Traktorn i skogen

Trasig pto-sensor valtra

16 inlägg 8297 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trasig pto-sensor valtra

Relaskop  
#548193 Finns det nåt trix man kan gjøre for å bruke pto när kabel til sensor har gått sönder? Pto koplar inn men stopper etter 4-5 sekunder forbi kabel til sensor er rivit av. Nån som vet et smart trix for å lure traktoren? Det er en valtra n 103



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Trasig pto-sensor valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548208 Har kabeln brustit direkt vid givaren eller finns de nåt att lappa ihop?

Avatar Fallback

Re: Trasig pto-sensor valtra

Relaskop  
#548212 Den er bruten vid givaren. Stikker ut 1 mm så finns inget at lappa på..

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig pto-sensor valtra

Relaskop  
#548242 Ingen som vet hur jag kan omgå detta problem?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig pto-sensor valtra

Vardon  
#548244 Vad ska givaren ge för något?

Provat att bara kortsluta matande kabel om det bara är en slutande givare? Iofs funkar det så tror väl traktorn att pto är till hela tiden men det kanske inte är hela världen.

Avatar Fallback

Re: Trasig pto-sensor valtra

Relaskop  
#548253 Det er en sensor/givare for pto-rpm. Inte forsøkt kortsluta,men vad er tanken din bak at det hjelper?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig pto-sensor valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548281 Sensorn läser väl av ett tandat hjul så får inte elektroniken in pulser så är de kört oavsett om de inte blir signal eller en konstant signal

Avatar Fallback

Re: Trasig pto-sensor valtra

snurra  
#548283 Talar säkert om vilket varvtal man har på PTO också

Avatar Fallback

Re: Trasig pto-sensor valtra

Relaskop  
#548329 Det va visst inget annat at gjøre enn å bytte sensor enligt återforsäljaren. Dom hadde en hemma,så tur i otur slapp jag ventan på ny. Nu fungerer det igjen,men rene helvete at komma åt kontakten der den pluggas i. Tråkigt med el när nåt krånglar..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig pto-sensor valtra

stegmaster  
#548366 Se det, bra at du er gang igjen. :-bd
Ja, el, er jo en ting, men det er for jäv……. at hele PTO ikke skal virke fordi en sensor ikke virker, hadde vel vært nok med rpm telleren ikke virket. :sad:

Avatar Fallback

Re: Trasig pto-sensor valtra

Relaskop  
#548378 Ja, det var det jeg tenkte også. Kjøre uten turtall på pto skulle jeg klart fint,men det er visst bygget sånn at det ikke virker uten sensor i orden.. Er vel bare for å selge mere vil jeg tro. Blir sikkert ikke siste gang heller siden det sitter utsatt til,men fornøyd med å være igang igjen dagen etter at det stoppet

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig pto-sensor valtra

Avslutat-02  
#549499 Vi hade detta problem på en John Deere 5065 E och där kopplade vi på ström direkt till pto reläet.

Avatar Fallback

Re: Trasig pto-sensor valtra

cim95nj5  
#649162 Var sitter den där givaren? Min har också lagt av nu. Får felkod L419. Kraftuttaget slår av efter några sekunder. Varvtalsmätaren för kraftuttaget står hela tiden på noll. Valtra T160.

Användarvisningsbild

Re: Trasig pto-sensor valtra

Emanuel90  
#649179 Den ska du nog hitta precis vid ptotappen, där har den suttit på tidigare modeller och borde göra nu med.

Avatar Fallback

Re: Trasig pto-sensor valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649181 På 6xxx sitter den på högersidan an pto huset

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).