Verkstan

Billyft.

36 inlägg 23813 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Billyft.

halvproffs  
#546480 På Erres jobb har dom installerat en saxlyft. Tänkte själv installera en 2 pelarlyft men börjar tveka när jag ser denna fina lösning med slätt golv bla.
Ni som har erfarenhet av bägge sorter vill ni ge plus o minuspoäng på dom.
Blev lite villrådig nu och priset har en viss inverkan om det skiljer mycket.
Mest för däcksbyten och lite övrigt.
Vill gärna kunna lyfta hjulingen med den också.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Billyft.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546484 Jag har inga egna erfarenheter, men en ytterligare fördel jag hört med saxlyft är hur enkelt man gör arbetsbord/svetsbord av dessa. En tvåpelarlyft är tvåpelarlyft och just inget mer.

Användarvisningsbild

Re: Billyft.

Kullens mek  
#546487 Men svårt att byta trösklar och avgassystem med saxlyft

Användarvisningsbild

Re: Billyft.

Erre  
#546556 Finns som sagt både för och nackdelar.

Har man garaget till mer än verkstad så är det fantastiskt smidigt att lyften går ner i hål och man får tillbaka ett slätt golv.
Då får man tillbaka ytan så man kan göra vad som helst igen.
Saxlyften går att lyfta åkgräsklippare och allt möjligt med.
Sen som sagt så kan man göra ett svets ord eller göra mer bänkyta av den. Kan man jobba med småmaskiner i vilken arbetshöjd man vill.

Tvåpelaren ger en väldigt åtkomlig undersida på ett fordon. Men detr nog enda pluset.
Vi har ingen på jobbet och jag saknar sällan en.

Alternativt finns dom Saxlyftar som inte lyfter så högt. Dom finns mobila. Så kan man rulla iväg hela lyften när man inte behöver ha den

Användarvisningsbild

Re: Billyft.

Erre  
#546560 En sån här är flyttbar.

Och ett fantastiskt arbetsbord.

Användarvisningsbild

Re: Billyft.

halvproffs  
#546589 Det blir i så fall en som är nedfälld i betongen så ingen just blir ivägen. Tänkt att göras i sommar.
Var kan man köpa en saxlyft med hyfsad kvalite och pris?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billyft.

Kullens mek  
#546595 Jag har saxbord! Hur stort behöver du? Hur högt ska det lyfta? Pm mig

Avatar Fallback

Re: Billyft.

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546599 Har fullhöjdslyftande saxlyftar på jobbet. Skulle nog satsa på en låglyftande saxlyft för hemmabruk. Byta hjul, fixa bromsar, byta olja på en bil fixar man galant med en sån lyft.
Avgassystem byts ju inte så ofta nuförtiden sedan katalysatorn intåg runt 1988...
Sedan är det bara fantasin som begränsar användningsområdet för en lyft...
Bara att kunna höja bilen 30-40 centimeter för att kunna dammsuga inuti kupén är ett lyft(vitsigt) för ryggen.

// Ulf

Användarvisningsbild

Re: Billyft.

Kullens mek  
#546602 Man kan ju skära ut lyftplattan och förstärka med vinkeljärn neråt/undertill om man e lite haj på det. Locket bör ju kunna skruvas av om man har nytta av att komma under. Men saxen är ju ivägen så det kanske inte är jätte stor nytta med det ändå.

Användarvisningsbild

Re: Billyft.

halvproffs  
#546610
Ulf skrev:Har fullhöjdslyftande saxlyftar på jobbet. Skulle nog satsa på en låglyftande saxlyft för hemmabruk. Byta hjul, fixa bromsar, byta olja på en bil fixar man galant med en sån lyft.
Avgassystem byts ju inte så ofta nuförtiden sedan katalysatorn intåg runt 1988...
Sedan är det bara fantasin som begränsar användningsområdet för en lyft...
Bara att kunna höja bilen 30-40 centimeter för att kunna dammsuga inuti kupén är ett lyft(vitsigt) för ryggen

// Ulf


Det är just dom jobben jag tänker på. Vill nog gärna kunna gå rak under också så lyfthöjd på minst 1900mm är önskvärt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billyft.

Kullens mek  
#546611 Sitter på kurs just nu men jag kan rota runt i högen å se vad jag hittar. Det är uteslutande Hymo bord jag har. Något önskemått i bredd och längd?

Avatar Fallback

Re: Billyft.

550  
#546614 Hur är det att jobba under motorn med saxlyft? Är inte lyften lite i vägen vid t ex oljebyte? Jag skulle känna mig tveksam till en låglyftande saxlyft eftersom det blir en del skruvande mer än att skifta hjul.

Vad har fyrpelarlyft med frihjulslyft för fördelar mot tvåpelarlyft/saxlyft förutom kanske högre lyftkraft och stabilitet?

Användarvisningsbild

Re: Billyft.

Kullens mek  
#546618 Jag har en fyrpelar lyft åxå men det är något knas med elen i skåpet och inga lösa hjullyftar

Avatar Fallback

Re: Billyft.

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546649
halvproffs skrev:
Det är just dom jobben jag tänker på. Vill nog gärna kunna gå rak under också så lyfthöjd på minst 1900mm är önskvärt.


Fullhöjdslyftar blir nog inte helt otippat mycket dyrare i inköp... och knappast flyttbara.Visst, man får kröka lite på ryggen vid ett oljbyte på en låglyft.Men å andra sidan så hade du väl inte tänkt bli "helproffs" på bilmekandet? :grin:
I all välmening, så får man ju bedömma hur stora behov man har och köpa därefter.
//Ulf

Användarvisningsbild

Re: Billyft.

halvproffs  
#546652
Kullens mek skrev:Jag har en fyrpelar lyft åxå men det är något knas med elen i skåpet och inga lösa hjullyftar


Fyrpelarlyft är inget alternativ och jag hade tänkt ny lyft. Har inte så mycket plats så en saxlyft nedfälld i golvet hade varit bra. Har 3600mm i takhöjd.
Bara för eget och sonens bruk så inga proffstankar :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).