261 är 50 kubik

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548228 Jo jag har planer på att försöka köpa lite skog då jag har ett stort intresse av skogsbruket allmänt. Men det ligger nånstans 5-10 år bort då husbygge kommer vara på agendan kommande 2-3 åren. Jag har kollat på de mindre sågarna från mer kända märken men jag tror jag kommer känna att de inte blir sånt stort lyft från den 240e jag har nu. Iofs skulle vilken såg som helst som går vara ett lyft just nu, men hoppas handlarn får nån ordning på härket. 435an är väl bättre än den jag har såklart och bör duga att underhålla en halv ha naturtomt gott och väl tycker jag samt dra ihop kanske 8-10kubik klen ved (mestadels iaf) nu i början. Kommer dock ha fri tillgång att ta ved för "myseldning" samt fiske etc. När väl bygget är klart så sågen kommer inte bli liggande. Om man ställer en ny 435 för 2300 ex moms mot en begagnad 550xpg för 3500 (privat), och tänker bäst hållbarhet gentemot funktion och pris, vad skulle ni som har koll anse vara mest prisvärt? 😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

HagaJonas  
#548232 Min första bättre såg jag köpte var just en 435 den fungerar lika bra nu som när den var ny och det är ganska många år sedan den var ny. Jag skulle inte köpa en begagnad 550 som jag inte först testat undantaget om jag kände den som sålde den

Men det är egentligen fel att jämföra 435an med en 550.

Men jag skulle utan tvekan ge mig på dina projekt med en 435a. Sedan håller jag med de andra att för skogsjobb är 550 mycket bättre.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548238 Ja har fattat att 435an ändå är något helt annat än villasågarna som tex min eller nuvarande 135an.
Nej absolut går det inte jämföra 435an och 550n, men lite roligt att fundera när det inte skiljer allt för mycket i pris, men som du säger så är det nog bara rent av korkat att köpa en osedd såg, grisen i säcken. Väntar på svar av Handlarn om han får nån ordning på 240n och sen får det nog bli en 435. Lyckas man köpa på sig nå skog nån gång framöver så tror jag man ändå kommer uppskatta att ha en reservsåg👍 tack för tips och råd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

totte  
#548251 Vad du gör köp inte en "Begagnad hva 550 xpg triobrake på blocket för 3.8k som påstås vara i bra skick".

För min del skulle jag mycket väl kunna tänka mig 345:an om det är hos en handlare som du litar på. En farmarsåg, inte den explosiva kraften som en proffssåg men en rätt hållbar och duglig allroundsåg, om den är i riktigt bra skick.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Avslutat-02  
#548285 Intressant, min synvinkel blir detta:
Modern motorsåg eller röjsågar, köpes helst beg hos handlare.

Det är en väldigt bra idé, då mycket kan vara galet, som inte man kommer åt själv.
Kan bli en mycket dyr affär.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548288 Ja det är lite så jag tänkt också. Att dessutom handla en osedd är nog väldigt dumt. Har avfärdat den tanken och troligtvis får det nog bli en ny 435 hos handlaren. Men extrapriset på en ny 550xp för 5999 inkl. på nätet gör en såklart sugen, även om den egentligen kanske är något "Overkill" för mitt behov just nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Avslutat-02  
#548293 Jo det förstår ja, men va får du för pris på en 50 CC såg då? Jag sålde många små Jonseredare för bra pengar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548295 Lokala handlaren erbjuder 550xpn för 6800:- inkl.
450n kör dom ord pris på för 6700:- men där går det säkert fila en del. 545an rear dom för 5900:- och 445an för 4900:-. 435an har dom ord pris 4200:- på så kan dom inte jobba ner det blir det 2900:- för en sån på nätet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Anton.N  
#548307 En 545 är en riktigt prisvärd semi proffssåg, bra klipp och bra krut i, är riktigt nöjd med min, väldigt lätt och smidig såg också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).