Skogsmiljö och Trädlära

Spår i skogen - vilket djur?

8 inlägg 2832 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spår i skogen - vilket djur?

insats  
#547737 Är helt ny-utflyttad till skogen (mellan Småland och Halland) och tycker att det är roligt att komma närmre naturlivet. Stötte i morse på spår som jag tyckte var nya, i alla fall för mig, eftersom de var relativt stora och gick över all terräng (stora stenrös, buskar etc) vilket fick mig att tänka på lodjur. Säkert önsketänkande eftersom det är mer spännande :) Antar att det kan vara rådjur vilket det finns ganska gott om här. Det som gjorde mig misstänksam var som sagt just att spåren inte gick runtom stora stenhögar, utan rakt över. Jag tycker även att de var för stora för att vara katt (vilket annars hade varit en rimlig förklaring, det finns katter i området), och det såg ut att vara ganska långa avstånd ibland, med spåren fot-i-fot gissar jag.

Hur som helst, här är bilderna: https://www.dropbox.com/sh/o8hqakal9iq6 ... j3SKa?dl=0

Några idéer?



   TS
Avatar Fallback

Re: Spår i skogen - vilket djur?

hfab  
#547743 Förmodligen någon typ av vessla. Alternativt en ekorre

Användarvisningsbild

Re: Spår i skogen - vilket djur?

Gräsmark  
#547855 Mård?

Avatar Fallback

Re: Spår i skogen - vilket djur?

slatte  
#547857 Gissar också på vessla/iller eller liknande. Tycker inte att det ser ut som klassiska mårdspår, men jag kan ha fel.

Avatar Fallback

Re: Spår i skogen - vilket djur?

insats  
#547859 Googlade lite på mårdspår nu och det ser ju faktiskt väldigt likt ut. Vessla är lite likt, men de är för små tror jag.

Dock lite märkligt att avståndet mellan vissa avtryck är ganska långt, kanske rentav en 80-100cm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spår i skogen - vilket djur?

halvproffs  
#547876 Du kan inte lägga in bilderna från galleri eller liknande? Har ej dropbox och laddar jag ner en app till så börjar det nog att röka ur fånen.

Avatar Fallback

Re: Spår i skogen - vilket djur?

hfab  
#547880 Vill du vara riktigt säker på vilket djur det är, följ spåret till det slutar. Ta sedan ett kort på djuret du hittar där.. Med över trettio års erfarenhet hävdar jag att spåren kommer från en vessla. Mården har mycket större fötter.
Variation i spårlängd beror på att vesslor hoppar fram. Varje avtryck på bilderna innehåller fyra tassavtryck, oftast med baktassar framför framtassar.

Avatar Fallback

Re: Spår i skogen - vilket djur?

insats  
#547910
halvproffs skrev:Du kan inte lägga in bilderna från galleri eller liknande? Har ej dropbox och laddar jag ner en app till så börjar det nog att röka ur fånen.


Du behöver inte dropbox för att se bilderna, det är en publik mapp

För övrigt så har jag nu fått ett svar från en friluftsexpert att det är ekorrspår. Den hoppar långa avstånd, och dess samlade avtryck (alla fyra lemmar) kan se ut som ett enda från ett större djur. Det skulle förklara varför det ser ut som typ spår från ett lättviktad enbent älg :lol:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).