Skogsröjning

Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

19 inlägg 7600 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

TimmberJack  
#542275 Hej alla glada sfo ister. Jag har ca 15 ha mark som det varit Gran o Tall på som är avverkat för ca 8-10 år sedan. Inget gjort sedan dess o ser för j ligt ut tycker jag. Mycket sly som står både tätt o glest ca 3-4 m höga björk asp mest men även några enstaka gran plantor man får leta noga efter. Finns även lite spridda skurar av större träd ca 25 år gamla. Kan tänka att detta är sådana som inte varit lönt att avverka. Finns ett område med björk som ska gallras lite i. Dessutom behöver alla åker kanter röjas från diverse buskar träd mm .

Min tanke är att allt som duger till pannved tass till detta. Uppskattar volym till ca 100 lösa kubikmeter. Men resten. Alltså sly buskar o övrigt. Är det vitts att samla hoppa det för att flisa. Vill att det ska se snyggt ut,då det syns från gården o infartsvägen,med tanke på framtidens planer om gårdsbutik mm.

En tanke är att bara släppa ut får hjorden o hästarna så dom får tugga i sig vad dom vill o sedan ev utöka åker arealen lite där det går.

Har tänkt göra allt arbete själv med hjälp av griplastarevagn av någon form, o motorsåg ev en klipp på vagnen/ traktor med kran. Å i ett senare skede traktor grävare eller lite större minigrävare.

Har inte några maskiner idag men tänker investera sådana framöver, även som ska vara till att bruka våra ca 15 ha åker plus lite arrende.

Råd ang maskiner som behövs .
Endamål :
Kunna vända samtliga åkrar o så. Nytt gräs hur? Befintliga vallar är ca 25 år gamla o knöliga av både körspår tuvtåtel o sork mm. Kunna skörda gräset pressa hö o sälja
Tänkt prislapp på det som ska köpas är runt 50 000 kr plus statens lön.

Blev mycket det här o ganska rörigt tror jag, men hoppas att ni förstår o har lust att komma med goda tippa o råd som jag kan utvärdera. Jag är villig att skruva en hel del men vill för den delen inte ha skrot.

Mvh ljusskygg o mörkrädd torpare :-bd



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542284 Röj försiktigt i slyet, repar sig fort och blir stammar till att hugga ved av, låt det ta den tid det tar, men du blir inte utan ved, sen kommer granen att komma själv under lövskärmen.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

mooos73  
#542295 Till åkrarna behöver du traktor, plog, harv, såmaskin, vält, slåttermaskin, hövändare, strängläggare, balpress och eller hövagn samt någon typ av tork då torkning av hö på slag (åkern) är svårt.

Detta får du inte för 50 000 kr. För 200000 kr kanske du börjar närma dig men då har du väldigt begagnade prylar.

Fundera på om du kan leja någon för jordbearbetning och sådd och satsa på höprylarna enbart då dessa maskiner är svårare att leja då alla vill skörda hö samtidigt när vädret är som bäst.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

Avslutat-02  
#544999 hej, mina råd är detta:
Hyr eller låna en tallriksharv, till åkrarna, skaffa en treskärig plog det räcker.
harv får man nästan gratis.

satsa på en bra hövändare och en medium eller hårdpress.
välj inga rundbalspressar med snöre de har förmågan att börja brinna.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

jannee  
#545048 Hägna in, släpp sedan dit får eller getter, de äter rent :mrgreen:
Annars är Highland Cattle lättare att handskas med och lättare (billigare) att hägna in.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

TimmberJack  
#547261 Hej !
Tack för era råd.....
Får är inköpta o ska få prova på att gnaga lite. Funkar bra med el till får om man har tätt med tråd nertill o en bra hund. Hur det är med hunden får vi se. Men har två Pyrenéer som ska gå med fåren, främst för att hålla rovdjur borta. Hoppas det fungerar som en del sagt om denna rasen. Vaksamma är dom dock o mycket rädda om familjen. Inkl katterna. Kom en jackthund förbi innan jul o den hade inte så lätt. Tur att jag var ute o fick tag på den innan den var helt slut.

Åker återstår att titta på en lösning..

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

Norrtälje  
#547285 Skogsbete verkar riktigt lovande i mitt tycke, ta lite före och efter bilder så vi får se!

Jag har inga djur men hade funderat på att röja fritt kanterna nu manuellt där du ska stängsla med el sen för att inte få kortis sen låta fåren gå på kvistbete med början när knopparna börjar slå ut. Du skriver trädhöjd 2-3meter men frågan om det räcker för att skydda toppen får du hålla lite koll på. Liksom barkgnag och hur omfattande det är. Fukten är väl annars en jätteviktig grej att tänka på med djur i skogen, jag vet att t.ex grisar är känsliga och lätt blir sjuka.

Hundarna är nog ett mycket gott val, förutsatt att du bor väldigt avlägset så de får springa fritt.
Vilka får är det? Lantrasvarianter är kanske bättre i skogen än moderna grästuggare

Avatar Fallback

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

TimmberJack  
#547716 Tanken är att försöka göra staketet så att även hundarna blir i hagen. Men det är lite av en utmaning det. Är en väldigt tänkande o problem lösande ras. Men är inte någon större fara om dom kommer ut ur hagen ihäller. Har långt till närmaste granne. Försöker att ha dom lösa på gården så mycket som möjligt för att försöka att dom ska stanna hemma. Funkar bra om man är ute eller att hästarna eller fåren är i rasthagen. Då håller hundarna sig i närheten till 99 %.

Vad det gäller bark gnag mm ser jag inte problem med det då jag hällst vill bli kvitt det mesta för att kanske ha som betesmark framåt i tiden,med en del träd som får lov att växa upp. Som typ en lite tätt fröställning där det kan växa gräs under.

Har funderat hit o dit på åker marken. Kan det räcka med att köra o köra med tallrksharv många gånger o skära sönder för att sedan köra med vanlig harv med planka o gämna till innan sådd.

Sen är jag väldigt kluven om man ska ha små ballar eller rundbalar. Tänkte att ta åtminstone en hö skörd o sedan hösiöage i en andra skörd om det inte är toppen väder så att det går att ta hö igen. Men nackdelen med små balar är att det kräver en hel del jobb extra med hantering o är lite skeptisk till att tiden räcker till då. Har inte så stor möjlighet att få någon hjälp så måste kunna klara av att skörda själv till största delen. Fördelar med små ballar är att det borde vara lättare att sälja det vi inte behöver ha själv. En tanke är att köra ihop gräset med självlasar vagn o sedan pressa när det finns tid för det o är just inte så väder beroende om jag kan stå i maskinhallen o göra detta.
Blev kanske lite lång dragit detta. Men det är mycket tankar att ventilera.
Vill gärna att det blir rätt från början så att inte pengar bara rinner iväg på grejer som inte behövs.

Tack för visat intresse hitintills

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

sundelius  
#547802 Små ballar kan va bra i många lägen :d

Användarvisningsbild

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

Grålle52  
#547820
sundelius skrev:Små ballar kan va bra i många lägen :d


Nja stora ballar är bättre

Avatar Fallback

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

Norrtälje  
#547839
TimmberJack skrev:Vad det gäller bark gnag mm ser jag inte problem med det då jag hällst vill bli kvitt det mesta för att kanske ha som betesmark framåt i tiden,med en del träd som får lov att växa upp. Som typ en lite tätt fröställning där det kan växa gräs under.


Okej så bete i första hand.. jag tänkte att givetvis vill du ha upp skog i första hand :grin:
Du får ju igång en bra tillväxt på ny asp och björk så synd att kasta bort ett etablerat plantbestånd tycker jag personligen men är du säker så kör. Enstaka träd som du vill spara kan du alltid dra stängsel runt. Träd som du inte vill ha men som ändå överlever djuren är bara att fälla på plats i hagen sommartid.
Vad säger ni andra här iom att ändra skogsmark borde i princip kunna likställas med att slutavverka i förtid vilket känns som en "klar gråzon" men öppna landskap vill ju många ha och tvärtemot skogsmark kan du köpa till stödrätter och ta gårdsstöd på de blocken.

Jag hade velat släppa in fåren till att stamkvista och ogräsrensa när topparna klarar fårbetet och sen satsat på björk och asp på marken till vedproduktion och samtidigt få en parkliknande mark men det är jag det. Du verkar ha stora planer på hö och det är jag inte värst insatt i.


Avatar Fallback

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

Avslutat-02  
#547886 Tallriksharv duger fint, harva minst fyra gånger med pinnharv, sedan kan du så direkt, skaffa en vält eller dyligt till att platta till med.

Gammal ängsmark, odlar jag ärter och spannmål på.sedan vid slåtter skär jag av lite högre upp, dvs lämnar högre stubb.

Detta för att få ner ny kväve i jorden.

Lämpligt med slåtterskära.

Gör sedan hö av det slagna.

Ja odlar varje år ca 40 ton hö.

Ängshö, Timoteij,klöverhö.och lite exotiska hökombos.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

Avslutat-02  
#547888 Det går fint att ta in löshö,pressa sedan.

Det gör ja lite varje år, men fan va tid det tar.

I år ska ja bara pressa direkt på vallen.

Har ca 15 ton löst kvar att pressa.

Det är bokat, men de har ingen plats att emot, så då pressar jag när jag vill.
Lite åt gången bara, ca 1.5 ton per gång.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

TimmberJack  
#547948 Tror att vi är på samma spår @ Norrtälje. Din beskrivning "parkliknande" tycker jag lät som ett bra ord på bilden jag har i huvudet. Det ska vara skog men inte skog i den bemärkelsen som skog är. Kanske har uttryckt mig lite otydligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd hur jag ska göra med min skogsmark !

Norrtälje  
#547976
vinterrojarn skrev:Tallriksharv duger fint, harva minst fyra gånger med pinnharv, sedan kan du så direkt, skaffa en vält eller dyligt till att platta till med.

Ja odlar varje år ca 40 ton hö.

Ängshö, Timoteij,klöverhö.och lite exotiska hökombos.


Behöver han inte vända svålen, tallrikar skär tillräckligt? Hur många gånger med tallriksharv på en grässvål?
Man vill väl inte hamna i läget med en harv sen som direkt sätter igen som en kratta tänker jag.

Har du provat Vicker eller provat odla något som viltfoder?

TimmberJack skrev:Tror att vi är på samma spår @ Norrtälje. Din beskrivning "parkliknande" tycker jag lät som ett bra ord på bilden jag har i huvudet. Det ska vara skog men inte skog i den bemärkelsen som skog är. Kanske har uttryckt mig lite otydligt.


Jag tycker också om en parkliknelse mot välskött stamskog, med djur som roterar så blir det ju gödslat också så jättebra i teorin :-bd
Det finns en tydlig skillnad som kan vara värd att tänka på i ditt fall och det är ju att ska du ta stöd på en stödrätt för bete får blocket inte vara skog..fritt från minnet max 50 träd per hektar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).