Virkesmätning och Matrisfub

Längdmätning timmer

42 inlägg 14553 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547422 Skogsbranschen spretar betydligt mer i Sverige än i Finland. Det skulle ställa stora krav på kontroll och ingen skulle lita på det i alla fall. Men att mäta sitt eget virke med sin egen skördare skulle vara mumma. :-)

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

jannee  
#547423 Södra har infört skördarmätning, om det är på prov eller bara frivilligt vet jag ej.
När det gäller massaved är det upp till leverantören att välja.
När det gäller vikt så straffas åkaren om ekipaget väger för mycket, du kan t.o.m. bli avstängd vid upprepade överlass.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

valtra mega  
#547426
Skogsola skrev: Det skulle ställa stora krav på kontroll och ingen skulle lita på det i alla fall.

Om det går här borde det funka i sverige också .
Första gången vi sålde med skördarmätning borde varit hösten 1991
Senast redigerad av valtra mega fre 25 jan 2019, 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547433 Skogsbruket är mera uppstyrt i Finland vad jag förstått. Stora aktörer i Sverige kan givetvis erbjuda skördarmätning genom utvalda och kontrollerade entreprenörer. Men tvivlar på att det kommer att slå igenom i stor skala. På leveransrotköp kan det funka möjligen.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

nisse8  
#547437 Vem ställer sej negativa till skördarmätningen? Skogsägare, uppköpare, entreprenörer, intresseorganisationer...?

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

jannee  
#547466 VMF vill nog gärna ha med ett ord i leken.
Skogsägarna borde i mitt tycke vara positiva, virke som glöms eller läggs fel blir på så sätt inte skogsägarens förlust.
Men då måste övermålet skördaren har inprogrammerat också tas bort.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

Ldsaren  
#547467 Jag brukar lägga på övermål på 5 cm ,lite mer om det blir ett urdrag eller någon annan kapskada , med motorsåg .
Kanske bättre och såga bort en istället ?
Vet inte om de bara vrakar en bit bara på stocken ?

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547470 Vid vanlig stockmätning så kortas stocken. Så kan de knappast göra om de travmäter timmer så antagligen så tar de höjd för lite kortning och sänker priset lite.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

nisse8  
#547473 I skördaren jag huserar med så apteras inget övermål på längd. Däremot ligger jag helst 1-2%+ i volyminmätning. Gör kontrollmätning på varje skifte å kalibrerar vid behov(dock sällan mer än 1mm +/-), skriver ut rapport från maskin till uppdragsgivare, +/-4% godkänns. Men ingen jävel har råd att mäta in mindre än verkligheten eller #:-s Travmätning förekommer knappt alls här numera å tack å lov för det, ett jäkla gissande som oftast betyder förlust för oss skogsägare :sad:

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

Ldsaren  
#547501 Ska fråga Södra inpektorn hur de gör här .
För fick jag tabell stock för stock
både för avverkning eller leverans

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

alias  
#547633
Sture Andersson skrev:
Ldsaren skrev:Mäts inte stock var för sig i sågverket ?
Man kan ju få ett utdrag på varje bit om man vill .
Det kan ju vara mycket som kan vara fel för vrakning på en stock.

Nej södra har bara vrak eller klass 1 ,hela lasset mäts på bilen med kamror ,sen bedömmer dom andelen vrak i lasset .Men frågan kvarstår hur kommer dom fram till medellängden.Man får betalt efter
hur långt virket är +4.86 = 25 kr över prislistan 4,86-4,26 0 kr -4,26 -50kr


Om du har en avverkning som körts med skördare så borde du få ut medellängden på timret i skördarrapporten (om jag inte missminner mig) - kan ju vara bra som jämförelse mot angiven medellängd.
Sen bör det vara medellängden på hela leveransen som är intressant, inte på den enskilda stuven på bilen (som torde kunna skilja bra mycket mer åt bägge håll).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

nisse8  
#547638 Jodå, allt finns i skördaren för utskrift, medellängd antal ect. ect

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).