Verkstan

Billyft.

36 inlägg 23970 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billyft.

halvproffs  
#546861 Vet du priset för den i nedsänkt läge ?

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Billyft.

bgl  
#546875 Några tänkvärda punkter från tidigare erfarenhet:
Tvåpelarlyft bör vara tillräckligt bred mellan pelarna, dels är det lättare att jobba då, dels kan man köra mellan pelarna med större fordon.
Tvåpelarlyft är bäst utan platta på golvet mellan pelarna men då blir kravet på golvet större.
Viktigt för alla lyftar är att kolla effektiv lyfthöjd, är man lite längre blir det obekvämt om någon dm saknas.
Fyrpelarlyft för parkering i höjdled kan spara mycket golvyta och någorlunda användas för biljobb.
Att använda lyft utan besiktning kan leda till både böter och företagsbot. händer det sen en olycka med utomstående person iblandad blir det mycket obekvämt.
Kolla alltid om en enpelarlyft kan passa, den har många fördelar, inte minst att den kan rullas undan.
Kolla alltid hur nödsänkning av tänkt lyft fungerar, inte bara elavbrott utan också tekniska fel på lyften kan lämna bilen i höjden och föraren i sticket.
Tänk på balansen i längsled på saxlyftar, tas motor+växellåda bort kan bilens nya bakvikt överraska!

Avatar Fallback

Re: Billyft.

Skogsjanne  
#546972 Minns inte hur många år sen det var men jag installerade en lyft någon gång i tiden, tog lite bilder medans jag höll på, kan göra ett försök att posta dom.

//dom kom visst in baklänges så börja från botten

Avatar Fallback

Re: Billyft.

stone66  
#546985
Skogsjanne skrev:Minns inte hur många år sen det var men jag installerade en lyft någon gång i tiden, tog lite bilder medans jag höll på, kan göra ett försök att posta dom.

//dom kom visst in baklänges så börja från botten

Exakt så ska jag göra minns du märket på lyften?

Avatar Fallback

Re: Billyft.

Skogsjanne  
#547014 Den heter Twinbusch, kollade på väldigt många modeller och lösningar då det begav sig men tyckte den passade mina behov bäst och var hyffsat prisvärd, fanns billigare alternativ men jag fick intrycket att den hade lite bättre finish. Den är en variant på den tidigare postade blocketannonsen, ursprungsland Kina men tillverkad efter specifikation från ett tyskt företag. Synade den noggrant i svetsar och konstruktion när jag fick den och det såg riktigt bra ut, har funkar helt klanderfritt hittills. Fanns även dyrare modeller, bl.a från ett italienskt företag, som var lite mer kompakt i konstruktionen. En bekant har en sån och han är helnöjd med den också.
Någon undrade hur man gör med trösklar, om det bara har varit att reparera en tröskel så har jag lyft upp enbart ett hjulpar och svetsat med bilen lutande, och om man vill byta en hel tröskel så kan man lägga imellan ett par högre block så frigör man tröskeln. Det följde med 4 st 5 cm mellanlägg men det gick att köpa andra storlekar också. Den lyfter högt nog för att stå rak under men jag brukar hissa lite lägre och sen har jag en stol med hjul och sitter på, tycker det är smidigare att jobba så.

Användarvisningsbild

Re: Billyft.

Kullens mek  
#566452 Finns nåra saxlyftar kvar (bord) :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).