Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Utbilda sig till maskinförare?

6 inlägg 4017 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Utbilda sig till maskinförare?

Denkortamekaren  
#546804 Hej visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd men det är så att jag ska välja gymnasielinje nu (vet inte om jag blir utslängs från forumet nu men är värt att testa för detta intresserar mig verkligen) jag vill bli maskinförare inom skogen! Någon som skulle vilja ge tips eller dela med sig av sina erfarenheter inom skogsbruk. Mvh nyfiken

#köraiskogen



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Utbilda sig till maskinförare?

Rohdin  
#546808 Man behöver vara lite tokig för att trivas i skogen.
Men finns ingen härligare arbetsplats enligt mig, men du behöver vara med på stress, höga prestationskrav, frihet under ansvar, -20 och maskin jäveln går sönder 800m ifrån närmaste bilväg med mer ^^
Ett tips från dag ett på skolan börja försök att prata med så många entreprenörer som möjligt i din närhet, få en entreprenör i dagens marknad att våga satsa på nyanställning är största utmaningen utan bra kontaktnät.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Utbilda sig till maskinförare?

totte  
#546869 Inte blir man utslängd för såna bagateller som var man skickar sina inlägg. Behövs det flyttar vi. I det här fallet flyttade jag upp den till Stora skogsmaskiner generellt. Och lycka till framöver!

Avatar Fallback

Re: Utbilda sig till maskinförare?

skogsbonne  
#546928 Gillar du dålig lön, ensamt arbete, stå och skruva i -20 och produktionsstress för att det ska gå plus för maskinägaren så är det bara att söka :-bd

Gick själv naturbruk men sökte mig till nästa steg inom skogen så hamna på ett sågverk istället för i en maskin :)

Avatar Fallback

Re: Utbilda sig till maskinförare?

Axl  
#546979 Min gissning är att arbetsvillkoren i skogen kommer förbättras i takt med att bristen på förare tilltar. Så vill du bli maskinförare så tror inte jag skogen är något dåligt val. Se bara till att hålla dig vaken och få så mycket timmar du kan i en maskin under utbildningen så ska det nog gå bra.

Användarvisningsbild

Re: Utbilda sig till maskinförare?

Denkortamekaren  
#546986 Tack för alla svar och för att ni inifrån berättat lite om hur det kan vara inom skogsbruket! Glömde ju skriva att jag jobbar på maskinverkstad och mest skogsmaskiner men jag ser aldrig yrket från ert håll så ännu en gång kul att få höra från er som jobbar som förare. Låter som ett yrke för mig ändå tror jag!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).