Motorsåg och handhållet

problem med 240e motorsåg

5 inlägg 2037 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

problem med 240e motorsåg

antonleyonberg  
#547100 Hej! Köpte en begagnad Husqvarna 240E för att fälla lite mindre träd samt ta reda på en massa klen ved på en tomt jag och sambon har tänkt bygga på. Ny kring det mesta som har med motorsågar att göra men är van att skruva och har inte tummen mitt i näven anser jag, håller dock på bli gråhårig på motorsågen.
efter några nya bränsleslangar och lite hjälp med rengöring av förgasaren och injustering så gick den ganska bra första dagen på tomten, men andra dagen började den på bråka igen, gick lite ryckigt på tomgången och började kvamna lite hur som helst när man stod och kapade. misstänkte att mer skit hade släppt i förgasaren så plockade bort förgasaren och lämnade till en lokal handlare för en ultraljudstvätt. hem och monterade ihop igen med ny packningsats. nu startar den efter mycket pumpning på blåsan och går i två-tre sekunder innan den dör igen och blir sen trögstartad. spelar ingen roll hur jag ställer tomgångsskruv och gasar eller ej. när jag pumpat in blåsan och släpper så den suger så hör man ett litet vinande ljud från förgasaren, ungefär som att det inte ska vara tätt nånstans. jag tycker slangarna sitter ordentligt och dom är nya så inga sprickor. någon som har en tanke kring vad som kan vara boven?? 🙏



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: problem med 240e motorsåg

Avslutat-02  
#547102 Kolla så den är tät emot cylindern.
Låter som tjyvluft.

Användarvisningsbild

Re: problem med 240e motorsåg

antonleyonberg  
#547149 monterade isär igen nu och dubbelkollade så allt satt riktigt samt skruvade isär membranet och blåste i bränslegångarna utifal ldet låg nått skräp nånstans men såg inget fel och inget kladd kring mebranet. mot cylindern sitter i ordning: packning, insugsgummi samt "plastdistansen" (vet inte vad det kallas), packning, förgasare, luftburk. alla skruvar är åtdragna ordentligt, packningarna är somsagt nya. drog av alla bränsleslangarna å tröck dit ordentligt så drar inge luft där. går fortfarande inte. känns som att den startar och går några sekunder på bensinen som man trycker in med blåsan och sen dör oavsett om jag försöker gasa upp så det ska bli sug i den.. bränslefiltret har jag inte bytt men när jag klämde på det så trycker jag upp bensin så känns inte som det. som slangarna till blåsan är kopplade nu så trycker jag ner bensin i förgasarn å suger upp bakvägen liksom, antar att det är riktigt då den inte ens startar om jag ändrar håll på dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med 240e motorsåg

Avslutat-02  
#547153 Prova med att bara ta loss bränsle filtret och kolla om trycket i pumpblåsan minskar eller om inget händer.

Det kan ju vara nere i vevhuset du har problemet....

Användarvisningsbild

Re: problem med 240e motorsåg

antonleyonberg  
#547916 hände inget med bränsletrycket i blåsan när jag tog bort filtret och rann bra ur det när jag blåste i filtret. kan det vara stopp där bensinen går in i förgasaren tro? plockade isär membranet och blåste i den pipen å det var inte stopp, men jag tyckte jag fick blåsa branog hårt för att få igenom luften, dock är det ju små kanaler.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).