Socialt (mer om oss)

Dagens Video

946 inlägg 189292 visningar 62 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#545667


Inte mycket men något.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

stegmaster  
#545859 Klippte i hop några bilder och film från dagens övelse.


Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

totte  
#545938 Det var en fulkvistig tall. Snyggt och säkert jobbat.

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

Avslutat-02  
#545951 väldigt fin motorsåg, skulle nästan kunna tro att det är det bästa som finns :d

Avatar Fallback

Re: Dagens Video

MDin  
#546004
anersimyra skrev:http://www.youtube.com/watch?v=vBqug25JcHg Det har blivit dåligt med ” skogsfilmer ” på sistone så jag bjuder på lite semesteraktivitet i stället.. :-bd
Smart av firren å ha måltavlan på stjärtfenan [emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

JensSkoog  
#546014
MDin skrev:Smart av firren å ha måltavlan på stjärtfenan [emoji23]

Menar jag har läst att det är någon sorts skyddsmekanism. Dom som
jagar efter mat blir skrämd bort av det digra ögat - vet inte om det stämmer :geek:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

stegmaster  
#546016
totte skrev:Det var en fulkvistig tall. Snyggt och säkert jobbat.

Vel vel, säkert och säkert kan vel disskuteras, men vi forsöker göra så godt vi kan. :smile:
Men att ha en jobberkompis som nästan alltid finns innom räckvidd til en 130kg grip, krävs att man får ta det rett lungt, annars kan det snabbt gå rett illa.
Han fick en liten knuff i ryggen nån gång från gripen, men det var inget farligt, men som sagt får man ta det rett lungt, så kör alltid på låga varv så kranen inte gör några hastiga rörelser av ett misstag.
Dessutan bättre nu med denna kran och traktor, då man sitter bra (avstressad) och god ergonomi til spakerna, så det er lättare för mig att köra lugnt, enn va det vore med tidligare eqvipage.
Om jag (gud forby) skulle göra min kompis illa med kranen, vil jag inte ens tänka på. 🙏

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

anersimyra  
#546023
JensSkoog skrev:
MDin skrev:Smart av firren å ha måltavlan på stjärtfenan [emoji23]

Menar jag har läst att det är någon sorts skyddsmekanism. Dom som
jagar efter mat blir skrämd bort av det digra ögat - vet inte om det stämmer :geek:

” ögat ” kan fungera som skrämsel, men i det här fallet luras rovfiskar att anfalla ” huvudet ” där ögonen normalt är belägna. Rovfisken räknar med att bytet ska fly åt det håll som nosen pekar, den blir då själv rätt lång i nosen när bytet i själva verket far iväg ” baklänges ” och i säkerhet.. =))

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

anersimyra  
#546025
stegmaster skrev:
totte skrev:Det var en fulkvistig tall. Snyggt och säkert jobbat.

Vel vel, säkert och säkert kan vel disskuteras, men vi forsöker göra så godt vi kan. :smile:
Men att ha en jobberkompis som nästan alltid finns innom räckvidd til en 130kg grip, krävs att man får ta det rett lungt, annars kan det snabbt gå rett illa.
Han fick en liten knuff i ryggen nån gång från gripen, men det var inget farligt, men som sagt får man ta det rett lungt, så kör alltid på låga varv så kranen inte gör några hastiga rörelser av ett misstag.
Dessutan bättre nu med denna kran och traktor, då man sitter bra (avstressad) och god ergonomi til spakerna, så det er lättare för mig att köra lugnt, enn va det vore med tidligare eqvipage.
Om jag (gud forby) skulle göra min kompis illa med kranen, vil jag inte ens tänka på. 🙏
vi jobbar oftast på samma sätt ( det är jag som hugger ) trots att man inte borde, ett enda ” hjärnsläpp ” från traktorföraren och det kan vara god natt. En inte försumbar risk är att det kan vara lite vanskligt att hålla koll på spänningar i träden i vissa situationer. Men vad jag kan se i filmen skulle inte få mig att tveka att jobba med dig bakom spakarna.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Wrangler  
#546491


Lite film från förra helgen ☺️

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

JohannesG  
#546497 Fulla längder och fulla lass trots liten kran och vagn, det gillas skarpt. 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546584 Finns alltid ett spår som fungerar om man inte ger sig! :smile:
Trevlig film, såna som jag gillar :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

anersimyra  
#547006
Här blev Gustav nervös som ju nyss skaffat ny huv och huvsidor till rena fantasipriset. =))

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Erre  
#547344


Klart här nu.
Ponssen har rullat vidare.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547345
Erre skrev:http://www.youtube.com/watch?v=lNFmB2am9IY

Klart här nu.
Ponssen har rullat vidare.


Skönt det. Så du får sova om nätterna. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).