ATV och UTV i skogen

Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

80 inlägg 58326 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pete  
#546853 Har plogat med min varje vinter sen 15 och min vajer funkar än.
Vad är det som gör att det sliter vajer pga att man plogar det ända vajern gör är ju att höja /sänka bladet.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

johsev  
#546879 Så här menade jag att det blir bättre med vajern neråt, istället för att den sitter i originalfästet fram. Inbillar mig att man får en sämre vinkel att lyfta då.
IMG_20190122_182901.jpeg

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

BM Buster  
#546924 Man behöver inte flytta vinschen för att få lyftkraften uppifrån, jag fäster ett stort schackel i främre lastgallret o ett block!
Fungerar hur bra som helst.[emoji12]

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#546929 Nu är en Yamaha kodiak 450- 18 nimbus Grey med ALU fälgar beställd, ska vara någon form av special edition. Dom hade en kvar i lager som dom kunde ge bättre pris på. Med lejab dragkroksmonterad plog. Samt traktor B reg. Hoppas man blir nöjd 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

johsev  
#546930 [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

skogsbonne  
#546933
Pepas skrev:Nu är en Yamaha kodiak 450- 18 nimbus Grey med ALU fälgar beställd, ska vara någon form av special edition. Dom hade en kvar i lager som dom kunde ge bättre pris på. Med lejab dragkroksmonterad plog. Samt traktor B reg. Hoppas man blir nöjd 👍


Glöm inte heltäckande skydd under maskinen, gärna i plast :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#546939 Det fick jag med 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

totaya79  
#547118
Pepas skrev:Nu är en Yamaha kodiak 450- 18 nimbus Grey med ALU fälgar beställd, ska vara någon form av special edition. Dom hade en kvar i lager som dom kunde ge bättre pris på. Med lejab dragkroksmonterad plog. Samt traktor B reg. Hoppas man blir nöjd 👍


Kör en Grizzly 450 sen ett par år tillbaka och tror inte du kommer bli missbelåten, såvida du inte har stora "lek ambitioner" för där är den näst intill lika tråkig som en Volvo 245. Men till jobb och andra praktiska övningar funkar den perfekt. Skulle dock inte vilja vara utan diffspärr i framaxeln i skogen, inte ofta den behövs men är guld värd när det väl händer. 🙏

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

MDin  
#547126
johsev skrev:Så här menade jag att det blir bättre med vajern neråt, istället för att den sitter i originalfästet fram. Inbillar mig att man får en sämre vinkel att lyfta då.
IMG_20190122_182901.jpeg
Det här är min lösning på vajerproblemet. Vinsch på originalplats å rak vajer. Funkar utmäkt[emoji1303]
IMG_4548.JPG

Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Ent  
#547139 OT men ett tips. Om man inte vill slanta tusenlappar för förvaringsboxar så funkar Biltemas murarbaljor utmärkt att ha motorsåg, dunk och andra nödvändigheter i. Med packremmar så går det lätt att montera på främre och bakre lasträckena, och snabbt att ta loss. Om man vill ha en längre modell får man skarva ihop två.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pete  
#547550 Såhär hänger mitt snöblad

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Jonis.1  
#547627
Pepas skrev:Nu är en Yamaha kodiak 450- 18 nimbus Grey med ALU fälgar beställd, ska vara någon form av special edition. Dom hade en kvar i lager som dom kunde ge bättre pris på. Med lejab dragkroksmonterad plog. Samt traktor B reg. Hoppas man blir nöjd 👍


grattis till köpet, jag undrar hur strypningen funkar på Yamaha med traktor reg B. för jag är oxå sugen på en sådan eller en grizzly 700 alu se. och vad kostade det extra för traktor B reggningen?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#547630 Tackar! Full effekt men slår ifrån vid 60kmh. Traktor reg blev dyyyyyyyrt mot terräng. Ca 15k skillnad ish. Jag satt dock och pruta så mycket jag kunde så blev nöjd med dealen 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Tokslut  
#547662
Pepas skrev:Kodiak 450 2019, ska tydligen sakna diffspärr men det känner jag att jag inte har jättestort behov av, vet dock inte hur just deras 4hjulsdrift är uppbyggd? :) lär väl vara snarlik med can am antar jag

Jag hade aldrig hoppat framdiff funktionen, speciellt inte på en arbetsmaskin. En sten framför ena hjulet och andra hjulet snurrar lätt medans de hjulet som står mot stenen inte vill klättra iomd. den öppna diffen.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#547664 Det är din åsikt, jag har en annan utifrån mina behov 🙂

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).