Uppvärmning

HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets. [LÖST]

20 inlägg 14449 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets. [LÖST]

Guldstrand  
#546796 Hej på er, ny här...

Fick tips av en bekant att registrera ett konto -och ställa frågor här.

Jag har stora problem med min pelletsbrännare -och/eller matarskruv sedan i förmiddags (tisdag).
Det hela började med att "skruvspiralen" gick av så en verkstad hjälpte mig att att svetsa den.

Efter det har brännaren stängt av sig (lyser rött) flera gånger under kvällen.
Matarröret/slangen blir full med pellets, och det ligger även en del obrända pellets i brännarröret.

Brännaren kör en stund ca 20-40 min efter omstart, sen stänger den av sig igen.
(Panntempen hinner knappt gå upp till ca 45 grader.)

Brännaren är en KMP PX-21 och matarskruven kommer också från KMP, vet inte mer än då.

Har läst en del att det ev. kan bero på lutningen(?), men vi har ett "radioband" i taket och satte tillbaka skruven i samma hål/lutning, som den alltid har varit.

Om jag hade haft obegränsat med pengar hade jag mer än gärna tagit hem någon fackman för att lösa detta åt mig, men nu har jag tyvärr inte det.
(Jag är sjukskriven sedan i somras p.g.a. en stroke.)

Detta är vårt enda uppvärmningssystem i huset och vi är oerhört tacksamma för all hjälp vi kan få. 🙏
Kommer förmodligen att behöva sova utan pannan igång inatt. Brrr...


Senast redigerad av Guldstrand tor 21 feb 2019, 15:25, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

lodin92  
#546801 Kanske detta kan hjälpa? https://www.byggahus.se/forum/threads/p ... ts.283501/

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Guldstrand  
#546833 Njae! Jag har läst det inlägget flera gånger tidigare.
Har svårt att tro att det skulle vara flamvakten i mitt fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Vardon  
#546840 Spontant brukar jag felsöka i det jag har petat på. Kan lagningen ha gjort något så pelletsen har svårt att gå fram.

Kan du tvångsköra den utanför pannen och se att det verkar flyta som det ska. Jag tänker mig om det är nån svetsloppa eller så som gör att en fastnar, sen en till och sen ytterligare en och det är nån punkt som behöver prata med vinkelslipen.

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Guldstrand  
#546842
Vardon skrev:Spontant brukar jag felsöka i det jag har petat på. Kan lagningen ha gjort något så pelletsen har svårt att gå fram.

Kan du tvångsköra den utanför pannen och se att det verkar flyta som det ska. Jag tänker mig om det är nån svetsloppa eller så som gör att en fastnar, sen en till och sen ytterligare en och det är nån punkt som behöver prata med vinkelslipen.

Pelletsen kommer ju fram till brännaren och sen blir det stop i fallslangen av en massa pellets.

   TS
Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Bosse1  
#546844 Och varför gick skruven av ?
:smile:

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Guldstrand  
#546847 Väldigt bra fråga.
Har du någon idé?

   TS
Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Bosse1  
#546849
Guldstrand skrev:Väldigt bra fråga.
Har du någon idé?


Vet ej , men packas det i änden så kan det ju gå av.
Kört av nån på det viset,flis visserligen.

Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

j-eg63  
#546851 https://manuall.se/aritherm-kmp-px21-pelletsbrannare/ Filen visar manualen med felsökningsåtgärder Har du ändrat på luften in ? hur ser lågan ut ? Finns i beskrivningen hur detta går till Att inte skruven stannar när slangen är full låter underligt måste väl finns någon givare på slangen som stoppar skruven?

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Guldstrand  
#546855 Nej, jag har inte ändrat på något alls.
Det är ju samma skruv och pellets sedan tidigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Tralsmo  
#546868 Hej!
Har lite samma problem som du.
Ja eldar med janfire. Problemet för mig verkar vara att fallröret har blitt lite krokigt längst ner.
Varför det nu skulle va så noga begriper ja inte. Hur som helst så sitter stoppgivaren helt synligt på janfire så jag kan se att röret är packat ändå upp till skruven och ändå är givaren inte påverkad.

Janfire har ett antal lysdioder som visar felstatus. Lysdioder för "Extern matarskruv fel" Lyser, vilket skulle betyda att förrådet då är tomt . Helt logiskt med tanke på att stopp givaren inte är påverkad.

Frågan är då om din brännare funkar likt janfire, vilket ja tror. Så fall är
tipset att kolla givaren.

Det borde ochså finnas nån felstatus indikation på din så du kan se vad din brännare klagar på.

På min brännare verkar inte felet vara givaren utan det krokiga röret sm gör att pellets inte kommer i kontakt med givaren.

Mvh anders

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Guldstrand  
#547098
Tralsmo skrev:Janfire har ett antal lysdioder som visar felstatus. Lysdioder för "Extern matarskruv fel" Lyser, vilket skulle betyda att förrådet då är tomt . Helt logiskt med tanke på att stopp givaren inte är påverkad.

Frågan är då om din brännare funkar likt janfire, vilket ja tror. Så fall är
tipset att kolla givaren.

Det borde ochså finnas nån felstatus indikation på din så du kan se vad din brännare klagar på.

Jag fick tag på en annan skruv med motor igår som jag satte dit.
Så nu kan inte själva skruven vara problemet längre.

Problemet nu är att både fallslangen och matarröret blir fullt med pellets med jämna mellanrum och att fläkten håller på ge upp (känns det som). :(
Senast redigerad av Guldstrand tor 24 jan 2019, 16:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Fredrik Reuter  
#547138 Hej,

Det kan inte vara så enkelt att effekten är ställd för hög?
Kollade manualen för din brännare och effekten styrs ju genom matarskruven. Fylls det med pellets i röret så är det en antydan att potentiometern PWR är för högt ställd.

Har den svårt att starta så kan det ju vara så att tändanordningen börjar bli dålig samtidigt som då START potten är ställd lite för högt.

Eller har du fått igång det så det bara är problem med ljudet från fläkten?

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Guldstrand  
#547144
Fredrik Reuter skrev:Hej,

Det kan inte vara så enkelt att effekten är ställd för hög?
Kollade manualen för din brännare och effekten styrs ju genom matarskruven. Fylls det med pellets i röret så är det en antydan att potentiometern PWR är för högt ställd.

Har den svårt att starta så kan det ju vara så att tändanordningen börjar bli dålig samtidigt som då START potten är ställd lite för högt.

Eller har du fått igång det så det bara är problem med ljudet från fläkten?

Tändelementet byttes för liter mer än 1 månad sedan, så det är ganska fräscht.

Vi försökte mäta dosen under högfart men det fick inte så bra eftersom fläkten strular och pannan började lysa rött under halva testet.
Kan mycket möjligt vara så att dosen/matningen är något hög.

Själva startdosen har vi inte mätt. Hur gör man det? #:-s

Vi får igång brännaren utan problem och den tuffar på ett tag sedan stoppar den.
P.s. Får hem en helt ny fläkt imorgon. Hoppas bara att jag lyckas byta den själv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Fredrik Reuter  
#547155
Guldstrand skrev:Själva startdosen har vi inte mätt. Hur gör man det? #:-s


Kolla bilden ovan så står det lite om det. Inte helt självklart dock, men vrid ner pot. START moturs och öka sedan tills det kommer mellan 3 - 4 deciliter pellets vid uppstart (gissar att du får montera bort slangen och mäta med typ hushållsmått?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).