ons 23 jan 2019, 14:13#546875
Några tänkvärda punkter från tidigare erfarenhet:
Tvåpelarlyft bör vara tillräckligt bred mellan pelarna, dels är det lättare att jobba då, dels kan man köra mellan pelarna med större fordon.
Tvåpelarlyft är bäst utan platta på golvet mellan pelarna men då blir kravet på golvet större.
Viktigt för alla lyftar är att kolla effektiv lyfthöjd, är man lite längre blir det obekvämt om någon dm saknas.
Fyrpelarlyft för parkering i höjdled kan spara mycket golvyta och någorlunda användas för biljobb.
Att använda lyft utan besiktning kan leda till både böter och företagsbot. händer det sen en olycka med utomstående person iblandad blir det mycket obekvämt.
Kolla alltid om en enpelarlyft kan passa, den har många fördelar, inte minst att den kan rullas undan.
Kolla alltid hur nödsänkning av tänkt lyft fungerar, inte bara elavbrott utan också tekniska fel på lyften kan lämna bilen i höjden och föraren i sticket.
Tänk på balansen i längsled på saxlyftar, tas motor+växellåda bort kan bilens nya bakvikt överraska!