Grävmaskiner

Svag minigrävare!

21 inlägg 25821 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

henrik_1  
#52677 Oki, det är slangen till schaktbladet som läcker. Ska man då fälla det till marken och låta det stå av sin egenvikt bara och vänta några dagar för att allt tryck ska försvinna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52686 Släpp allt till marken så inget hänger på hydraultryck, skopan kan du lägga ut
med tänderna längst ut eller längst in, vilket som passar bäst.
Släck motorn och dra i alla spakar så allt tryck försvunnit.
Om det finns tryckluft så töm trycket där åxå, tex med bottenventilen.
Slå av huvudström eller ta av minuspolen från batteriet.
Rengör noga runtomkring hydraulkopplingar du tänkt släppa på.
Ha baljor, trasor och torkpapper nära till hands innan du öppnar nåt.
Ståltråden, din bästa vän, kan funka som slanghållare om nån slang måste
hållas åt sidan medan du mekar.
Små plastpåsar kan man trä över slangändar och tejpa fast med eltejp.
Fota och lägg upp här.

Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

henrik_1  
#54480 Tackar för hjälp, nu börjar de närma sig säsong för att börja gräva så nu får de väl bli lite tid över för att se över hydralslangen som läcker, hoppas det ska gå smidigt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Svag minigrävare!

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54627
totte skrev:Du måste se till att avlasta alla funktioner innan du börjar skruva. Om bommen t ex är upplyft så har du ett tryck från bommens cylinder som väl inte är så vansinnigt högt, men det kan förvisso grisa ner både dig och omgivningen med en massa olja. Och har du t ex kört ut en cylinder i ändläget så kan trycket stå kvar rätt länge om det är någorlunda tätt.


de är ändå inte så dåligt tryck i en mini grävare, på vår 4 tonnare ligger lyft cylinderns tryck på 340 lr 360 bar

som sagt stöd maskinen så mycke som möjligt med aggregatet när du svänger.

Användarvisningsbild

Re: Svag minigrävare!

stegmaster  
#54643
Valtra skrev:de är ändå inte så dåligt tryck i en mini grävare, på vår 4 tonnare ligger lyft cylinderns tryck på 340 lr 360 bar

som sagt stöd maskinen så mycke som möjligt med aggregatet när du svänger.


Då måste din maskin vara uppskruvad rejält, vet inte om nån 4t maskin som skal ha över 250 bar max tryck.
Min har maks tryck på 220 bar på gravutrustningen och 180 på svingen, det står i uppgifterna, och det stemde när jag testad med manometer.

Avatar Fallback

Re: Svag minigrävare!

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54677 minnet e bra men kort 😈 260 bar ligger de på :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).