Uppvärmning

Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

59 inlägg 23966 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547551
Sidekicknicke skrev:Vad har matarskruven för vinkel ungefär?
Är tändelementet framflyttat så mycket du kan mot brännarröret?

Om du menar lutningen så är det ca 40 grader.
Tändelementet sitter så nära brännarröret som det bara går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547558 Jag vet inget om eran brännare men har en Eurofire som var riktigt strulig när vi flyttade hit, de verkar vara rätt känsliga för att allt ska vara rätt inställt, antingen går den bra eller inte alls..
Om ni har bytt skruv så kan vinkeln på den påverka matningen, är den monterad likadant som den gamla?
Gör som någon nämnde, lägg in mer pellets efter rengöring, jag brukar kasta in ett par nävar när jag sotat ur den.

Om ni har möjlighet att tvångsköra nya skruven så kan ni titta om den matar pelletsen i jämn takt eller inte, om inte så kan vinkeln vara fel.
Om ni har likadan matning som jag med en "dammsugarslang" från matarskruven till brännaren så behöver även den ha rätt vinkel/längd, för flackt och pelletsena fastnar i slangen.

Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

SIOUX12  
#547559 hur många varv snurrar skruven k startdosen? Har för mig den ska mata 4-5 varv. Man kan testa att försiktigt öka. Kommer man in i driftläget ska det gå ca 3/4 varv.
Vet inte om jag hade samma problem som ni. Men jag har justerat fram och tillbaka med startdos och driftdos. Det var som ett lotto för mig om det gick eller inte. Jag misstänkte att jag hade varierande drag. Då jag inte hade dragbegränsare. Har du tömt behållaren på smulad pellets? Viktigt att det matar likadant hela tiden.
Ska väl säga att jag aldrig fick ordning på min. Kör nu med ved.

Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Flax12  
#547562 Går den nya fläkten på "rätt" håll?

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547563 Eh, ja.. Det hoppas jag. Vi köpte den till just vår brännare och dubbelkollade med firman vi köpte den av att den skulle passa etc.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Bosse1  
#547566 Är det denna, instruktionen har du redan kanske 🏴‍☠️

http://195.67.82.150/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547579
Bosse1 skrev:Är det denna, instruktionen har du redan kanske 🏴‍☠️

http://195.67.82.150/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf

Ja det är den brännaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

hemhuggare  
#547599 Det går väl att spetsa pelletsen i startdosen med lite tändvätska och sen få den att gå på högfart hela tiden och om den matar pellets som den ska så bör den inte slockna förrän pannan är uppe i temp. Kanske en dum fråga ang den nya fläkten den är rätt kopplad så den går åt rätt håll?

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547611
hemhuggare skrev:Det går väl att spetsa pelletsen i startdosen med lite tändvätska och sen få den att gå på högfart hela tiden och om den matar pellets som den ska så bör den inte slockna förrän pannan är uppe i temp. Kanske en dum fråga ang den nya fläkten den är rätt kopplad så den går åt rätt håll?

Vill ju helst inte att den ska slockna/stanna när den är uppe i temp (ca 83 grader). Den får gärna starta igen för egen maskin.

Fläkten snurrat in mot pannan, så det är rätt. Det är samma färg på båda kablarna så det är svårt att veta vilken som är "rätt" i så fall.

   TS
Avatar Fallback

Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547756 Startdos ca 2.5 - 3 dl pellets. Kontroll av det är viktig.
Kontrollera att fotocellen är korrekt. Att den reagerar när den är i mörker / ljus från ficklampa.
Brukar bli skitig längst fram, tvätta med sprit, försiktigt.
Med lite tur kan ni använda en fotocell från en gammal oljebrännare, om den behöver bytas nu tvärt.
Smörj lagret om fläkten gnäller, med spray.
Hoppas ni fått fart på brännaren redan

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547773
Famag skrev:Startdos ca 2.5 - 3 dl pellets. Kontroll av det är viktig.
Kontrollera att fotocellen är korrekt. Att den reagerar när den är i mörker / ljus från ficklampa.
Brukar bli skitig längst fram, tvätta med sprit, försiktigt.
Med lite tur kan ni använda en fotocell från en gammal oljebrännare, om den behöver bytas nu tvärt.
Smörj lagret om fläkten gnäller, med spray.
Hoppas ni fått fart på brännaren redan

Vi har ingen annan brännare att ta flamvakten ifrån.
Har precis beställt en ny triac-styrning med ny kabel, verkar som att den också kan vara lite strulig.

Nej, vi har inte fått fyr på pelletsen än.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547791 Jag förstår nog inte riktigt problemet, slår den ifrån och börjar larma (röd lampa) medan den går? Eller när den försöker starta?
Det är ju två helt olika scenarion med olika lösningar på problemet.

Hur stor är startdosen?

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547795 När den försöker starta.
Det står i mina inlägg. 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547798
Guldstrand skrev:När den försöker starta.
Det står i mina inlägg. 😉


I ditt första inlägg står det:
Vi har dock lyckats att få upp den i högfartsläge vid två tillfällen men brännaren har sedan stannat efter ca 20-30 min med röd lampa (driftstopp).

Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Norrtälje  
#547853 Felsökning är klurigt och därmed lite stimulerande för huvudet men jag vill säga att jag inte är på något sätt insatt i pelletsbrännare innan jag säger något mer.

Guldstrand skrev:Vi har dock lyckats att få upp den i högfartsläge vid två tillfällen men brännaren har sedan stannat efter ca 20-30 min med röd lampa (driftstopp).

Vi har belyst flamvakten och den verkar fungera, men med lite "ojämna" resultat. *svårt att föklara*
Mätte även under högfartsläget och då går den från 4.8V ner till 3 sen upp till 4.5 sen ner till 1.6 sen upp igen.
Lite oregelbundet.. ska det vara så?


Jag tror flamvakt-spåret är intressant. Enligt "Kurre 44" på pellets.info så:
Gör rent flamvakten med en fuktig tygbit doppad i den grå flygaskan från brännaren. Det är det enda som funkar bra.
På en KMP brännare skall spänningen över flamvakten ( de två vita kablarna ) vara 1,5 - 3 V = ( likspänning ) vid bra låga.


Och om inte rengöring fungerar verkar det som man kan brygga förbi flamvakter så brännaren alltid tror den är kall. Denna hypotes grundar sig i att du får driftstopp pga flamvakten.
https://pellets.info/viewtopic.php?p=83051#p83051

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).