Motorsåg och handhållet

Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

39 inlägg 23196 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

JohannesG  
#547861 Skall dubbelkolla funktionen av pumpen. Tänkte inte på om den rörde sig in och ut. Men allt såg fint ut efter rengöring när jag hade isär den. Och det blev inga delar över. Justerskruven max inskruvad.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

sveakatten  
#547870 Hmm hade för mig att skruven skulle vara åt andra hållet, måste prova om den ger mer åt det hållet :oops:

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

johan eriksson  
#547883 Urskruvad borde ge pumpen längre slaglängd, inskruvad kortare. Ska kolla på en 242 som står här på jobbet, har för mig att det är en + och en - symbol åt vilket håll det ska vara.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

JohannesG  
#547906 Det är markering för + och - dock lite tvetydigt vilket håll den ska betraktas från. Antog att det var öka åt höger. Kankse är så enkelt att jag ställt den på minimum. Ska se hur det är på 346 och 560.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

JohannesG  
#547907 Kollat övriga sågar och det ser faktiskt ut som att jag gjort fel och ställt den på minimum. Förhoppningsvis är problemet löst. Återkommer när jag testkört tillräckligt.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547912 Det är inte omöjligt.
Dessa pumpar ger bra med olja.

Man lär sig mest på att göra fel och såna här fel är billiga och bra på alla sätt. Om det funkar nu vill säga...

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

Björn T  
#547926 Hej. Har du skruvat in skruven så minskar oljan. Och ut för att öka oljan. Öppna två varv så kommer det olja om pumpen är hel. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547973 Ett klipp från manualen:
1548694399_skaermklipp5.jpg

Pumpen ger 3-7- ml/min vid 8500 rpm

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjning Husqvarna 242XPG

JohannesG  
#549761 Kom just på att jag glömt återkoppla.
Skruvade ut skruven ett par varv och nu matar den på olja fint. Problemet löst! 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).