Socialt (mer om oss)

Dagens Video

946 inlägg 191328 visningar 62 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#547350
Vedmaskin skrev:Skönt det. Så du får sova om nätterna. :mrgreen:

:mrgreen:
Mm. Nu får Forden tjänstgöra till några småprojekt. Då kan man ta det i den vanliga takten. :d

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

anersimyra  
#547353 Dagens ” kana på slana ”.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

isteskog  
#547370 Det där har man provat på någon gång! Fast utan vinschhjälp..... Går bra att baxa bakåt med en slana. Gäller bara att styrkammarna inte är för långa så att de tar i backen, och inte för korta så stammen glider av slanan. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

anersimyra  
#547408 På skogsbruksskolan fick vi lära oss en fullständigt livsfarlig variant. Man skulle ta upp hålet så att slanans bakre ände var i brösthöjd när den var anbringad i ursågningen. Därefter skulle man använda slanan på samma sätt som ett spett och lyfta trädet tills det kom i rörelse. Jag gjorde detta på en stor fastfälld lönn i ett isbelagt kärr. Jag hann enbart uppfatta att trädet började röra på sig, därefter ser jag trädet som ett suddigt streck när det som en raket far iväg drygt femton meter utefter isen. Allt detta gick så otroligt snabbt att jag inte hann reagera innan lönnfan var nere.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

anersimyra  
#547425 På inventeringstur bland stortallen.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

totte  
#547450
anersimyra skrev:Man skulle ta upp hålet så att slanans bakre ände var i brösthöjd när den var anbringad i ursågningen. Därefter skulle man använda slanan på samma sätt som ett spett och lyfta trädet tills det kom i rörelse.


:shock: :shock: :shock: Det var det j...gaste, att nån kunde lära ut nåt sånt.

Inte så få träd jag tagit ner med kana på slana men då har jag alltid stått vid sidan om och använt en annan lagom slana för att lirka trädet av stubben och iväg.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

anersimyra  
#547460
totte skrev:
anersimyra skrev:Man skulle ta upp hålet så att slanans bakre ände var i brösthöjd när den var anbringad i ursågningen. Därefter skulle man använda slanan på samma sätt som ett spett och lyfta trädet tills det kom i rörelse.


:shock: :shock: :shock: Det var det j...gaste, att nån kunde lära ut nåt sånt.

Inte så få träd jag tagit ner med kana på slana men då har jag alltid stått vid sidan om och använt en annan lagom slana för att lirka trädet av stubben och iväg.
Det var en instruktör som praktiserade den farliga varianten på en kurs, i samma ögonblick som trädet kommer så föll han raklång på rygg med slanan liggande utefter mitten på kroppen. Nu hade han ändå en sån jävla tur att trädet fastnade och stoppade när stamänden nått nästan ända fram till hakan på honom. Den som berättade det här för mig sa att karln utan tvekan blivit huvudlös om inte trädet stoppat i tid. Själv har jag genom åren dragit mig för att använda den metod jag fick lära mig då den är så uppenbart livsfarlig. Men det blev det ju ändring på när jag gick C kurs hos champs of logging..det går att lära gamla jyckar att sitta.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

totte  
#547506 Och självklart är det ju allra säkrast och bäst om man, som du i filmen, har tillgång till vinsch.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548335 Bra å ha grejer med sig när det ligger vinfällen över vägen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

sundelius  
#548345 Fel färg på traktorn annars kunde man tro att det var vår vän @Seb macahan :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Seb macahan  
#548362 Ja det var en gräslig färg? 😀
Och kedjor på framhjulen. Hur var det man länkar trådar i andra trådar?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Vardon  
#548363
Seb macahan skrev:Ja det var en gräslig färg? 😀
Och kedjor på framhjulen. Hur var det man länkar trådar i andra trådar?


Jag brukar bara leta upp tråden och markera webadressen och kopiera, klistra in i inlägget jag vill skriva.

Vill man länka till ett specifikt inlägg står det en sifferkombination alldels under citeraknappen, högerklicka och välj kopiera länkadress...

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

T Landström  
#549017 Såg något intressant på tuben...

https://youtu.be/_LM9zoooQyo

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#549018 Den kostar nog "bara" 4000kr :d

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

T Landström  
#549046
Erre skrev:Den kostar nog "bara" 4000kr :d


Mmm...antagligen... :lol:
Hittar den inte på hemsidan dock...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).