Uppvärmning

Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

59 inlägg 23961 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547494 Snälla.. Hjälp oss! :(
Vi har kämpat med vår gamla pelletsbrännare (PX-21) i två dagar nu och det är riktigt kallt i huset.

Det började med att matarskruven gick av, men vi lyckades att hitta en identisk (begagnad med motor) ganska snabbt och satte dit.
Sen valde vi även att köpa en helt ny fläkt och ett tändelement och satte i det igår kväll. (fläkten gnisslade och kämpade på så det var dags)

Men nu har vi svårigheter med att få fyr på eländet.
Vi kan se att tändelementet börjar glöda när brännaren hämtar startdosen, sen börjar fläkten blåsa lite försiktigt.
Efter ett tag börjar fläkten öka i hastighet, men sedan händer det inte så mycket mer.
Svårantändligt som sagt.

Vi har dock lyckats att få upp den i högfartsläge vid två tillfällen men brännaren har sedan stannat efter ca 20-30 min med röd lampa (driftstopp).

Vi har belyst flamvakten och den verkar fungera, men med lite "ojämna" resultat. *svårt att föklara*
Mätte även under högfartsläget och då går den från 4.8V ner till 3 sen upp till 4.5 sen ner till 1.6 sen upp igen.
Lite oregelbundet.. ska det vara så?

Det verkar inte finnas någon möjlighet att få tag på någon ny flamvakt i helgen heller, om inte någon här på forumet har en och bor i Örebro med omnejd?

Sambon har testat att tömma -och starta om brännaren 3 ggr redan idag, men den vägrar att tända.
(Jag själv har lite svårt att göra så mycket p.g.a. en stroke i somras.)
Men det blir bara en hög med obrända pellets i brännarröret varje gång.

Det hörs att det är ett j*vla drag i skorstenen, men det har det varit hela tiden, (tror jag).
(Vi har bara haft 3 av totalt 9 turbulatorer i pannan, men kan sätta i fler om det skulle behövas?)

När vi lade oss ca kl. 01.00 inatt, hade brännaren kommit upp i högfartsläge och panntempen stod på ca 50 grader.
Kunde se via en webbkamera att pannan lyste grönt runt kl 03.00, men sen måste den ha stannat någon gång.

Sambon berättade att det var lite sot i brännarröret, men annars var det säkert 2 startdoser med obrända pellets i brännarröret efter sista försöket inatt.

Vi är helt rådlösa och pelletsbrännaren är vår enda värmekälla i huset, så vi måste få igång den snarast möjligt.


Belöning utlovas!
Vi är så desperata nu, så trots att vi har väldigt lite pengar (då båda är sjukpensionärer), betalar vi 500 kr till den person som kommer på felet men som också guidar oss till att få igång brännaren igen.


Senast redigerad av Guldstrand lör 26 jan 2019, 15:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Sidekicknicke  
#547496 Testa att inte tömma brännaren inför varje start, utan tvärt om, lägg i 2nävar i matarröret.

Lagom startdos bör ligga strax över 3dl.

Om inte de funkar låter det som att ni behöver en dragbegränsare. Så brännaren får jobba med samma drag hela tiden.
Tex när det blåser ute så suger skorsten igenom begränsare. Istället för all luft ska igenom brännaren.

Kan ta en bild på hur min ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Fredrik Reuter  
#547497 Hej,
Kan du filma med mobilen och lägga upp en video här i tråden så tror jag du kommer få många tips. Det finns en uppladdningsfunktion för video om du klickar på "Svara" och sedan under skrivrutan fliken "Ladda upp video".

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547498
Sidekicknicke skrev:Testa att inte tömma brännaren inför varje start, utan tvärt om, lägg i 2nävar i matarröret.

Lagom startdos bör ligga strax över 3dl.

Om inte de funkar låter det som att ni behöver en dragbegränsare. Så brännaren får jobba med samma drag hela tiden.
Tex när det blåser ute så suger skorsten igenom begränsare. Istället för all luft ska igenom brännaren.

Vi har en dragbegränsare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547499
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Kan du filma med mobilen och lägga upp en video här i tråden så tror jag du kommer få många tips. Det finns en uppladdningsfunktion för video om du klickar på "Svara" och sedan under skrivrutan fliken "Ladda upp video".

Vad är det vi ska filma menar du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Fredrik Reuter  
#547511 Tja, uppstarten i all korthet med vinklar som visar tändning, matning och fläkt.
Det brukar ge en helt annan bild att få lite att titta och lyssna på.
Men du behöver inte om du inte vill. 👍

Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Bosse1  
#547513 Fuktigt, dåliga pellets kanske. :?:

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547514
Fredrik Reuter skrev:Tja, uppstarten i all korthet med vinklar som visar tändning, matning och fläkt.
Det brukar ge en helt annan bild att få lite att titta och lyssna på.
Men du behöver inte om du inte vill. 👍

Klart att jag vill!
Vi måste ju få igång detta innan rören fryser sönder.

Ska göra mitt bästa. Återkommer med en liten video snart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547515
Bosse1 skrev:Fuktigt, dåliga pellets kanske. :?:

Dåliga vet jag inte men fuktiga är de INTE.
Det är 8 mm pellets från Scandbio (småsäck).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547521 Här kommer några bilder på hur tändelementet sitter och lite annat.
(kanske sitter tändelementet fel?)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


..ska försöka att filma lite också

   TS
Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

frågande och vetande  
#547532 Har ingen direkt kunskap om detta, men om tändelementet har svårt att få fyr på pelletsen går det på vissa att tända själv. Elementet har väl bara uppgiften att tända i starten.

Bara en fundering, är det en kontinuerlig tillförsel av pellest så att skruven matar ner lite undan för undan. Så det inte hinner slockna.

Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Msk  
#547539 Är det samma stigning/hastighet på den nya skruven. Jag vet inte hur det är med pellets men i min flispanna slocknar det om det matar in för lite flis. Det kan vara känsligt om det ligger precis på gränsen. Bara en tanke efter att ha läst om erat problem.

Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Guldstrand  
#547542
frågande och vetande skrev:Bara en fundering, är det en kontinuerlig tillförsel av pellest så att skruven matar ner lite undan för undan. Så det inte hinner slockna.

Ja, pellets hämtas med jämna mellanrum.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Sidekicknicke  
#547548 Vad har matarskruven för vinkel ungefär?
Är tändelementet framflyttat så mycket du kan mot brännarröret?

Avatar Fallback

Re: Brännaren tänder inte! Snälla hjälp! (belöning utlovas)

Flax12  
#547549 Hej!
Kör med px21 jag med :smile: . Ser inte riktigt på bilden men tänd elementet ska vara så långt fram det bara går i "hylsan"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).