Virkesmätning och Matrisfub

Längdmätning timmer

42 inlägg 14511 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Längdmätning timmer

Sture Andersson  
#546520 Tänkte fråga hur dom får fram medellängden när dom fotar virket i en trave .Är det nån som kollar med ögat hur medellängden är eller hur går det till? Om dom flesta stockarna är 5 m och några enstaka 3.80 .



   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

Ldsaren  
#546586 Även hur de ser kvalitén på timmer ?
Eller är det bara massaveden som mäts så?

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

Sture Andersson  
#546656 Trodde jag var rätt ensam att inte ha koll på detta,men nu har snart 250 läst frågan utan nån som vet .

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

Axl  
#546664 Travmäter man timmer brukar det inte vara någon kvalitetsklassning. Längden gissar mätaren utifrån bilden.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning timmer

Seb macahan  
#546688 Tror det är rätt många som inte har en aning om hur de mäter diverse sortiment. Tex massaved, travmäts väl alltid (rätta mig om jag har fel) varför kunde man inte få betalt för travmått likväl, som nu är så får man det omvandlat i m3fub. För egen del så måste jag när tillfälle ges åka o besöka en såg och ett bruk för o förstå hur det går till lite bättre. Kanske något för @Torbjörn Johnsen eller @Fredrik Reuter att göra en film om. Vi är nog ganska många som har en ungefärlig bild hur det går till men vill veta mer?

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning timmer

big logger  
#546706 Jag kör truck på en terminal där vi tar emot massa och lastar på järnväg, Fredrik & Torbjörn är välkomna att göra ett besök.😀 Travarna fotograferas så mätaren får upp dem på en bildskärm, framför varje trave sitter en fyrkant i metall som referens, med hjälp av den och en "mätribba" i bilden bedömer han medel längden, och höjden på traven. Bredden på varje lastbil är registrerad på deras bil nummer.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

Ldsaren  
#546729 Intressant tråd detta
Tex hur håller lastbilsförare reda på vems är vems trave,sprutar de en färgremsa på travarna med kran?
Och hur ser man när man scannar det på bilen i så fall?

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning timmer

big logger  
#546749 De ska sitta en vältlapp på för varje leverantör, har dom flera olika på gör dom en markering med sprayfärg mellan.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning timmer

Fredrik Reuter  
#546759 Hej,
En litet reportage likt det du frågar efter Seb har varit i på Att-göra-listan ett tag faktiskt. Kanske dags att flytta upp prioriteringen för det är både intressant och viktigt.

Vart i landet håller du till Big Logger?

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning timmer

big logger  
#546761 Kör på terminalen i Vansbro, du är välkommen.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

Sture Andersson  
#546803 Finns det fler än Södra som travmäter timmer på bilen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning timmer

halvproffs  
#546807 Klentimmer har okulärt travmäts här förr men sågtimmer har jag inte hört talas om att det mäts så. Där är ju kvalite avgörande och inte längd.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning timmer

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546810
Ldsaren skrev:Intressant tråd detta
Tex hur håller lastbilsförare reda på vems är vems trave,sprutar de en färgremsa på travarna med kran?
Och hur ser man när man scannar det på bilen i så fall?

Det där har jag funderat mycket på också, särskilt som jag oftast levererar små mängder. Runt 10-15 typiskt.
Så ett reportage som visar hur de kan hitta just "mina" hade varit superintressant.
(Blir det i Vansbro hänger jag gärna på och kollar om det skulle fungera 🙂)

Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

Sture Andersson  
#546814
halvproffs skrev:Klentimmer har okulärt travmäts här förr men sågtimmer har jag inte hört talas om att det mäts så. Där är ju kvalite avgörande och inte längd.

Södra har bara en klass på grantimmer ,dom mäter bara volymen ,och det är då jag undrar hur får dom fram medellängd,på traven .

   TS
Avatar Fallback

Re: Längdmätning timmer

Ldsaren  
#546907 Mäts inte stock var för sig i sågverket ?
Man kan ju få ett utdrag på varje bit om man vill .
Det kan ju vara mycket som kan vara fel för vrakning på en stock.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).