Skogsmiljö och Trädlära

Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

18 inlägg 6403 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542273 Jag får lite dåligt samvete när man upptäcker ett fågelbo i trädet man precis sågat ner.
Det gäller alltså småfågel...
Ser jag ett fågelbo i ett träd och kan spara trädet så gör jag det i vissa fall.
Fast gör man en röjning och sparar ett träd med fågelbo i och det inte finns några träd kvar runt boet har ju förutsättningarna förändrats helt för fåglarna. Då kanske de flyttar trots allt.
De trivs ju i snår och buskage och bygger ju bo där.
Det går ju inte att spara träd om man gör en föryngringsavverkning eller liknande, men vid röjning kan man ju visa lite hänsyn.
Försöker iaf. men jag är ju långt ifrån någon fågelexpert.
Sätter upp någon holk då och då, men ska försöka öka på antalet som kommer upp.
Är det någon som har lite tips?
Hur gör ni andra?



   TS
Avatar Fallback

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

kennethkk  
#542282 Håller på att rensa i en plantering nu. Så jag tittar extra noga om jag ser något bo så låter jag det vara. Jag har för mig att dom bygger nya bo varje år. Jag sågade ner ett träd för några år sedan som det var bo i så jag gick ditt och tittade men då hade någon fågel byggt i trädet som var bredvid.

Avatar Fallback

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

jannee  
#542283 Tror inte att några fåglar vill bo i ett begagnat bo, risken för ohyra är nog för stor.
Bara se på dessa bon som skatorna bygger
Städar man ej heller ur fågelholkarna får man, i alla fall inte ofta några nya hyresgäster följande år. Egen erfarenhet.
Självklart kan du lämna buskar där ett bo finns, var tydligen en optimal plats för fågelhonan/hannen.
Har man ett fågelbo i ett träd (naturligt hål) är det inte alls säkert att man får hyresgäster varje år, men rensar du hålet så ökar chansen.

Avatar Fallback

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

isteskog  
#542289 Undviker att röja ungskog och underväxtröja i maj-slutet av Juni. Plantröjning däremot gör jag då.

Användarvisningsbild

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

anersimyra  
#542347 De bon man hittar vid den här tiden på året torde med undantag för stora rovfågelbon, skator e.t.c vara förbrukade och kommer inte att återanvändas. :-bd

Avatar Fallback

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542356 @anersimyra, det låter ju bra fast jag undrar var då övervintrande småfåglar har sina bon?
Som ni förstår behöver jag lära mer om fåglar.
Upplys mig gärna.
Jag ska förkovra mig lite tror jag :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

anersimyra  
#542359
DanK skrev:, det låter ju bra fast jag undrar var då övervintrande småfåglar har sina bon?
Som ni förstår behöver jag lära mer om fåglar.
Upplys mig gärna.
Jag ska förkovra mig lite tror jag :shock:
jag har senast i dag förklarat för min sambo att vinterfåglarna inte har några bon likt de bon som används vid häckningen. Fåglarna övernattar helt enkelt på andra vind och nederbördsskyddade ställen.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542409 Aha, nu sparas inga mer träd, mer än de träd med holkar :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

anersimyra  
#542423
DanK skrev:Aha, nu sparas inga mer träd, mer än de träd med holkar :-bd

Men tänk bara på att b.l.a kattugglan ibland häckar i gamla skat och ekorrbon, och de börjar boa in sig redan i februari.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

Avslutat-02  
#546883 Det enda ja sparar är där jordgetingarna har sitt bo...

Går ofta dit med gammel färg och häller i, när de klibbat ihop, röjer ja bort det sista..... :d

Användarvisningsbild

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

anersimyra  
#546895
vinterrojarn skrev:Det enda ja sparar är där jordgetingarna har sitt bo...

Går ofta dit med gammel färg och häller i, när de klibbat ihop, röjer ja bort det sista..... :d

Getingen är ju en nyttig rovinsekt som man bör vara rädd om.. :???: men när de ger sig på den som upplåter boställe åt dem har de gått för långt och får förstås smaka märkfärgen.. :x

Avatar Fallback

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

Avslutat-02  
#546897 Va och röjde med en bekant som klev ner i boet, han fick över 150 stick och vart tvungen att åka till akuten...
Var dit dagen efter och fann ca 15 bon dessa gjorde ja episoden kort med....

Gick åt mycket färg, det var det värt,,, :d :-bd

Användarvisningsbild

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

anersimyra  
#546899
vinterrojarn skrev:Va och röjde med en bekant som klev ner i boet, han fick över 150 stick och vart tvungen att åka till akuten...
Var dit dagen efter och fann ca 15 bon dessa gjorde ja episoden kort med....

Gick åt mycket färg, det var det värt,,, :d :-bd

Uj uj uj..runt 70 stick i magen åkte en biodlare på i sommras som jag köper honung av, men 150.. :shock: själv kom jag undan med endast två hugg i armen den gångna sommaren, men jävlar vad det smärtade.. :o

Avatar Fallback

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

Avslutat-02  
#546901 Ja usch hemska småjäklar det där, han fick in dem innanför byxorna och jackan under röjselen.... :((

Användarvisningsbild

Re: Spara fågelbon i träden vid röjning/huggning

anersimyra  
#546908
vinterrojarn skrev:Ja usch hemska småjäklar det där, han fick in dem innanför byxorna och jackan under röjselen.... :((

Intentionen att få av sig röjsågen genom snabbkopplingen fungerar inte när de jävlarna attackerar, man far iväg i sprintfart med röjsågen flaxande runt kroppen som om den fått eget liv.. :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).