Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1152610 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Robertberg  
#546209 Ny vagn och nya bilder.
Jag körde mitt första lass med vår nya 1050 med P30T-kran igår.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Wrangler  
#546219 Jag hoppas det kommer upp något film på youtube någon gång framöver😏. För är väldigt dåligt med filmer på p30t kranar,
Vad blev d för spaksystem?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Robertberg  
#546432 @Wrangler Ja mån film får det väl bli, men det är inte stor skillnad mot en vanlig mowikran, bara att det finns ett utskjut också.

Men jag tycker utskjutet går långsamt, kan det sitta nån strypning nånstans?
Har lättviktspaketet med on/off till grip och utskjut.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

JohannesG  
#546455 Mowi skryter ju som vanligt om att allt är så snabbt, snabbutskjut skulle det heta. Så tycker ändå det borde vara någorlunda fart på det. Förstod det som att det ska sitta en regenerativ ventil och då bör det vara någorlunda fart ut. Så någon strypning där låter märkligt om det skulle vara. Känns övriga kranen snabb? Vilket flöde kör du med? Vid 40l/min bör kranen gå som en dröm. Annars får du ringa och höra hur fort utskjutet ska gå vid ett givet flöde.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Wrangler  
#546460 Då väntar jag med spänning på film 😊👍🏻👍🏻

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Robertberg  
#546488 Det går snabbare att köra kran in/ut eller bom upp/ner än att köra med utskjutet. Jag har inte klockat några tider men det känns så. Kranen känns snabb, som den gamla ungefär.
Kör nog på 8-900 varv vilket ger ca 30 minutliter tror jag, det är tillräckligt för mig.

Får höra med dom det är något man kan förbättra.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

JohannesG  
#546498 30l/min bör vara helt okej. Du kan ju kolla om du hittar vilken storlek det är på kolven och om hastigheten verkar rimlig med det flödet. Hör du om någon överströmmare öppnar?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546504 Nackdelen med oljesnål kran, utskjut är oftast sugna på mkt olja

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Vikto  
#546541 Hejsan ny på forumet tänkte flika in lite. Den va grann den nya mowi vagnen de är ju supervagnar :-bd
Upplevde samma bekymmer angående extension på min palmsvagn, kör också ganska låga flöden då man inte vill hasta fram. Men de sitter ibland motstånd till spakarna för att sänka farten (alternativt spara spolen på ventilen) så jag plockade bort den på vänsterspaken till extention sen blev de fart på grejerna säger vel inte att man ska göra så men de har funkat för mig.
Skickar med en bild på de jag kör om helgerna.
1548172518_e0559414-9c7a-40cd-8132-5c7a645c0a1f.jpeg

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

latrok  
#546699 Sitter motståndet i spaken? Har själv ett farma lättviktspaket.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Vikto  
#546733 På min satt de vid en säkringhållar på inkommande kabel till spaken.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Mattias.p  
#546752 Jag kör med Valmet 605 och Farma T9 6,0D.
Går i tankar kring bukplåt till traktorn.
Är det någon som har bilder på det till en Valmet X05?
Kanske någon som tillverkat själv? Verkar inte finnas färdig att köpa.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

339  
#546852
Vikto skrev:På min satt de vid en säkringhållar på inkommande kabel till spaken.


Skulle du kunna förtydliga eller visa på bild hur du gick tillväga? Min Farmakran med elknapp till utskjutet är i långsammaste laget tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Vikto  
#546960 Försökte hitta lite info om farmas kranar eller lättviktspaket över lag, men de va knapphändigt med information som pekar på att de skulle sitta några motstånd på dem
$matches[2]
så här såg de ut på mitt (servospakar). Röd pil visar resistorn. Nedan är ett med relästyrning men de har vel inte på ditt? du har ingen dokumentation på kranen?
1548266510_2d12fb03-997c-4382-993d-4133bc5771f5.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Mats Nilsson  
#547507 Valtra och Mohedan luftades för ett lass ved i ett vintrigt Skåne. Utan kedjor men med drift gick det bra i skogen. Sedan grämer det ju en att man fortfarande glömmer att fälla upp fotsteget. Resultatet av glömska gjorde sig påmind.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).