ATV och UTV i skogen

Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

12 inlägg 8207 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

Maa067  
#547071 Hej alla! Ny medlem här och jag imponeras över den seriösa inställningen och den enkla dialogen.
Har precis köpt mig en Yamaha Kodiak 700 EPS SE , av årsmodell 2019. Tanken är framför allt för arbete i skogen, men även lite nöjesåkning.

Är det någon här på forumet som har koll på vilka servicepunkter som görs i samband med den första, andra och tredje servicen. Misstänker att det är oljebyten och filter, samt därtill kontroll av rem och variator. Är det något mer. Skulle vara mkt tacksam om någon läsare skulle kunna delge mig informationen.
Tack på förhand



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

skogsbonne  
#547152 Läser du den minst lästa boken så står det vad som görs på service och vad som görs på vilken :-bd

Gör du servicen själv försvinner garantin

Avatar Fallback

Re: Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

Flugfiskaren  
#547360 På min Yamaha grizzly 700 förlängdes garantin från tre till fem år om servicen gjordes på auktoriserad Yamaha verkstad .

Användarvisningsbild

Re: Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

Camaro1969  
#547362 hur kan garantin försvinna om man servar den själv?

handlarn vill självklart tjäna pengar på service, men är det inte lika som med bilar, man kan inte tvingas göra den hos säljaren för att garrantin ska va giltig

Avatar Fallback

Re: Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

Flugfiskaren  
#547389 Att garantin försvinner kan säkert bero på att många som servar sina maskiner kanske inte har kunskapen att veta att allt är rätt gjort och en del fuskar säkert även om det är deras egna saker.

Sen så vill nog inte säljaren betala om nåt går sönder då dom inte vet vad som gjorts , samt inte tjänat på servicen.

Finns nog fler här på forumet som vet det bättre än mig.

Avatar Fallback

Re: Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

skogsbonne  
#547406
Camaro1969 skrev:hur kan garantin försvinna om man servar den själv?

handlarn vill självklart tjäna pengar på service, men är det inte lika som med bilar, man kan inte tvingas göra den hos säljaren för att garrantin ska va giltig



Lycka till och få något lagat på garantin utan stämplar i serviceboken.

Användarvisningsbild

Re: Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

Camaro1969  
#547872 om du bytt motoroljan själv och sedan går tex bakre kardan av, och maskinen gått 10 timmar..

ni tror inte det går på garantin då?

Avatar Fallback

Re: Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547875 Du har lagstadgad reklamationsrätt. Men det handlarna kallar garanti är bara gjort för att tvinga in dig på verkstäder och betala dyrt för små enkla servicejobb.

Användarvisningsbild

Re: Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

Camaro1969  
#547878
Skogsola skrev:Du har lagstadgad reklamationsrätt. Men det handlarna kallar garanti är bara gjort för att tvinga in dig på verkstäder och betala dyrt för små enkla servicejobb.


precis!

och jag blandade nog ihoop reklamationsrätt och garanti... men fungerar i praktiken likadant

Avatar Fallback

Re: Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547879 Inte riktigt. För reklamationsrätt gäller att du ska visa eller i vart fall göra troligt att det var fel på varan redan vid köpet. Garantin är en form av maskinskadeförsäkring som handlaren i vissa fall köper upp av ett försäkringsbolag. Men då måste servicepengar trilla in för att affären ska gå runt.

Användarvisningsbild

Re: Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

Camaro1969  
#547882
Skogsola skrev:Inte riktigt. För reklamationsrätt gäller att du ska visa eller i vart fall göra troligt att det var fel på varan redan vid köpet. Garantin är en form av maskinskadeförsäkring som handlaren i vissa fall köper upp av ett försäkringsbolag. Men då måste servicepengar trilla in för att affären ska gå runt.



inom 6 månader av "garantin" anses alltid felet funnits vid köp.

så handlaren har alltid bevisbördan de första 6 månaderna,

Användarvisningsbild

Re: Service för Yamaha Kodiak 700 EPS SE 2019

halvproffs  
#547891 Denna tråd är ett fall för ARN.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).