Motorsåg och handhållet

Tejp till brytjärn

39 inlägg 7227 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tejp till brytjärn

halvproffs  
#548065 Jag tycker mangan skall ta bra vuiktejp och gummihandskar för då tappar han inte bort brytjärnet så fort 👍 😉

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tejp till brytjärn

Ent  
#548073 Den seriösa metoden är att trä på en plast- eller gummislang på skaftet, borra två hål på lämpligt avstånd, och så låsa fast med denna typ av skruv, fast kanske lite längre.
(Bilden visar skruvarna till Husqvarnas huggarbälte).

Lite lim skadar förstås inte heller.

Eller så sätter man en tunn platta av nån slagfast o köldtålig plast på ömse sidor om metallskaftet, med denna typ av skruvar. Fila lite räfflor för bättre grepp.
Senast redigerad av Ent tis 29 jan 2019, 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tejp till brytjärn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548087
halvproffs skrev:Jag tycker mangan skall ta bra vuiktejp och gummihandskar för då tappar han inte bort brytjärnet så fort 👍 😉


Förstår inte riktigt?

Faktum är att jag ofta kör med nitrilhandskar, så slipper de frysa fast i allt som är av metall, och så blir man inte så blöt om händerna. Använder nävarna ganska mycket vid vinschning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tejp till brytjärn

halvproffs  
#548091 Skämtade lite med dig. Gummi och vulktejp förenas rätt bra. Det är det som är syftet med tejpen.

Avatar Fallback

Re: Tejp till brytjärn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548113 Aha! Uppenbarligen alldeles för avancerat skämt för mig. :)

Är sugen på att pröva vulktejp, det kan vara bra att ha till annat också. Förresten, finns det någon bäst-före datum på vulktejp? Minns att jag har sett en rulle svart tejp med plastfolie ilagd. Kanske var sån tejp då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tejp till brytjärn

Husqvarna550  
#548116 Krympslang finns tjockväggig som används inom elbranschen, men det blir dyrt.
Jag använder vulktejp till sådana här ändamål och det går fint. Jag har några rullar som jag fick billigt för 10 år sedan och de funkar än.

Avatar Fallback

Re: Tejp till brytjärn

Ent  
#548120 Det går ju annars dra några överlappande varv riktig eltejp utanpå vulktejpen. Då ska det väl mycket rapsolja till innan det börjar kleta.

Användarvisningsbild

Re: Tejp till brytjärn

Kippen  
#548140
JohannesG skrev:Hur är oljetåligheten på vulktejpen? Har för mig jag hört att den kan bli kletig.

Provade en modell handskar som var fantastiskt skön men gummibeläggningen på dom blev kletig och konstig, antagligen av rapsoljan, alltid får man lite på händerna.

Beror nog på vilket fabrikat / sort som nyttjas. Det finns nog olika sorter av vulktejp också.

Användarvisningsbild

Re: Tejp till brytjärn

totte  
#548150
Mangan skrev:Aha! Uppenbarligen alldeles för avancerat skämt för mig. :)

Är sugen på att pröva vulktejp, det kan vara bra att ha till annat också. Förresten, finns det någon bäst-före datum på vulktejp? Minns att jag har sett en rulle svart tejp med plastfolie ilagd. Kanske var sån tejp då.



Jag har nån rulle som är flera år gammal och funkar förträffligt. Ja den är svart, matt och så ligger det en vit/ljusgrå skyddsfolie så att inte rullen vulkar ihop till en klump. När man lägger på den skall man dra ut den så den tappar sådär en fjärdedel i bredd och så linda med rejält överlapp. Blir förträffliga handtag.

Användarvisningsbild

Re: Tejp till brytjärn

Bumpkin  
#548161 Hittade ett brytjärn i en gallring som min far tappat bort när han slutavverkade 40 år tidigare. Jag putsade upp det och målade, sedan la jag på vulktejp på handtaget och det fungerade utmärkt i nästan tio år. Sedan tappade jag bort brytjärnet vid en slutavverkning för två år sen.😖
Men vulktejpen var det i alla fall inget fel på.

Avatar Fallback

Re: Tejp till brytjärn

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548162 @Bumpkin, tror du att brytjärnet hittas om sisådär 38 år 🙏

Avatar Fallback

Re: Tejp till brytjärn

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548166
Ent skrev:Det går ju annars dra några överlappande varv riktig eltejp utanpå vulktejpen. Då ska det väl mycket rapsolja till innan det börjar kleta.

Det är nog tveksamt är det blir bra med något eller några lager med eltejp över vulktejpen.
Klistret på eltejpen tål inte mycket oljekladd innan det blir kletigt och släpper taget.
Är nog bättre i så fall att prova enbart vulktejp, kanske...

Avatar Fallback

Re: Tejp till brytjärn

Ent  
#548167 Om man ändå är i farten med diverse tejprullar kan man passa på att sätta reflextejp också. Om man inte hittar de borttappade verktygen på dagen så gör man det på kvällen, bara lys med pannlampan😄

Dock inte på handtaget som det var frågan om här.

Användarvisningsbild

Re: Tejp till brytjärn

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548201 Vad är det för fel på silvertejp :?:

Användarvisningsbild

Re: Tejp till brytjärn

sundelius  
#548234
th skrev:Vad är det för fel på silvertejp :?:

Precis @halvproffs

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).